ITK-möte 15/12 2022
Rickard Olsson
Minnesanteckningar
(Från minnet nedtecknat av ROL)
Deltagare: ROL, RHI och JGR från början, efter en stund anslöt PWI och lite senare SLE.
BRO hade anmält frånvaro.
-
Användandet av Doddle var inte lika smärtfritt denna gång, som det varit tidigare.
Inbjudningar hade hamnat i skräpmail och viss osäkerhet om hur använda Doodle framkom.
Viktigt är att alla svarar snabbt på en Doodle (inom 48 tim) av hänsyn till de som svarar först och på så sätt reserverar tid i sin kalender.
Åtgärder: ROL läser på och försöker ta reda på hur undvika att hamna i skräpkorgen, samt hur kallelse via Teams bör utföras på säkraste sätt. -
Då mötet blev som det blev följdes inte agendan i turordning, utan första ämne blev:
”Hur hantera förfrågan från BridgeTime om önskemålet att använda Ruters API i BIT”? (Application Programming Interface, dvs att samverka med BIT på samma sätt som Ruter gör).
Svensk Bridge äger detta interface enligt uppgift från Tomas Brenning, så det är upp till ITK att framföra en rekommendation, om det är ett styrelse-beslut som behövs. Enlig SLE kan ITK troligen själv fatta beslutet om det inte får ekonomiska konsekvenser.
Det blev en stormig diskussion mellan JGR och ROL, till stor del beroende på att BIT-frågan och Ruter ofta sammanblandas i diskussionen.
Mest fruktbar blir diskussion om man lyckas särskilja de två olika aspekterna när det gäller scoring-program:a) På sikt 2-3 år ska/bör Ruter ersättas med en framtidssäkrad lösning, dvs en stor fråga.
b) Kan BT Score var en lösning för de klubbar som vill prova att använda deras lösning för att underlätta för klubben att rekrytera personer som vill vara tävlingsansvariga.
Det beslutades att ROL skall framarbeta ett förslag som vi diskuterar på nästa ITK-möte – förhoppningsvis i januari innan styrelsemötet i februari. Vi vill gärna att frågan är beredd tills dess, så vi kan presentera ett underlag för beslut på det mötet om så behövs.
- ROL och SLE gjorde en kort sammanfattning av de IT-frågor som togs upp på distriktsträffen och styrelsemötet i Örebro.
I diskussionerna där konstaterades:
Att BBO och RealBridge kommit för att stanna och är att betrakta som ett komplement till verksamheten IRL på klubbarna.
Att email är det bästa sättet att kommunicera med våra medlemmar och klubbar.
På styrelsemötet framkom önskemål om att försöka förbättra vår medlemsstatistik så man inte bara kan följa upp antal i de olika grupperna utan särskilja hur många och vem som rör sig mellan Intro och Betalande etc, samt hur många och vilka vi tappar under ett år, dvs flödena av medlemmar och inte bara den statiska uppgiften ”hur många är vi just nu”.
-
ROL redogjorde för att 200’ minskats i IT-budgeten från förvaltning av BIT för att i stället satsas på de två projekten Lagmodulen och Drupal79 som tilldelats 100’ vardera. Nuvarande uppföljningsmodell ska separera projekten så de kan följas upp var för sig, vilket enligt JGR och SLE är fullt möjligt med nuvarande modell.
-
JGR meddelade att vissa delar av aktiviteterna i lagmodulen redan är implementerade.
-
I Drupal79 har en fördelning av arbetsuppgiften mellan RHI och ROL gjorts. RHI ansvarar för kartläggningen av vad som eventuellt ska framtidssäkras i Drupal 9 och ROL ansvarar för att samla information om vilken väg andra Drupal-installationer har valt i den kinkiga
konvertering-situationen som uppstått. -
Datalager. Ett embryo till datalager finns framtaget där fokus hittills varit att hitta nyttigheter för kansliet. Nya möjligheter finns nu att botanisera med TL-kompetens vilket Carina använt och det finns en modell över att hantera MP/RP dels individuellt, dels klubb-mässigt som JGR
tittar på. En första ansträngning är gjord för att belysa medlemsflöden för att effektivisera arbetet med att få in fler medlemmar.
Vem är ansvarig, är det MK eller är det en kanslifunktion? Mårten, vår sak-revisor och aktiv inom vår största klubb har visat intresse för att
delta i arbetet att ta fram krav och önskemål på vårt datalager.
-
Bo Roos har meddelat att han vill ha timeout för sitt uppdrag inom ITK, åtminstone fram till april/maj på grund av jobb- och hälsoskäl.
-
Vi diskuterade sedan kortfattat som avslutning - Vad är ITK:s uppgift gentemot förbundet och vad vill vi själva åstadkomma när det gäller uppgiften. ”Det mesta inom bridge och IT är ogjort”.
Vi engagerade oss alla inom ITK i någon förhoppning om att göra något med de kunskaper inom IT som vi besitter, för att utveckla bridgen i Sverige.
En stor fråga som vi får fundera på under julen och förhoppningsvis diskutera vidare under 2023.
Nästa möte medio januari 2023.
Vid Pennan
Rickard
Åtgärdslista
• ROL ser över kallelserna till våra möten
• ROL förslag BT – API BIT
• RHI/ROL kickoff Drupal79 jan 2023.
• Alla – ITK mission? Våra egna ambitioner och prioriteringar
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior