Forum » Allmänna diskussioner » Har du rökt hasch?

Har du rökt hasch?

230 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Grattis på namnsdagen Torbjörn, förumets okrönte konung!♥♦♣♠

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Anders Lundqvist skrev:


Grattis på namnsdagen Torbjörn, förumets okrönte konung!♥♦♣♠


Tack, det var snällt av dig!

Jag väntar fortfarande på att hustru och dotter skall uppmärksamma den stora dagen.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Torbjörn Jönsson skrev:


Anders Lundqvist skrev:


Grattis på namnsdagen Torbjörn, förumets okrönte konung!♥♦♣♠


Tack, det var snällt av dig!

Jag väntar fortfarande på att hustru och dotter skall uppmärksamma den stora dagen.

(”grattis”), ironi är en av dina välutvecklade beståndsdelar.

/janne

Sidor

Magnus Eriksson

Leif Malvefors skrev:


Harplinge ligger nära Skåne. Nästan i Skåne, faktiskt.

Förolämpningar som denna borde blockeras!
Skäms.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Magnus Eriksson skrev:


Leif Malvefors skrev:


Harplinge ligger nära Skåne. Nästan i Skåne, faktiskt.

Förolämpningar som denna borde blockeras!
Skäms.

Instämmer helt!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det har hänt att jag fått mail från bridgespelare som jag aldrig har träffat: ”jo, jag har läst dig på forumet och jag undrar om du kan hjälpa mig med …” och sedan berättar de om något problem de har, som inte alls har med bridge att göra, som de hoppas att jag kan ge något gott råd om.

Visst är det otroligt? Här ger helt främmande människor mig ett sådant fint förtroende bara för att vi har bridgen gemensamt och att jag skrivit något klokt om att man tex borde införa IAF i division tre.

Bridge är fantastiskt!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Trodde inte jag skulle skriva det här men jag tror forumet hade mått bra av lite mer moderering. Jag har inga problem med att det skrivs ku*en eller att någon kallas dumskalle men bl a trådkapningarna börjar gå mig på nerverna.

Mindre sådana eller om det görs med lite finess må vara hänt men när en tråd slaktas med långa jag-har-rätt-du-har fel-utbyten om tex klimatet blir det väldigt irriterande.

Folk borde också uppfostras att tex inte citera långa textstycken i onödan när man enkelt kunde klippt bort det oväsentliga. Småsaker men det stör rytmen i läsandet.

Nu har anställd personal på förbundet bättre saker att göra än att administrera forumet men jag tänker mig någon klok människa som jag eller Andersson (detta för att garantera att en del könsord och idiotförklaringar skall slinka igenom).

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Trodde inte jag skulle skriva det här men jag tror forumet hade mått bra av lite mer moderering. Jag har inga problem med att det skrivs ku*en eller att någon kallas dumskalle men bl a trådkapningarna börjar gå mig på nerverna.

Mindre sådana eller om det görs med lite finess må vara hänt men när en tråd slaktas med långa jag-har-rätt-du-har fel-utbyten om tex klimatet blir det väldigt irriterande.

Folk borde också uppfostras att tex inte citera långa textstycken i onödan när man enkelt kunde klippt bort det oväsentliga. Småsaker men det stör rytmen i läsandet.

Nu har anställd personal på förbundet bättre saker att göra än att administrera forumet men jag tänker mig någon klok människa som jag eller Andersson (detta för att garantera att en del könsord och idiotförklaringar skall slinka igenom).


Enig, speciellt det om citeringarna ;-)

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Trodde inte jag skulle skriva det här men jag tror forumet hade mått bra av lite mer moderering. Jag har inga problem med att det skrivs ku*en eller att någon kallas dumskalle men bl a trådkapningarna börjar gå mig på nerverna.

Mindre sådana eller om det görs med lite finess må vara hänt men när en tråd slaktas med långa jag-har-rätt-du-har fel-utbyten om tex klimatet blir det väldigt irriterande.

Folk borde också uppfostras att tex inte citera långa textstycken i onödan när man enkelt kunde klippt bort det oväsentliga. Småsaker men det stör rytmen i läsandet.

Nu har anställd personal på förbundet bättre saker att göra än att administrera forumet men jag tänker mig någon klok människa som jag eller Andersson (detta för att garantera att en del könsord och idiotförklaringar skall slinka igenom).


Enig, speciellt det om citeringarna ;-)

+1

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Öppet brev till styrelsen:

”Hej Styrelse,

I fjol för snart ett år sedan satt jag och drygt 1000 andra och tittade på SM-lagfinalerna på BBO vilket var kul men också lite irriterande eftersom det saknades kommentatorer.

Det finns massor av argument varför man skall ha det men eftersom jag vet att ni gillar breddbridge: tänk er hur förvirrad en ny bridgespelare blir när någon efter en transferklöver bjuder 1Ru med dubbel ruter och femkorts hjärter eller varför någon behandlar en färg på ett visst sätt eller … Visst hade det varit bra om någon kunde förklara?

Jag har skrivit om det här på forumet och fått svaret att det är väldigt svårt att få elitspelare att kommentera vilket knappast stämmer eftersom jag tror de bryr sig om elitbridgen (och dessutom verkar de flesta väldigt snälla).

För att testa skickade jag mail (se nedan) till 19 mer eller mindre elitspelare och frågad. Urvalet gjordes väldigt spontant och jag tittade på vem som spelar i Elitserien och första namnet som kom upp var Niklas Warne vilket var perfekt eftersom han förutom att vara vice världsmästare dessutom verkar vara en allmänt trevlig kille. Till dessa adderade jag lite sämre spelare som Andersson men som säkert hade varit väldigt läsvärda.

Responsen jag fick var överväldigande och alla sexton som svarade var positiva till att ställa upp och av kommentarerna fick jag känslan av att de faktiskt också menade det även om naturligtvis några hade reservationer som ”om jag har tid”.

Allt det här inklusive att tacka för svaren tog mig nog mindre än en timme.

Min yrkande (är det rätt ord?) till er är att ni tar tag i det här och säger till någon på kansliet att göra som jag och fråga våra elitspelare om de vill ställa upp och inte bara förutsätta motsatsen.

(Ni behöver inte var så formella och vänta tills nästa styrelsemöte utan är det någon som läser det här är det bara att lyfta luren).

(Warne och Andersson har gett mig tillstånd att nämna deras namn).

Med vänlig hälsning

Torbjörn Jönsson

(Mid 6268)

Bilaga: ett litet mail”


”Hej,

Jag skrev för ett tag sedan på bridgeförbundets hemsida att jag tyckte det var dåligt att man inte hade kommentatorer på BBO till SM-finalerna eftersom det är betydligt roligare med än utan. Det behöver inte vara avancerade analyser hela tiden utan oftast räcker det med att radiotystnaden bryts då och då medan man sitter och väntar fem minuter på om Öst skall vända i ruter eller klöver när man redan sett att det inte spelar någon
roll.

Svaret från officiellt håll var att det var JÄTTESVÅRT att få någon att
kommentera (i alla fall gratis) och det var något man skulle behöva ta upp i styrelsen om detta skulle prioriteras. Normalt så gnäller jag bara på forumet om vad jag tycker skall göras men den här gången tänkte jag göra i alla fall lite mer.

Min fråga är om du skulle kunna tänka dig att kommentera någon gång på BBO vid SM-final, Elitserien, Chairmans eller Cupen (om du nu mot förmodan inte skulle spela själv)? Det hela skulle ske väldigt kravlöst där man kunde kommentera bara en match eller ett segment och tex spontankommentera (”jag hade tänkt spela golf men det regnar och nu sitter jag här och tittar på bridge och då kan jag ändå skriva något”). Du skulle dessutom kunna vara anonym och bara ha ett nick (eller i mitt namn så förväntar folk sig inget vettigt alls).

Jag skriver det här till dig och några andra som jag tänkte kunde vara
lämpliga som en liten gallup för att förhoppningsvis visa på att det är en baggis att få folk att ställa upp. Ditt svar är helt anonymt och jag lämnar inte ditt namn vidare till förbundet utan att fråga dig först. Du behöver inte svara så formellt om du är julstressad utan skriv då bara något som ”ja gärna” eller ”piss off”.

mvh

Torbjörn Jönsson”

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Brenning!

När ni kommer till åtgärdslistan för forumet kan ni väl lägga till problemet att min text i slutet av ovanstående inlägg blivit konstigt?

(Jag har nog 10 andra problem med forumet men jag vill inte att ni skall känna er stressade).

Edit: Jag fixade till de flesta genom att ”föra ihop” orden där hoppet blivit för att sedan sära på dem igen och då fungerade det. Jag har sparat ett för att du skall se vad problemet är. Förmodligen har de att göra med att det är en inklippt text.

Vill du att jag skall fakturerar dig en timme á 900 kronor för mitt arbete så att du kan lägga på 10% eller skall det det gå direkt till förbundet?

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:


Brenning!

När ni kommer till åtgärdslistan för forumet kan ni väl lägga till problemet att min text i slutet av ovanstående inlägg blivit konstigt?

(Jag har nog 10 andra problem med forumet men jag vill inte att ni skall känna er stressade).

Edit: Jag fixade till de flesta genom att ”föra ihop” orden där hoppet blivit för att sedan sära på dem igen och då fungerade det. Jag har sparat ett för att du skall se vad problemet är. Förmodligen har de att göra med att det är en inklippt text.

Vill du att jag skall fakturerar dig en timme á 900 kronor för mitt arbete så att du kan lägga på 10% eller skall det det gå direkt till förbundet?

Brenning kommer säkert själv att svara, men jag går händelserna i förväg och talar om för dig att det kan ha med teckenkodning och/eller automatisk radbrytning i din e-post att göra. Eller, den mest sannolika förklaringen, klassisk Trellehollisk inkompetens.

Det brukar ta lite tid för dig att förstå subtila kommentarer, som t.ex. den om förra årets SM-semi, så jag säger det rakt ut: det är din egen inkompetens jag åsyftar.

V.g. BBO kräver jag att få Per-Ola Statler som sidekick.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:


Det brukar ta lite tid för dig att förstå subtila kommentarer, som t.ex. den om förra årets SM-semi, så jag säger det rakt ut: det är din egen inkompetens jag åsyftar.


Du var två minuter för tidig med det här aprilskämtet för jag kan möjligtvis svälja stolligheter om min kompetens men att du skulle vara subtil???

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Då är årets finalister till SM-lag klara:

(Siffran inom parantes anger lagets chanser att ta sig till final).

Göteborg

Everfresh (90%)
Gullvi (10%)

Norrköping

Östberg (55%)
San Sac (40%)

Täby

Ebenius Crew (50%)
Bamse (30%)

Malmö

Sjöberg (31%)
Kosmos (29%)
T-Bone (20%)

Ludvika

Zmrzlina (35%)
ABB Thomas (20%)
Ludvikabygdens BK Sivve (20%)
Lirarna (15%)

Skövde

Scania Bridgekonsult (50%)
Centrum Farmers (25%)
Kusinerna från landet (15%)

Växjö

Skalman (70%)
Prefabsystem (20%)

Uppsala

Stridsvagn (50%)
Berik (25%)
Greven (25%)

Örebro

Team Zang (50%)
Visst nappar det (40%)

Umeå

Treab (35%)
Glopson (30%)
Sjöberg (25%)

Sidor

Joakim Nordlindh

Känns som en jättedålig tippning. Iaf i uppsala-heatet.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Joakim Nordlindh skrev:


Känns som en jättedålig tippning. Iaf i uppsala-heatet.

Kan bara instämma!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag är naturligtvis beredd att backa upp mina ord men jag vill inte såra någon och kan därför inte ge LAS Vikas (med bl a Rudenstål/Könyves) mer en åtta gånger pengarna för en finalplats.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag hade nog iofs vågat sätta betydligt högre odds.

Sidor

Joakim Nordlindh

Torbjörn Jönsson skrev:


Jag är naturligtvis beredd att backa upp mina ord men jag vill inte såra någon och kan därför inte ge LAS Vikas (med bl a Rudenstål/Könyves) mer en åtta gånger pengarna för en finalplats.

Att sätta 0% på att något ska inträffa och sen bara ge 8x pengarna på att det ändå ska inträffar känns lite billigt. En kurs i sannolikhet„

https://www.facebook.com/oppetarkiv/videos/tage-danielssons-monolog-om-sannolikhet/2249572328393625/

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Sidor

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Torbjörn Jönsson skrev:


Länk


Finns det exempel inom bridgen på att något par eller lag gjort en ”Bradbury”, dvs. uppnått en fullständigt oväntad framgång. Det är väl inte möjligt i större bridgesammanhang?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Bo Gullefors skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Länk


Finns det exempel inom bridgen på att något par eller lag gjort en ”Bradbury”, dvs. uppnått en fullständigt oväntad framgång. Det är väl inte möjligt i större bridgesammanhang?

Knappast, men vem vet. Bradbury hade osannolik röta i 3 lopp i rad. Men i ”större” bridgesammanhang behövs det tur i fler matcher än 3.

Finns iofs exempel på det i andra större sammanhang, t ex Norrköping 2015 som vann i allsvenskan i fotboll, men ännu större när Leicester vann Premier League 2016. Rätt som det är kanske tom Malmö vinner igen. Men fan trot.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Torbjörn Jönsson skrev:


Trodde inte jag skulle skriva det här men jag tror forumet hade mått bra av lite mer moderering. Jag har inga problem med att det skrivs ku*en eller att någon kallas dumskalle men bl a trådkapningarna börjar gå mig på nerverna.

Om jag ska tolka dig rätt, menar du alltså att tråden bara ska handla om hasch? Då kanske du valt fel forum, Torbjörn.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Bo Gullefors skrev:


Finns det exempel inom bridgen på att något par eller lag gjort en ”Bradbury”, dvs. uppnått en fullständigt oväntad framgång. Det är väl inte möjligt i större bridgesammanhang?

Jämförelsen är naturligtvis djupt orättvis mot herrarna men eftersom det handlade om ett OS-guld kommer jag att tänka på Jonas Pettersson och Krister Ahlesved som vann bridgens motsvarighet 2012. Sylvan/Wrang kunde inte spela för den senares 50-årsfest och på EM precis före OS hamnar Fredin/Fallenius i onåd och vi får två väldigt oväntade guldmedaljörer.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Börje Rudenstål skrev:


Om jag ska tolka dig rätt, menar du alltså att tråden bara ska handla om hasch? Då kanske du valt fel forum, Torbjörn.

Trodde aldrig jag skulle få chansen att förklara titeln på tråden och att ingen frågat om den är lite oroväckande eftersom det kanske säger något om verkshöjden på mina inlägg. Däremot har du fel om du tror att det inte handlar om bridge.

Jag är 20 år gammal och som partner har jag din nuvarande, Andreas Könyves. Efter 1lå-1hö skuttar jag glatt till fyra i andra lågfärgen på 16 hp och 5431 men Andreas blir inte imponerad när jag lägger upp träkarlen i slammen och utbrister: ”Har du rögat hasch?”.

Det är kanske inte en helt korrekt historiebeskrivning men om man hårddrar det lite kan man säga att det budet kostade mig två SM-guld för året efter vann Andreas i både par och lag.

Sidor

Niklas Warne

Om inte Doktor Könyves som vinnare av dubbla SM-guld i bridge samma år kan betecknas som en Bradbury föreslår jag att vi begraver uttrycket. Typ Six feet under.

Sidor

Petter Fryklund

Bradbury hade en genomtänkt taktik.

Sidor

Kjell Staffas

Japp! Gå ut löst och bara sacka…

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörns prestation i tippning är i paritet med undertecknads prestation i helgens semifinal.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det känns som om det var damerna som visade var skåpet skall stå.

Bäst av alla på IAF:en var Pia Andersson (med Jim Nielsen) som med Everfresh vann överlägset i Göteborg.

Nästbäst var Margot Sivelind som var outstanding i sitt Ludvikabygdens BK Sivves som vann klart på hemmaplan.

Cecilia Rimstedt drog fram farsgubben Magnus till segern med Everfresh.

Anna Zack Efraimsson var bäst I Berik och visade vem som egentligen är bridgegroupien i familjen när de vann den svåra gruppen i Uppsala.

Lena Johansson (tillsammans med Leif) var bäst i det Ulricehamns Jörgen (som jag oförlåtligt helt missade att tippa) som vann i Skövde.

Jag vill också nämna Rudenstål/Könyves som spelade riktigt bra i sitt LAS Vikas och jag hade faktiskt varit lite nervös om någon satt en tusenlapp till åtta gånger pengarna.

Och grattis till skåningarna i Carbonnier och Jannes Gäng till finalplatserna!

Thomas Andersson skrev:


Torbjörns prestation i tippning är i paritet med undertecknads prestation i helgens semifinal.


Frågan är om det var hönan eller ägget som kom först.

Sidor

Logga in för att kommentera