Forum » Bridge-IT och nya hemsidan » dold e-postadress inte alls dold

dold e-postadress inte alls dold

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson
dold e-postadress inte alls dold

Jag har (flera gånger) begärt manuellt borttag av min e-postadress från såväl hemsidan som ”Medlem på nätet”. Anledningen är att någon, antingen personligen eller med hjälp av web scanners, extraherar e-postadresser från dessa sidor i syfte att skicka reklam. En av mina e-postadresser har historiskt endast använts här, och den cirkulerar numera i spam-listor.

På profilsidan står det:
”Ange en korrekt e-postadress. All e-post från det här systemet kommer att skickas till denna adress. E-postadressen kommer inte att visas utan används endast om du behöver ett nytt lösenord via e-post, eller om du vill ha vissa nyheter eller meddelanden via e-post.

Detta är inte sant! När jag uppdaterade min profilbild var jag tvungen att ange en e-postadress för att få lov att uppdatera profilen. Redan där börjar man dra öronen åt sig (ni behöver inte alls en e-postadress, speciellt som er säkerhetsnivå är pinsamt låg), och angav därför en fiktiv e-postadress. Och mycket riktigt. Det dröjde inte länge förrän denna adress var öppet och fullt synlig på ”Medlem på nätet”.

Ännu en gång kränker ni den personliga integriteten. Förra gången var det random-inloggningar med ett helt annat konto, som skyllts på ”två databaser samtidigt”. Vad blir det för bortförklaring denna gång?

Lars Backström
Bild för Lars Backström

Bland mina uppgifter på mitt konto står det vid sidan av e-postadress:
”[dold på begäran]”.

Jag kan alltså inte se den själv, men andra kan tydligen:
”När jag klickade på e-post i ditt inlägg, så gick inte det, utan jag fick leta upp adressen på förbundets hemsida. ”

Ja, där har vi det. Letar jag upp min post hos förbundet, t.ex. via klubbens medlemsregister, så finns e-postadressen tydligt och klart. Jag vill inte heller ha en massa spam.

Varför har ingen svarat på Thomas inlägg?

Pontus Silow
Bild för Pontus Silow

Jag svarade på detta i en annan tråd, men jag klistrar in svaret här också så är det mer logiskt - och lättare att hitta.

Thomas har helt rätt och det måste finnas en fungerande flagga för att inte e-postadress skall visas. Det har inte fungerat. Detta är såklart med på listan när vi migrerar till en ny databas (workshop kring detta i januari). Överhuvudtaget bör inte personuppgifter ligga så öppet som det gör idag på förbundets olika sidor. Dessutom bör man kunna ställa in preferenser kring kommunikation, så att förbundet kan ha en e-postadress till en medlem samtidigt som hen inte får någon oönskad kommunikation till den adressen.

Monica Jonsson
Bild för Monica Jonsson

Jag har min e-post öppen så vem som kan skriva till mig.
Men döm av min förvåning när jag fick en uppraggning av nån som tyckte min profil var fin och ville ha kontakt med mig.
Haha jag har en glad ko som profilbild!
Inte verkade som det vara nån trevlig medlem heller utan nått mail från utlandet.
Trodde inte man kunde kolla profiler på svensk bridge utan att va medlem.
Slängde ju mailet fort som sjutton Smile

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Det är nu nästan 2 år sedan jag startade den här tråden, och några åtgärder har vi ännu inte sett röken av. Trodde ni jag skulle glömma det?

BIT fortsätter vara en pinsamhet för förbundet.

Tomas Brenning

Från och med 10 okt 2017 är all medlemsdata dold på Medlem på nätet, inte bara e-postadresser.

För att ytterligare styra över användandet av våra hemsidor till BIT leder numera medlemslänkar i Medlem på nätet till medlemssidorna i BIT, inte i Medlem på nätet.

Läs mer

Petter Bengtsson

”När du klickar på en medlem i Medlem på nätet går du inte längre till medlemssidan i Medlem på nätet utan motsvarande sida i BIT.”

Fungerar inte. Oavsett vilken medlem jag klickar på så kommer jag till min egen sida i BIT.

Petter Bengtsson

Petter Bengtsson skrev:


”När du klickar på en medlem i Medlem på nätet går du inte längre till medlemssidan i Medlem på nätet utan motsvarande sida i BIT.”

Fungerar inte. Oavsett vilken medlem jag klickar på så kommer jag till min egen sida i BIT.

Det fungerar om man har registrerat en epost-adress. Varför man måste ha gjort det förstår jag inte…
Tomas Brenning

Det var ett mycket säreget fel. Stort tack för felrapporten. Vi ska åtgärda det så fort som möjligt.

Mvh
Tomas

PO Sundelin

Jag skulle söka efter några emailadresser. Vissa sökningar hamnade direkt i BIT, andra hamnade i Medlem på nätet (vare sig de hade emailadress eller inte).

KLARGÖRANDE
Sökning skedde via Medlem på nätet.
Unika namn verkar hamna i MPN, men utan adressuppgifter. Tryck på HEM så hamnar du i BIT.
När sökningen ger en namnlista trycker du på namnet och kommer då till BIT.

Tomas Brenning

Petter Bengtsson skrev:


Det fungerar om man har registrerat en epost-adress. Varför man måste ha gjort det förstår jag inte…


Åtgärdat.
Tomas Brenning

PO Sundelin skrev:


Jag skulle söka efter några emailadresser. Vissa sökningar hamnade direkt i BIT, andra hamnade i Medlem på nätet (vare sig de hade emailadress eller inte).

KLARGÖRANDE
Sökning skedde via Medlem på nätet.
Unika namn verkar hamna i MPN, men utan adressuppgifter. Tryck på HEM så hamnar du i BIT.
När sökningen ger en namnlista trycker du på namnet och kommer då till BIT.


Åtgärdat och förenklat via lite klargörande text där adress och telefon brukade visas.
Logga in för att kommentera