Forum » Allmänna diskussioner » Har du rökt hasch?

Har du rökt hasch?

230 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Under 50-, 60- 0ch 70-talet myntades uttrycket att Gud var italienare eftersom det ”Blå laget” med bl a Belladonna och Garozzo var otroligt framgångsrika och blev världsmästare 13 gånger.

”Första gången jag hörde det uttrycket var när jag läste Alan Sontags fantastiska ”The Bridge Bum”.

Sontag spelar sista segmentet mot Italien i en väldigt jämn VM-final. På en av de sista brickorna bjuder italienarna 7Hj och han sitter efter den långa hjärterhanden med Kx i trumf. ”Gud är trots allt inte italienare” tänker han ”jag kommer att bli världsmästare!”. Så kommer bordet upp med AD punkt i hjärter! Det finns bara inte och förtvivlat letar han efter en hjärter till på sin hand och han tittar t o m bland ruterna.

Men han hittar naturligtvis ingen och Italien blir världsmästare igen”.

Garozzo
Dkn8
Ekn965
K82
ED
Eisenberg
43
D1087
D1064
754
Belladonna
EK109
E97
kn98632
Kantar
7652
K432
kn53
K10
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ingen i zonen

Du kan komma undan med mycket här på forumet men knappast när det gäller gamla brickor för det tog inte lång tid innan flera påpekade att det varken var Sontag eller 7Hj. Det här skriver Eddie Kantar själv om brickan:

” Garozzo bid five spades, a bid whose meaning is not 100% clear to me, and Belladonna bid five no trump, another mystery. Whatever it meant, Garozzo leaped to seven clubs. Everyone passed in exhaustion.

Seven clubs! I could hardly believe my ears. Here I was defending a vulnerable grand slam with the king-10 of trumps tucked away safely in back of the original club bidder. God is not an Italian after all. They were certain to go down one. I was going to be a world champion. What a day. I could hardly wait to get home to tell everybody. I would hold court…I would….

I led a heart and then I saw it in the dummy…the ace-queen doubleton of clubs! Could this really be happening to me? Why me? Why couldn’t the ace of trumps be where it should have been? Why couldn’t they have dealt Billy the king of clubs? Or why couldn’t I have been dealt just one more little club? Just one…a very little one. Why, why?

Wait. Maybe I did have one. I searched frantically through my spades. The whole scene reminded me of a story I tell my classes. A little old lady, Alice, is playing with a pro, Morris, and she shows out on the second round of hearts, even though Morris knows from the bidding she must have another heart somewhere.

”No hearts, Alice?” he asks. ”No hearts, Morris,” she replies. ”Look in with your diamonds, Alice.” ”Morris, I have no hearts in with my diamonds.” ”One more time, please, Alice.” ”No hearts, Morris.” On the last trick Alice rather sheepishly produces a heart. Morris repeats, ”I told you to look in with your diamonds.” ”I’m sorry, Morris, it was in with my clubs.”

All right, Morris, I’ll look through my hearts and my diamonds, I said to myself. (Later at the ”victory banquet” I admitted to my teammates that I had searched despairingly through my hand for just one tiny little club, admitting that I would have killed myself if I actually had one and didn’t know it. ”You wouldn’t have had to,” said another of the U.S. players, Bob Hamman.)”.

Det fanns en intressant fortsättning på given eftersom man i eftersnacket menade att Kantar borde lagt klöverkung första gången i trumf vilket kanske fått Belladonna att placera trumfen 4-1 och därför gått bet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Känslan när din partner vänder i ruter istället för klöver.

Länk

Den misstänksamme hävdar att det istället handlar om känslan när du inser vad fyra månaders käbbel resulterat i.

Alldeles oavsett är skånskan världens vackraste språk.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

De av er med estetiskt sinnelag har kanske lagt märke till att det till vänster tidigare funnits en bild av en fjönt i kostym . Jag vet inte riktigt hur jag tänkte eftersom jag använder kostym ungefär vart fjärde år (förr var det bröllop, nu är det begravningar).

Nu efter lite fler inlägg blev jag tillräckligt motiverad för att byta ut bilden: ”Älskling , kan du leta upp en på mig där jag ser trevlig ut” vilket naturligtvis inte gick så bra men hon hittade i alla fall en utan kostym.

Problemet är att vår hemsida lever lite sitt eget liv och trots att jag efter ett tag faktiskt lyckades byta bild under ”mina sidor” var det ingen som talade om det för forumet utan där står nu istället ”bild på Torbjörn Jönsson” vilket i och för sig är bättre än fjönten.

Det här skrev jag för övrigt 2005 i mitt första inlägg på forumet:

”Jag har sedan Er något olyckliga start stundtals följt Era stapplande försök till att förbättra vår hemsida och tyvärr har Ni misslyckats fullständigt. Den är fortfarande skit”.

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Hm, är det så här han ser ut alltså? Smile
TJ

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Det vore fint om Jönsson förstod att Bridgeförbundets blog är tänkt att handla om bridge. När Jönsson vill skriva om Jönsson borde Jönsson välja att göra detta på Jönssons egen blog, alltså en som heter Jönsson och handlar om Jönsson.

Som det nu är blir det mest jönsigt.

Sidor

Peter Törnblom

Tack Max,
Äntligen en kommentar som jag väntat på.

Sidor

Leif Lundberg

Som tur är kan man scrolla förbi det man tycker är ointressant.

Själv tycker jag att både Jönsson och Andersson behövs på anslagstavlan. Gärna mer av dem.
Även den här tråden
behövs som påminnelse.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Man tycker att en tråd startad av mig som heter ”Har du rökt hasch?” och där jag i första inlägget skriver ”För att tona ner redan lågt ställda förväntningar vill jag poängtera att urvalet kommer att ske efter vad som roar mig” borde haft en viss avskräckande effekt men i ett försök att tillfredsställa även den grinigaste gubbe får ni ett problem jag hade under EM 2016 i Budapest.

Hur spelar ni 6Ru efter klöver 10 ut som MTH täcker med kungen när du försöker med damen?

1Ru-1Sp
2NT-3Sp
3NT-4NT
6Ru-all pass

K109763
K72
A6
Q7

A5
AQ6
KJ8732
A4

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Man ska inte kasta spjut i kuvös (tankar går till språkfascismen i bl.a. den gamla juniorgrattistråden).

Jag ser f.ö. inte en blogg (notera stavningen), utan ett diskussionsforum. Nodding

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Rätt av dig, fel av mig, tack TA. Språkrådet rekommenderar att man stavar engelska blog med två g i dess försvenskade form.

Sidor

Tore Mattsson

Ta Ess och Kung i ruter, om damen inte faller tre ronder spader till stöld på handen. Då klarar man ett antal sitsar när man misslyckas om man går på trumfen direkt. Å andra sidan måste spadern sitta tre två.

Edit/ Spelsättet misslyckas när spadern sitter 4 1 och ruterdam sitter 3:e framför.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tore Mattsson skrev:


Ta Ess och Kung i ruter, om damen inte faller tre ronder spader till stöld på handen. Då klarar man ett antal sitsar när man misslyckas om man går på trumfen direkt. Å andra sidan måste spadern sitta tre två.


Det gick fortare den här gången för när det begav sig var analyserna klart svajiga tills att Per Hallberg satte ner skåpet:

Per Hallberg skrev:


Nu får det vara slut med tosseanalyser… Om vi toppar rutern och damen sitter andra, får ju spadern sitta hur den vill!

Vi har två rimliga spelsätt:

  1. Maska i ruter
  2. Toppa rutern och sen jobba med spadern

I fall 1. kan även spadern komma till räddning om MTH har Qxxx i ruter.

För att avgöra vilket spelsätt som har störst chans att ge hemgång kan man beräkna respektive sannolikheter. Alternativt kan man, som nedan, jämföra troligheterna för scenarier där ena spelsättet överglänser det andra.

Spelsätt 1 är bättre än 2 precis när:
A) MTH har ru Qxxx och spadern sitter 3-2
B) MTH har ru Qxx och spadern inte sitter 3-2

Spelsätt 2 är bättre än 1 precis när:
C) MTV har ru Qx
D) MTV har ru Qxx och spadern sitter 3-2 med längd eller QJ till vänster

C är uppenbart troligare än A och D lite troligare än B. Alltså är spelsätt 2 avgjort bättre.

Vad som talar emot att toppa rutern Mattsson är att det var så jag spelade … och det var inte heller rätt i praktiken när trumfdamen inte föll och spadern satt 4-1 och Fi hann stjäla.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Max Ödlund skrev:


Rätt av dig, fel av mig, tack TA. Språkrådet rekommenderar att man stavar engelska blog med två g i dess försvenskade form.

”Rekommenderar” och ”försvenskade”? Nu får du det att låta som om blogg inte är ett svenskt ord och att du egentligen inte hade fel.

Jag påstår istället att det ÄR ett svenskt ord, snarare än ett engelskt ord med rekommenderad försvenskad stavning, och förekomsten i såväl SAOL som SO tycker jag ger stöd för denna ståndpunkt.

Keep on diggin’ Smile

Sidor

Peter Törnblom

Hen påstås också vara ett svenskt ord.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Peter Törnblom skrev:


Hen påstås också vara ett svenskt ord.

Hen’synslös’ kanske är ett nytt svenskt ord som beskriver könsförvirring?

/janne

Sidor

Peter Swensson

Peter Törnblom skrev:


Hen påstås också vara ett svenskt ord.

Ja, pronomenet fyller minst en lucka. Ogillar starkt ordvalet ”påstås”. Förutom dess rent praktiska funktion finns även lägen för respektfullt och värdigt beskrivade av medmänniskor, av minoritet på ca 0.2% (eller 1% beroende på definition) av befolkningen. Att tjaffsa emot är bara inskränkt, hur illa man än tycker om ideologier och tanketradition som kanske överanvänder termer så finns medmänniskor ibland oss som uppskattar korrekt omnämnande. En av mina vänner gör inte så stor grej av det, men hen föredrar hen före han eller hon; även om hon eller han är ok det också. Det är ju inte alltid livsviktigt, MEN det är ibland bara vanligt hyffs som underlättas av utvidgadet av nusvenskan.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Mikael Westerlund stavas exakt såhär:

Mikael Westerlund

P.S.
Sluta kapa Torbjörns tråd med löjliga stavningstest.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund (med dubbel-W)

Sidor

Per-Ola Cullin

Peter Törnblom skrev:


Hen påstås också vara ett svenskt ord.

Din kommentar innehåller många lager av dumhet.
1) Hen är odiskutabelt ett svenskt ord.
2) Jämförelsen med blogg är irrelevant, eftersom hen inte är ett ursprungligen engelskt uttryck.
3) Den visar att du tycker att det är så provocerande med transpersoner att du - trots att du säkert insett 1-2 - tar dig tid att skriva i tråden.

Sidor

Per-Ola Cullin

.

Sidor

Peter Törnblom

Nja, lager av dumhet uppvägs kanske av lager av humorlöshet om man nu tar heninlägget på allvar. Den självgodhet och brist på research som präglar sidan är närmast häpnadsväckande.

Jag skrev det för någon påstod att blog(g) var ett svenskt ord. Det är givetvis ett engelskt ord som 2006 (och upptogs i SAOL) försvenskades till blogg vilket Max helt riktigt hävdar. För den icke vetande följer en kortfattad beskrivning om vad Språkrådet är.

Språkrådet är Sveriges officiella organ för språkvård och språkpolitik. Det bildades 2006 genom en sammanslagning av de tidigare självständiga språkvårdsmyndigheterna Svenska språknämnden …

För knappt 2500 år sedan myntade den grekiska filosofen ——– följande sentens: ”Sann visdom är att veta vad man inte vet”.

Sidor

Peter Swensson

Citera gärna hela meningar!

Svenska språkanvändare, precis som alla språkanvändare, inkluderar nya ord efter behov precis vissa äldre ord används allt mindre. Vi lånar, försvenskar och hittar på nya ord och det finns en grupp språkvetare som beskriver vad som händer och ger råd. Det grupp organiserade om sig 2006. Vad finns det att förstå? (min 8 åring förstår)

På temat finns fina belägg för hur fult det ansågs vara med ”slavarnas” införande av prepositioner i latinska språket. Gilla läget, använd själv det du föredrar och inse att vi alla kommer bli språkligt passé om vi år leva tillräckligt länge.

Sidor

Peter Törnblom

Hej Peter,
Jag citerar gärna hela meningar men tror de i sin helhet skulle övergå det flestas förstånd på detta infantila forum varför jag avstår. I annat skulle det förmodligen uppfattas som nån slags hybris.

Det är helt riktigt att språket utvecklas. Jag har jobbat med språk hela livet och kan läsa och förstå det Gustav Eriksson en gång för ca 500 år sedan präntade ner. Det tarvar en del övning kan jag lova men det har varit värt besväret. Talspråket kommer man naturligtvis inte åt men skriftspråket har utvecklats kolossalt och vi får väl utgå att detsamma gäller för talspråket.

Du har helt rätt att nya ord tillkommer medan vissa blir obsoleta men finns dock nästan alltid kvar. Blir man passé om man använder ett äldre språkbruk? Astrid Lindgren skrev negerhövding och Putte Kock (f på 1890-talet) kallade en färgad fotbollsspelare för neger i ett TV-referat? Innebär det att de var rasister? Jag tror inte det men de som lägger en negativ innebörd i vissa äldre uttryck kan man märkligt nog misstänka vara rasister. De lägger ju en negativ betydelse i ordet som inte var ursprungspersonens (eller hens) avsikt. Håhåjaja, du tunga värld, som såg min ungdom pressas.

Utveckling av språk ska inte jämställas med utarmning av detsamma. Nya ord bör användas av ett flertal under en lägre tid för att accepteras. Enligt våra språkorakel ska man idag godkänna uttryck som; han är längre än mig, jag är starkare än dig o dyl. Helt otänkbart och ett givet fel på uppsatsen när jag gick i skolan.

Nu är det emellertid så att allt fler och fler uttrycker sig på detta sätt och då måste det grammatikaliska felet accepteras som en norm och antas. Det gäller däremot inte ordet hen.

Det är ingen hemlighet att ordet mött starkt motstånd och således f n ej kan accepteras som en norm. Det är dock självklart ett svenskt ord även om många föredrar skriva t e x vederbörande, personen i fråga o s v. Man ska dock ha väldigt klart för sig att det inte innebär att de, gissningsvis 35%, som ej använder ordet, avskyr transsexuella personer. En sådan konklusion är knappast väl underbyggd och gäller i alla fall inte mig även om det antyds i ett tidigare inlägg.

Sidor

Peter Swensson

Hej Peter

  1. När det gäller uttrycken i objektsform eller subjektform så är det helt enkelt ett missförstånd av dina lärare att den ena korrekt och den andra fel. Båda formerna är lika gamla och vilken som dominerat har växlat över tid. Det tyder inte på goda språkkunskapet att vara kategorisk i frågor man inte kan vara kategorisk. Inte ens Wellander hade varit nöjd med ditt argument.

  2. Behovet av ”hen” handlar inte bara om transsexuella, det låter som att du behöver läsa på. Eller så kan vi ta det över en öl någon gång.

Sidor

Peter Törnblom

Peter,

Tar gärna en bira med dig. Måste dock förtydliga att jag inte ihopkopplar ordet med transsexuella utan jag i ett tidigare inlägg blivit beskylld för det. När man gör sådana grundlösa slutsatser får man ju intrycket att vederbörande anser att alla som inte tar till sig uttrycket hen avskyr transsexuella. Jag gör det inte och gudskelov tror jag inte heller de om de som tar avstånd från ordet.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

För att ta oss tillbaka till bridgen gör jag en snygg övergång från hur ord kan skapas still en tråd där man diskuterade hur man skulle bjuda olika marmic-händer när Petter Fryklund plötsligt hävdade:

”Vi får oerhört svårt att kommunicera utomlands om vi hittar på egna namn på konventioner och fördelningar. Marmic är ett system, inte en fördelning”.

Det där var något jag och många andra aldrig hört talas om men han blev uppbackad av Dan Bylund:

”Visst, ursprungligen var Marmic ett system skapat av italienarna Mario Franco och Michel Giovine , och som spelades av dessa i EM någon gång på 50-talet (se ett mindre lyckat utfall mot Norge här: länk). Systemet har dock gått i graven, men de speciella öppningsbuden för 4441/5440 har överlevt. Bland annat återfinns en variant på temat i Jannerstens system, vilket kanske förklarar varför fördelningarna åtminstone i Norden kallas för just marmic. Men hur är det med resten av världen?”.

Jag kunde i alla fall svara på hur det var här:

”Här i Österrike är det ingen som förknippar Marmic med en fördelning utan bara med systemet (någon sa att det var ett pass-system). Här får det bli ”viervierviereins”.

Sidor

Peter Törnblom

Bra Jönsson,

Iofs ett debattforum och då kan det hända man kommer ifrån ursprungstemat ibland därför presenterar jag en ny regel som känns lite tokig.

Motståndarna bjuder 1 hj och sen 2 NT,. Det hela alerteras korrekt som min 5 hj och invitstenberg. ÖH bjuder nu 3 hj utan alert och hamnar så fi i 6hj. Inga som helst frågor om budgivningen har förekommit.

Jag har nu UTSPELET och frågar: Var det nån speciell betydelse på 3 hj? Fi säger då att det har jag ingen rätt att fråga utan jag måste fråga om hela budgivningen. Antingen frågar du om HELA budgivningen eller så blir det inget svar. -Jaha, men ni har ju redan talat om de två första budens betydelse? Spelar ingen roll. TL, mycket kompetent sådan, tillkallas och fi har helt rätt.

Om man sitter med utspelet ska man alltså undvika att ställa den fråga jag fått och ställt ett antal ggr vid slamutspel: Hur många ess har hen
-:)visat?

Vid en tidigare debatt här är det av yttersta vikt att reglerna följs minutiöst för att skapa trivsel så man får väl finna sig i detta så man inte blir avstängd.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Den mycket kompetente TL hade i så fall helt fel, iallafall efter nuvarande lagar (det är ju möjligt att det här skedde någon gång för länge sedan när hen faktiskt hade rätt, men det är i så fall inte under de 11 senaste åren, vet inte vad det stod i 1997 års lagar).

Lag 20F3 säger: Enligt F1 och F2 ovan får en spelare fråga om ett enstaka bud, men Lag 16B1 kan gälla.

F1 och F2 reglerar när man får fråga, och vilka frågor man får ställa.

Ville bara klargöra så att det inte skapas någon skröna om att man inte får fråga om enstaka bud.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Peter, du bidrar ju faktiskt till en eventuellt dålig stämning själv vid bordet, även om du inte initierat den själv. Det är väl bara att köpa fis förklaring och be dem förklara hela budgivningen?
Jag skulle själv inte propsa på att jag har rätt vid bordet, det kan jag ta med uppdaterad TL efteråt Smile

Sidor

Peter Törnblom

Svar till Henrik och Börje,

Henrik, tack för svar, Kul om du har rätt för jag fick domslutet på ST Erik igår av en, som jag uppriktigt menade, mycket kompetent TL. Det förvånade men det aldrig falla mig in att ifrågasätta en så pass rutinerad och duktig TL tillika bridgespelare.

Börje, det är väl möjligt att det inte är nån humörhöjare att ropa på TL men 1) jag ville veta vad som gällde inget märkvärdigt med det tycker jag 2) jag tyckte inte om den tonen man svarar på en hövlig och berättigad fråga.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Peter Törnblom skrev:


Spelar ingen roll. TL, mycket kompetent sådan, tillkallas och fi har helt rätt.

Motfråga till TL (och fi): ”enligt vilket lagrum då?”

Men visst kan det bli frågan om oi-lägen och ut/motspelsbestraffningar.

Sidor

Logga in för att kommentera