Forum » Allmänna diskussioner » Har du rökt hasch?

Har du rökt hasch?

230 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Har du rökt hasch?

Någon lade upp en länk till en av mina trådar där jag hade skrivit lite mer eftersom jag varit sängliggande ett tag och tydligen haft tråkigt. Egenkär som jag är kunde jag inte låta bli att läsa igen vad jag skrivit bara för att bli nostalgisk och börja titta på inlägg som jag gjort ända sedan 2002.

Nu är jag inte dummare än att jag fattar hur patetiskt det här låter men det kommer att bli ännu värre för i den här tråden kommer jag att lägga upp gamla inlägg efterhand som jag hittar dem och finner dem läsvärda. För att tona ner redan lågt ställda förväntningar vill jag poängtera att urvalet kommer att ske efter vad som roar mig snarare än som en best of Jönsson-lista.

Mycket nöje!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

2012 blir jag kapten (non-playing …) för Österrikes öppna landslag under EM och OS vilket naturligtvis var en stor ära för mig som svensk men ”problemet” är att Sverige vinner OS-guld:

”Har ni lugnat ner er nu? Sverige vinner i Lille och ni blir helt skogstokiga? Visst, jag tyckte också att det var alldeles fantastiskt och man fick nästan en sådan där go sommaren 1994 känsla. Till en början. Men sedan började jag tänka efter. Hur skoj var det? Egentligen? Hur kul är det att vara Dan Glans?

Äntligen hade man fått lite flyt. Efter ett halvt liv som medelmåttig bridgespelare var äntligen katten bland hermelinerna. EM och OS! Visserligen som Non Playing Captain för ett alpland. Men ändå, jag var där medan ni satt framför datorn och kollade på BBO! ”Come sta signore Bocchi?” ,”Fuck you too Meckstroth! ” och man morsade på Zimmerman i hotellkorridoren.

Och lite respekt på anslagstavlan. En anekdot här, ett citat där och ett par vunna appeals och man var hemma. Och vad händer? En vecka senare är man är helt plötsligt Dan Glans???

Ni fattar inte?

Filip och Fredrik har skrivit en bok som heter ”100 höjdare, Sveriges roligaste ögonblick” med bl a Birgit Friggebo som vill sjunga ”We shall overcome”. På plats 69 kommer ”Dan Glans blir sexa”.

Alla vet hur det såg ut när Anders Gärderud vinner OS-guld på 3000 m hinder i Montreal 1976 (att tex inte vara född då är ingen ursäkt att inte göra det). Sven Plex Pettersson kommenterar upphetsat den klassiska upplösningen när Gärderud, Baumgartner och Malinowski går in i sista kurvan.

Alla tre kan vinna och det är otroligt spännande. Då hör man plötsligt Bo Hansson (snustorr men kunnig besserwisser): ”Glans är sexa!”. Glans??? Absolut ingen bryr sig om honom nu!

De andra går in på upploppet, det ser ut som Gärderud är starkast men så kommer tysken och … ”Glans är sexa” kommenterar Hansson (vad i helvete!) men tysken faller, tysken faller på sista hindret! Gärderud springer mot guldet och när han spränger målsnöret är Plex i upplösningstillstånd.

Men Hansson är fortfarande i sin egen värld: ”Glans blir sexa …”.

Fattar ni nu? Sverige vinner OS-guld och plötsligt är man fucking Dan Glans som absolut ingen bryr sig om (ja, förutom kanske Bo Hansson då)”.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Här kan ni se referatet: länk.

Det är även väl värt att lyssna på inslaget efter när Per Garthon lackar ur om man är gammal nog att komma ihåg honom. Ja-sidan har 1994 precis vunnit (med knappa 52,3 %) folkomröstningen om Sveriges medlemsskap i EU och Garthon (språkrör och en av grundarna av Miljöpartiet) är inte glad och lanserar bland annat ordet ”översittarstatsministerröst” med sin fina skånska när Carl Bildt försöker lugna ner honom.

Det handlar naturligtvis om gradskillnader i helvetet men som jämförelse framstår Fridolin som, jaa, som Fridolin …

Sidor

Stefan Andersson

helvetet.
Vet hut Jönsson.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Stefan Andersson skrev:


helvetet.
Vet hut Jönsson.


Usch, nu fick jag flashbacks av en fanjunkare på A3 i Kristianstad som alltid hackade på stackars 5305 Jönsson.

Sidor

Stefan Andersson

Devil

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Tillbaka till rubriken, jag och en kompis köpte en liten bit hasch(jag var 17år) gick i dagutbildning för att återinläsa realskolebetyg som försvunnit. Varken Kenneth eller jag försökte göra något med biten, den blev liggande orörd. Jag hade en kusin vid den tiden som vi kallade ”Kalle kanin” som hälsade på i källaren där jag bodde och han stank av haschrök, det avskräckte mig från att prova på då jag insåg hur dåligt han mådde.

/janne

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Torbjörn Jönsson skrev:


Här kan ni se referatet: länk.

Det är även väl värt att lyssna på inslaget efter när Per Garthon lackar ur om man är gammal nog att komma ihåg honom. Ja-sidan har 1994 precis vunnit (med knappa 52,3 %) folkomröstningen om Sveriges medlemsskap i EU och Garthon (språkrör och en av grundarna av Miljöpartiet) är inte glad och lanserar bland annat ordet ”översittarstatsministerröst” med sin fina skånska när Carl Bildt försöker lugna ner honom.

Det handlar naturligtvis om gradskillnader i helvetet men som jämförelse framstår Friudolin som, jaa, som Fridolin …

Ja, när Garthon var försvunnen en vecka i Köpenhamn för sina äventyr står Dan Glans ut som en mycket större vinnare med otroliga svenska rekord,

/janne

Garthorns äventyr inte besvarade ännu)(Fridolin kunde inte ens lära ut läxan!)och Danne satte många skånska rekord bland de Svenska.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ibland, (ok, en gång) har jag tänkt att jag kanske skulle göra min humor lite mer publikvänlig men det har aldrig blivit något av med det. Nedanstående inlägg skapade stor förvirring när några trodde jag var ledsen på riktigt. ”Wricklund” är för övrigt kvar på förbundet så se upp!

Tråden kallade jag för ”Vem kan man lita på” och jag hade en länk till en video med Hoola Bandoola Band (efter lite deprimerande Malmöbilder kommer bandet 1:34 och titta på frisyrerna och hur smala människor var 1972).

länk

”Det har varit ett förlorat år med nätter när ångesten kommit krypande och hustrun tvingats vagga mig till sömns. Många gångar har jag frågat mig varför det skulle hända just mig. Jag har fortfarande svårt med tillit och ibland när någon alerterar och kanske förklarar ”transfer” kan jag bli helt galen och skrika: ”du ljuger din jävel!”. Men panikattackerna kommer inte lika ofta och kanske mår jag trots allt att lite bättre. Ibland litar jag tom på partnerns markeringar.

Det här är min historia. Den är hemsk men det är sann (i alla fall till stora delar).

Han arbetar på förbudet och vi kan kalla honom Wricklund. Han heter egentligen något annat men jag vill att det skall vara helt omöjligt att identifiera honom. Han var dessutom förbundskapten för damlandslaget och för drygt ett år sedan skulle han hålla uttagningstävling.

Antalet par var begränsat och han bestämde vem som fick spela. Det gillade inte en dam med kanske 30 i hcp som beklagade sig på anslagstavlan. Hon hade visserligen inga landslagsambitioner men hon tyckte att hon gick miste om ett utmärkt träningstillfälle inför DM för damer.

Löjligt tyckte jag och bestämde mig för att skoja till det lite och skickade ett mail till Wricklund där jag anklagade honom för ”äckligt elittänkande” och för att” åsidosätta trivselbridgen”. Sådär som bara jag kan få till det och inget man kunde missförstå.

Trodde jag.

Efter några timmar kom ett upprört svar där han tagit väldigt illa vid sig. Hans åtagande för damlandslaget var faktiskt idéellt och det fanns ingen anledning för honom att finna sig i sådana påhopp. Han såg så allvarligt på det att han anmält mig till diciplinnämnden.

”Herregud vilken humorbefriad idiot” var den naturliga reaktionen och jag började redan se fram emot att få förklara den heliga åsiktsfriheten för Cullin.

Men eftersom jag är innerst inne är en snäll kille tänkte jag lite längre. Här ställer Wricklund upp för bridgen och nu hade jag uppenbarligen gjort honom ledsen. Det hade dessutom faktiskt hänt förr att folk inte riktigt förstått min fina humor och kanske var det enda rätta att helt enkelt be om ursäkt.

Så jag skrev ett mail med ungefär ”Förlåt men det var inte min mening att … pudel… kryp …”.

Svaret kom omedelbart:

HA, HA, HA!

Ja, ni förstår själv hur det kändes. Han hade alltså bara lekt med mig och mina känslor. Nederlaget var totalt och det fanns inget jag kunde göra. Överlistad av någon Kålle som antagligen tycker höjdpunkten av humor är revyer och Albert och Herbert.

Och min ökenvandring började.

Som du säkert förstår har här varit svårt att skriva men det kändes viktigt att få ett avslut för att kunna gå vidare här i livet”.

Sidor

Stefan Andersson

Clapping

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mikael Westerlund är så snäll att han skrev ett långt inlägg om hur man kunde skriva för att inte missförstås vilket jag inte riktigt tog till mig för när någon undrade vem Wricklund var och om det fanns en koppling till Vricklund i Bombi Bitt och Jag skrev jag det här:

Du har helt rätt. Vricklund är han som slogs med ålen i ”Bombi Bitt och jag” (med Stellan Skarsgård som ”Bombi Bitt”) som gick som tv-serie när jag var ung.

Berätta inte det här för någon för jag tror inte det är allmänt känt men det finns mycket riktigt en koppling. Åke Fridell som spelar ”Vricklund” och Margaretha Krook som spelar ”Franskan” hade en liten kärlekshistoria under inspelningen och det bar sig inte bättre än att resultatet blev ett litet gossebarn.

Nu var de båda gifta på var sitt håll och om det här kommit ut hade det blivit en stor skandal så de var tvungna att ge bort honom till ett barnlöst par på Öckerö. De var hederliga människor (mannen var föga överraskande fiskare) som gjorde sitt bästa men grabben var lite trög i huvudet och det blev som det blev och det är alltså han som är ”min” Wricklund.

Och man undrade också hur det gick för damen som ville träna:

Hon är ett bridgegroupie och en lycksökerska som efter att gått en nybörjarkurs för Wricklund blivit helt besatt av och efter att ha fått nobben blev hon bitter och inåtvänd och gör nu allt för att göra livet surt för honom. En trist historia.

Sidor

Peter Swensson

Hävdar bestämt att det heter en bridgegroupie. Kolla med Anna Ekström…

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Om du ska skapa bridgehistoria så är vad Arne Ragneborns rollfigur i Bombi Bitt kallades för mer betecknande för hur stämningen runt bridgeborden kan vara vid ordväxling och något större och ”Bitt”skare.

/janne

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ibland får jag mail om något jag skrivit och det är naturligtvis kul och en gång blev det faktiskt lite tittarstorm (fem mail …). Jag hade lyckats göra ett dubbelinlägg och eftersom man inte kan ta bort inlägg listade jag istället de 10 bästa sportfilmerna. Man skickade egna listor, var (fullt förståeligt) upprörda för att jag glömt klassikern ”Slagskott” och undrade vad i helvete listan hade på ett bridgeforum att göra.

  1. Rocky
  2. Fifflaren
  3. Breaking away
  4. Tin Cup
  5. Jerry Maguire
  6. The big Lebowski
  7. White men can´t jump
  8. Bull Durham
  9. Field of dreams
  10. Triumfens ögonblick

När någon på forumet också var sur över listan bad jag snällt om ursäkt och räknade upp de 10 bästa filmerna alla kategorier (från 1990 och senare).

  1. Kill Bill (1&2)
  2. Se7en
  3. Mystic River
  4. Pulp Fiction
  5. Babel
  6. Heat
  7. Livet från det ljusa sidan
  8. Brokeback Mountain
  9. Fargo
  10. När lammen tystnar

Det gillade inte torrbollen alls för då skrev han: ” … men med tanke på din smak på filmer så kan jag förstå att du inte finner det intressant att prata bridge …” och jag håller faktiskt med honom för jag är inte helt nöjd med listan. Pulp Fiction tex, hur bra är den, egentligen?

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Ibland kan man undra varför meddelande klistras upp på anslagstavlan t.ex i bistra vintern när snöglop och hårda vindar gör dessa oläsbara för förbipasserande(inbegriper mig själv).

/janne

Sidor

Joakim Nordlindh

Torbjörn Jönsson skrev:


6. Heat

Den var så bra att det är den ende filmen jag sett på bio där jag somnat.

Sidor

Tomas Brenning

Joakim Nordlindh skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


6. Heat

Den var så bra att det är den ende filmen jag sett på bio där jag somnat.

Check. Då är vi två.

Jag lämnade en biograf en annan gång för att jag inte orkade somna. Så dålig var den filmen som jag tack och lov har glömt vilken den var. Heat är alltså tvåa på min dålig-lista.

Heat har för övrigt bra rating på imdb (8,2/10). Jag tänkte att det var fel på mig första gången så jag provade en gång till på TV. Somnade då också. Du verkar vara en figur med korrekt smak, Jocke. Det är vi två mot världen.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

På rak arm kan jag bara komma på fyra filmer där jag lämnat biografen: Caligula, Hälsoresan, Evita (när jag fattade att den var en musikalfilm) och en med Galenskaparna som jag har förträngt namnet på.

Jag inser att det måste vara fler och med tanke på hur gamla de här filmerna är inser jag också att jag kan komma ihåg saker som hände för 30 år sedan men inte igår.

Hade jag gjort bästa-film-listan idag hade jag varit mindre pretto och tagit med filmer som Love Actually, En Andra Chans (Family Man) och Jerry Maguire som måste vara de filmer jag har sett flest gånger.

(Musikaler är för övrigt helvetet på jorden och jag kan bara komma på (nej ovanstående demenstema gäller inte här) tre som jag haft behållning av: Mamma Mia, Rock of Ages och La Cage Aux Folles (med Jan Malmsjö)).

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Klanka inte på janne malmsjö ”snurra min jord” fick min jord att gunga!

/janne

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tomas Brenning skrev:


Joakim Nordlindh skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


6. Heat

Den var så bra att det är den ende filmen jag sett på bio där jag somnat.

Check. Då är vi två.

Jag lämnade en biograf en annan gång för att jag inte orkade somna. Så dålig var den filmen som jag tack och lov har glömt vilken den var. Heat är alltså tvåa på min dålig-lista.

Heat har för övrigt bra rating på imdb (8,2/10). Jag tänkte att det var fel på mig första gången så jag provade en gång till på TV. Somnade då också. Du verkar vara en figur med korrekt smak, Jocke. Det är vi två mot världen.

Alldeles för intelligent dialog för er m.a.o. Håll er till valfri hjärndöd Steven Seagal-film eller nåt Smile

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Thomas Andersson skrev:


Tomas Brenning skrev:


Joakim Nordlindh skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


6. Heat

Den var så bra att det är den ende filmen jag sett på bio där jag somnat.

Check. Då är vi två.

Jag lämnade en biograf en annan gång för att jag inte orkade somna. Så dålig var den filmen som jag tack och lov har glömt vilken den var. Heat är alltså tvåa på min dålig-lista.

Heat har för övrigt bra rating på imdb (8,2/10). Jag tänkte att det var fel på mig första gången så jag provade en gång till på TV. Somnade då också. Du verkar vara en figur med korrekt smak, Jocke. Det är vi två mot världen.

Alldeles för intelligent dialog för er m.a.o. Håll er till valfri hjärndöd Steven Seagal-film eller nåt :-)

Passo(u)pp Thomas, dina hjärnceller kan avklinga snabbt. Fast vem bryr sig.

/janne

Sidor

Johan Upmark

I väntan på nästa inlägg (forumet har varit lite av en adventskalender de senaste veckorna, varje dag klickar du in och hoppas på att hitta någon ny smällkaramell signerad Jönsson) måste jag kommentera hans filmsmak. Den verkar, till skillnad från underhållningen i hans inlägg som alltid är världsklass, lite som hans bridge. En hel del briljans, men lägsta nivån Jönsson, lägsta nivån …

Hur du t.ex. kan glömma The Usual Suspects är för mig en gåta.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Bäste Jönsson, trots att jag tycker dina listor är bedrövligt usla tycker jag nog ändå att du är bättre som filmkritiker än som bridgespelare (sorry Torbjörn, men jag måste ju skriva nåt om bridge eftersom vi är på det forumet, annars riskerar jag att inlägget tas bort), du fick ju ändå med ett par av även mina favoriter.
Men att du kunde missa alla filmer av bästa skådisen någonsin, Jack Nicholson, är obegripligt. Gökboet är definitivt högt upp på listan.
Men min favorit är ändå Forrest Gump med en annan hygglig skådis, Tom Hanks.
Sen finns ju några skapliga filmer med Gudfadern också.
Nu kan man också undra hur man kan komma ihåg så många dåliga filmer?? Jag brukar försöka glömma dem så fort som möjligt…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:


Alldeles för intelligent dialog för er m.a.o. Håll er till valfri hjärndöd Steven Seagal-film eller nåt :-)


Vissa actionfilmer är bara mycket smartare (kommer inte på något bättre ord) än andra. Ta Collateral tex som nog inte många sätt men som kanske borde varit med bara för att Tom Cruise är så cool. länk

Johan Upmark skrev:


Hur du t.ex. kan glömma The Usual Suspects är för mig en gåta.


Min enda ursäkt är att jag är äldre och klokare nu, Pulp Fiction åker ut och ersätts av De Misstänkta (i Sverige talar vi svenska!).

Börje Rudenstål skrev:


Men att du kunde missa alla filmer av bästa skådisen någonsin, Jack Nicholson, är obegripligt. Gökboet är definitivt högt upp på listan. Men min favorit är ändå Forrest Gump med en annan hygglig skådis, Tom Hanks. Sen finns ju några skapliga filmer med Gudfadern också.


För att det inte skulle komma någon gubbe och gagga om filmer från nittonhundrafrösihjäl framgår det att listan är begränsad till filmer från 1990 och framåt. Dessutom hade det blivit lite trist eftersom det hade varit fullständigt självklart att Gudfadern 1 och 2 hade toppat listan (nr 3 är däremot vedervärdig) följt av Gökboet. Livet Från Den Ljusa Sidan borde du nog se och jag skall fundera lite på Forrest Gump.

Sidor

Tomas Brenning

Thomas Andersson skrev:


Tomas Brenning skrev:


Joakim Nordlindh skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


6. Heat

Den var så bra att det är den ende filmen jag sett på bio där jag somnat.

Check. Då är vi två.

Jag lämnade en biograf en annan gång för att jag inte orkade somna. Så dålig var den filmen som jag tack och lov har glömt vilken den var. Heat är alltså tvåa på min dålig-lista.

Heat har för övrigt bra rating på imdb (8,2/10). Jag tänkte att det var fel på mig första gången så jag provade en gång till på TV. Somnade då också. Du verkar vara en figur med korrekt smak, Jocke. Det är vi två mot världen.

Alldeles för intelligent dialog för er m.a.o. Håll er till valfri hjärndöd Steven Seagal-film eller nåt :-)

Huvet på spiken. Jag hade betydligt mer behållning av Erika Eleniak som hoppade upp ur en tårta än Heat.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Ska det hoppas upp ur en tårta ska det vara live framför mig.punkt slut.

/janne

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Det var ju iofs möjligen den enda sevärda Seagal-filmen (och det berodde inte på Seagal ;-) )

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

”Livet från den ljusa sidan” har jag naturligtvis inte missat. Den är tvåa efter Gökboet på den interna Nicholson-listan.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Skillnaden mellan filmer och serier är att du kan (i alla fall i teorin) komma undan med att tycka att Titanic är den bästa film du sett eftersom du är en hopplös romantiker medan du naturligtvis är helt körd om du har tex Prison Break som favorit. Det kan däremot vara helt ok att knarka fyra säsonger av Gilmore Girls på en vecka eftersom ”det var vad jag behövde efter att min fru varit otrogen”.

En serie definierar en på ett helt annat sätt och jag ber er därför att tänka igenom eventuella kommentarer väldigt noga eftersom de kommer att tas personligt.

1, Sopranos
2. The Wire
3. Vänner
4. Mad Men
5. You Better Call Saul
6. Breaking Bad
7. Deadwood
8. Downton Abbey
9. Big Bang Theory
10. Six Feet Under

Bra men ändå långt ifrån:

Broadchurch
Fargo
Boss
Narcos
Boardwalk Empire
Weeds
Lost (första två säsongerna)
The Walking Dead (sorry …)
Suits
House of Cards
Bron
Brottet

Sidor

Per-Inge Helmertz

suck

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Per-Inge Helmertz skrev:


suck


Ja, jag antar att det bara vara en tidsfråga.

Sidor

Logga in för att kommentera