Forum » Allmänna diskussioner » Har du rökt hasch?

Har du rökt hasch?

230 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Peter Swensson

Torbjörn Jönsson skrev:


Thomas Ålander skrev:


[quote=Torbjörn Jönsson
Angående SM blir man, utan att vilja trampa någon på tårna, inte alltför imponera när man tittar på framförallt nedre halvan (27-52) av resultatet från förra årets parfinal. länk

Vad skulle då ha imponerat på dig på nedre halvan?

Om platserna 27-52 på SM-par hade sett ut som 1-26 på Plattliret. länk

**[/quote]
Två par var ju samma i alla fall Party . Lite impad är du alltså

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Torbjörn Jönsson skrev:


Thomas Ålander skrev:


[quote=Torbjörn Jönsson
Angående SM blir man, utan att vilja trampa någon på tårna, inte alltför imponera när man tittar på framförallt nedre halvan (27-52) av resultatet från förra årets parfinal. länk

Vad skulle då ha imponerat på dig på nedre halvan?

Om platserna 27-52 på SM-par hade sett ut som 1-26 på Plattliret.
**[/quote]
Hade också blivit imponerad om alla som placerade sig på nedre halvan hade haft över medel. Bigsmile

Sidor

Thomas Ålander

OK. Tack för svaret/n!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det finns en trevlig bridgeturnering i Montegrotto, Italien, som ligger någon timme från Venedig.

”I kvalet fick jag en söt italienska till vänster om mig. I tredje hand och med fi i zon öppnar jag med svaga 2Ru på KQ xx KQxxxx Kxx.

Hon passar efter lite grubbel och bjuder 3NT på partners dubbling. Under hela spelföringen räknar hon ljudligt mina poäng för att visa partnern att hon har full koll. Inte riktigt visar det sig för hon lyckas gå fem bet för -500.

Partnern skäller naturligtvis och själv ser hon sur ut. Och när kvinnor är på dåligt humör går det ofta gå ut över en man varför hon vänder sig till mig, pekar med pekfingret och säger ”You thirteen points!”.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntas svara på det så jag nöjer mig med att le oskyldigt och svara ”Yes …”.

Inte oskyldigt nog för hon upprepar ”YOU THIRTEEN POINTS!!!”

Nu är fingret precis under näsan på mig och jag försöker med ”Passed partner?”.

Imponerar inte heller och hennes engelska verkar ha tagit slut för hon övergår till modersmålet där ordförrådet däremot verkar vara obegränsat. Till ingen nytta eftersom mitt eget omfattar kanske 50 ord (alla har med mat, alkohol eller snusk att göra och inte verkar särskilt aktuellt).

När hon hämtar andan passar jag på att påpeka att det kanske varit bättre om hon istället passat på dubbelt med AJxxxx (!) i ruter så hade vi inte behövt ha den här diskussionen.

”Basta!” säger hon och kallar förolämpad på tävlingsledaren som kommer till bordet och får höra vad hon antagligen redan sagt till oss fast den här gången i den långa versionen.

Han har uppenbarligen hanterat upprörda kvinnor tidigare för han förklarar lugnt och sansat att jag faktiskt får bjuda vad jag vill.

Men verklig insikt visar han när hon börjar om igen och han helt enkelt går därifrån mitt i ordflödet.

På kvällen får mina lagkamrater syn på henne i baren och börjar gorma ”Him thirteen points!”. Teatraliskt håller hon sig nu för näsan och pekar på mig”.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag kan inte påstå att jag gillar hcp-tävlingar men jag förstår hur viktiga de på klubbnivå vilket inte hindrade mig från att ge dem en känga 2011:

”40-talisterna förstörde golfen för mig på 80-talet när de spred sig som Egyptens gräshoppar på banorna.

Med den självsäkerhet som bara ett inflationsbetalt hus och en medelhög chefsposition kan ge, lufsade de mitt i fairway utan att någonsin titta bakåt, obekymrad om att de bromsade upp en halv golfklubb och funderade på vilket fint pris de skulle få tack vare sitt pissiga handikapp.

Nu är normen inom svensk bridge samma hcp-kramare.

Och vi måste stå där och applådera för de har nämligen räddat bridgen. Det är inte ”förbundet” även om de gärna vill tro det när slår sig för bröstet och pekar på stigande medlemssiffror. De har de senaste åren gjort varken mer eller mindre för att få fler medlemmar.

Nej, räddat bridgen, i alla fall på kort sikt, har 40-talisterna med ren demografi, sysselsättningsbrist och behov av ”hjärngympa” (läs trivselbridge).

Så det är klart att de skall få ha sitt handikapp ifred. Fattas bara annat och man skall naturligtvis få spela den sortens bridge man vill. Desto fler som spelar desto bättre. Titta på alla klubbar som blommat upp under senare år. Tror ni att det är tack vare oss, den hårda kärnan?

Men, och det är ett viktigt men, vad händer om några (något?/nu?) år när utvecklingen vänt och tillströmningen avstannat?

Och mer på ett personligt plan - var skall du och jag spela bridge?”.

Sidor

Thomas Ålander

Den framtida utvecklingen kan vara svårsiad. 40-talisterna äro legio och kan nog hålla i korten ett tag till. 300 000 svenskar uppskattas spela bridge (varav knappt 10% tillhör SBF). I en tråd för ett antal år sedan nämndes att man tidigare uppskattat antalet till 400 000. Det är en minskning med 25% i uppskattningarna.(Befolkningen har dessutom ökat mellan tidpunkterna.)
Listan över nedlagda/borttagna klubbar är rätt lång.
Har det nybildats något antal klubbar på sistone?
Förbundets satsning på att öka antalet medlemmar till 30 000 i rasket är bara att välkomna, både på juniorsidan och vuxend:o.

Sidor

Martin Löfgren

Lite cyniskt vill jag nog säga att jag först vill se HUR man vill satsa på fler medlemmar. Att säga ”vi ska bli fler”, t o m om man utlyser en tävling med pris till den som lyckas bäst, är en - IMO - synnerligen from förhoppning.

Sidor

Micke Melander

Martin,
Se här för ett exempel från Lund. Tanken är att klubbar som är med i projektet ska sända in sina planer och rapportera löpande så att de som inte är det kan ta de goda idéerna och kopiera.

Alla har dock inte rapporterat än, men det finns lite material att botanisera i för att se ”hur” de tänker göra.

Sidor

Martin Löfgren

Imponerande dokument från Lund. Ser fram mot att få följa utvecklingen och hoppas att de (och andra) lyckas.

Sidor

Peter Törnblom

Jag vräker i mig alkohol varje dag och njuter av det. Det märkliga är att promillehalten inte ökar trots att intaget ger ett visst välbefinnande. De promillemätningar som gjorts visar att jag skulle kunna köra bil med en avsevärd konsumtion fast det gör jag aldrig. Maskiner är ju gjorda av människor och kan således ha fel ibland.

Vid bridgebordet tager jag mig understundom en snus, Riktigt snus förstås och inte nån tepåse. Brukar också stoppa i mig 3-4 koppar svart kaffe för att koncentrationen ska vara på topp. Jag är nu orolig att man kan bli fälld för doping fast ingen av drogerna är olagliga.

Det finns en nackdel med detta och det är att det blir lite svårt att sova efter bridgen. För att råda bot på det så går jag till puben efteråt och sköljer ner allt med 3-4 starköl (belgiska 8,5% förstås). Då brukar Sandmann lugnt och sansat infinna sig och vagga mig till ro.

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Peter Törnblom skrev:


Jag vräker i mig alkohol varje dag och njuter av det. Det märkliga är att promillehalten inte ökar trots att intaget ger ett visst välbefinnande. De promillemätningar som gjorts visar att jag skulle kunna köra bil med en avsevärd konsumtion fast det gör jag aldrig. Maskiner är ju gjorda av människor och kan således ha fel ibland.

Vid bridgebordet tager jag mig understundom en snus, Riktigt snus förstås och inte nån tepåse. Brukar också stoppa i mig 3-4 koppar svart kaffe för att koncentrationen ska vara på topp. Jag är nu orolig att man kan bli fälld för doping fast ingen av drogerna är olagliga.

Det finns en nackdel med detta och det är att det blir lite svårt att sova efter bridgen. För att råda bot på det så går jag till puben efteråt och sköljer ner allt med 3-4 starköl (belgiska 8,5% förstås). Då brukar Sandmann lugnt och sansat infinna sig och vagga mig till ro.


Du har inte hållit dig till trådens ämne! Hur är det har du provat hasch? Kanske innan dagens inlägg?

Sidor

Peter Törnblom

Hej Pär,

Jag trodde det var grejen d v s att inte hålla sig till trådens ämne. Försökte lista ut vad ämnet är men det var hopplöst. Kanske det var hasch? Gillar inte den drogen så därför slog jag ett slag för de gamla hederliga drogerna alkohol, nikotin och koffein.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

”Om ni är i London borde ni spela bridge och med bridge menar jag naturligtvis robber. Några kvarter norr om Oxford Street* ligger klubben TGRs och jag var där första gången för några år sedan.

Lite svenskt blyg stod man där i dörren och skrapade med foten helt utan anledning för alla är väldigt trevliga och en värd tar hand om mig. Han förklarar vad som gäller och Blackwood och Stayman är de enda tillåtna konventionerna så ingen transfer, negativa dubblingar och annat modernt skit.

Tillfrågad om vilken taxa jag vill spela har jag nu repat mod och: ”I prefer to make the game interesting” tar mig till ett bord med £15 för 100 poäng där fel vända i 3NT alltså kostar nästan en tusenlapp.

Alla vid bordet ler vänligt men de där varggrinen har jag sett förr hos Peter Fredin och Anders Edstrand när man slår sig ner för en 50 öres robba. ”Komsi, komsi, vi är inte farliga ”. Sure …

”Eh, jag tittar nog en stund först”.

Vid bordet sitter en dam som spelat i franska landslaget (”Madame”), en professionell bridgespelare (”Proffset”) och en kille som ”äger fastigheter” (”Magnaten”) som är tjeck men pratar flytande franska med Madame och tyska med mig.

Eftersom stämningen är rå och hjärtlig kallas den fjärde vid bordet med ett arabiskt utseende för ”Achmed” men av hans min när han tilltalas är det knappast vad han är döpt till. Han blir inte gladare av att han är rejält på minus men det blir bättre när han plockar upp nästa giv:

xx
xxxx
109xx
EKx
KD10x
EKDknx
Dknxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Madame
Magnaten
Proffset
Achmed
1
1
2
3
4NT
5
Pass
Pass
6
Pass
Pass
Pass

Ännu gladare blir han när Madame spelar ut spader ess och Magnaten lägger upp bordet men lika olycklig när Madame sakar spader på trumfesset i nästa stick eftersom han nu riskerar trumfmatt.

Inte mycket att göra mer än att spela klöver till esset och hjärter till kungen som Madame sticker för att spela mer spader. Stöld, två trumf, klöver kung till bordet för att trumfa ut med rutertio.
Och när han spelar hjärter mot handen kommer knekten från höger (Allahu akbar) och drygt £200 till de trogna.

Men Proffset är inte glad och du har naturligtvis också sett varför Madame borde skämmas?”

*Den har flyttat och ligger nu i Bayswater.

Sidor

Ola Brandborn

Kalle Kanin duckar obv hjärteress en gång.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Kalle Kanin duckar obv hjärteress en gång.


Du sparade precis 200 pund.

Sidor

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

Även Ahmed borde skämmas. Stjäl han högt första gången så har han extra ingång till bordet i trumf och då hjälper det inte att krypa på hjärterkung. Ahmed går till bordet via klöver och spelar igen hjärter. En ny spader stjäl har högt och nu kan han trumfa ut.

Sidor

Stefan Andersson

Kommer väl en hjärterstöld i försvaret.

Sidor

Urban Björklund
Bild för Urban Björklund

Ryszard Sliwinski skrev:


Även Ahmed borde skämmas. Stjäl han högt första gången så har han extra ingång till bordet i trumf och då hjälper det inte att krypa på hjärterkung. Ahmed går till bordet via klöver och spelar igen hjärter. En ny spader stjäl har högt och nu kan han trumfa ut.

Fundera ett varv till Ryszard…
Skall käre Achmed spela in sig för att dra en till hjärter när öst fortfarande har trumf kvar eller skall han dra ut alla utestående fyra trumf och sedan spela en till hjärter?

Sidor

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

Sorry, Ahmed.
Läste slarvigt, trodde det var Madame som hade alla trumf.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ryszard Sliwinski skrev:


Även Ahmed borde skämmas. Stjäl han högt första gången …

Lite borde han faktiskt skämmas för när han inte stal högt för som det nu gick riskerade han att öst kunde stjäla klövern när han skulle till bordet för att trumfa ut.

(Är det någon som vet om ”Achmed” och ”Ahmed” uttalas som de stavas eller om de är same same (och hur skall de i så fall uttalas?)?).

Sidor

Linus Jorner

Torbjörn Jönsson skrev:

(Är det någon som vet om ”Achmed” och ”Ahmed” uttalas som de stavas eller om de är same same (och hur skall de i så fall uttalas?)?).

Samma sak. Kan också stavas på ett flertal andra sätt. Uttalas med ett språkljud som inte finns i svenskan. Prova att säga ”ah” med luftutstötning redan före a:et, så kommer du rätt nära.

Sidor

Björn Sörling

Linus Jorner skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:

(Är det någon som vet om ”Achmed” och ”Ahmed” uttalas som de stavas eller om de är same same (och hur skall de i så fall uttalas?)?).

Samma sak. Kan också stavas på ett flertal andra sätt. Uttalas med ett språkljud som inte finns i svenskan. Prova att säga ”ah” med luftutstötning redan före a:et, så kommer du rätt nära.

Nåt sånt här?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

”Efter sex års ökenvandring har jag precis blivit Österrikisk mästare!

(i mixed par)”

Edit: det roliga med det skulle var att det där med mixed skulle komma lååångt ner men eftersom vår hemsida är som den är så fungerade inte det.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Westerlund vill i en annan tråd att ett inlägg skall tas bort och jag är faktiskt lite stolt över att jag fått ha kvar alla mina. På ett annat forum gick det inte lika bra

”Jag var på valpskola med min Vienna (tiken heter så) för att hon skulle få leka av sig lite. Hon tyckte det var kul men där var också en rälig gatukorsning som envisades med att hoppa upp på henne och torrjucka frenetiskt. Hon fick väl inga större men av det men eftersom ingen av dem var könsmogen blev jag lite nyfiken på varför och letade upp ett hundforum där jag gjorde ett inlägg och frågade.

Men tyvärr är jag som jag är så rubriken blev ”Min lilla flicka blev våldtagen!”.

Det tog inte lång tid förrän jag fick ett surt mail från en moderator som skrev att de hade tagit bort min tråd pga ”en synnerligen olämplig rubrik”. Tydligen hade folk blivit chockade och tom lyckats läsa halva inlägget innan de fattade att det inte handlade om någons dotter”.

Sidor

Fredrik Jarlvik

Torbjörn Jönsson skrev:


”Efter sex års ökenvandring har jag precis blivit Österrikisk mästare!

(i mixed par)”

Edit: det roliga med det skulle var att det där med mixed skulle komma lååångt ner men eftersom vår hemsida är som den är så fungerade inte det.

Enligt Österreichischer Bridgesportverbands hemsida spelas finalen i mixed den 7 april 2019. Har du redan tagit ut segern? Smile

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Fredrik Jarlvik skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


”Efter sex års ökenvandring har jag precis blivit Österrikisk mästare!

(i mixed par)”

Enligt Österreichischer Bridgesportverbands hemsida spelas finalen i mixed den 7 april 2019. Har du redan tagit ut segern? :)


Nja, det var ett tag sedan men det känns som igår. 134 par var kallade men bara ett var utvalt.

Jag har inte tänkt på det tidigare men jag ser att Österreichischer Bridgesportverband verkar vara föregångare till att hävda att bridge är en sport.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Som ni kanske vet har varit non playing captain ett par gånger för Österrike men inför EM i Opatija 2014 surnade jag till och det var nära att jag stannade hemma. Nu i efterhand känns det lite barnsligt att jag tvingade fram en skriftlig ursäkt från förbundet till mig och hela spelartruppen för att jag skulle ställa upp. Jag vet inte hur man skall tolka det medan sedan jag slutade spelar man utan NPC.

Efter förra EM blev jag ombedd av förbundet att redogöra för mina intryck av insatserna och där var jag ganska kritisk mot en av spelarna. Det var naturligtvis avsett att behandlas internt men så blev det inte och nu är spelaren uttagen till EM och har nu föreslagit förbundet att man skall spara in pengarna för en non-playing captain i EM genom att låta bli att skicka någon.

Jag har förståelse för om förbundet tycker att det är en bra idé eftersom vi är ett litet förbund där kostnaderna för mästerskap är en stor del av budgeten men jag har däremot inte förståelse för att man från förbundet skickar ut ett brev till bl a spelarna där man skriver att man ÖVERVÄGER förslaget och att man bl a skall inhämta skriftliga synpunkter från spelarna.

Oavsett om man nu bestämmer sig för att skicka mig har man nu enligt min mening allvarligt försvagat mitt kaptenskap. Prinsessan på ärten är nu inte längre intresserad och jag har därför skickat följande brev till förbundet och spelarna:

”Dear representatives of the Austrian Bridge Federation, players and friends,

The fact that the proposal from Mr XXX on my participation as non-playing captain for the open team in the European Championship is being considered, is for me evidence enough that I do not have the trust of the Austrian Bridge Federation and/or the players.

With regret I, therefore, have to announce that I am no longer at your disposal.

I wish the team Good Luck in Opatija.

Yours faithfully,

Torbjörn Jönsson”

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Någon skrev något om ”mörk lineup” dvs att man inte kan bestämma vilka par som skall mötas i en match och då ville jag förklara hur det går till (eller inte går till) i stora vida världen:

”Nuförtiden gör har man det (mörk lineup) på internationella mästerskap. Man bestämmer vilket par som skall sitta i öppna respektive slutna rummet men vem som möts vet du först när båda lagen valt.

Man gör det på en dator och det skall göras inom en timme efter föregående match och på EM i Dublin i fjol var det mitt ansvar som non playing captain. Vid eventuell försening blev man bestraffad.

En dag efter sista matchen gick vi i laget ut och käkade och det blev ganska sent. När vi skiljs åt vid hotellet säger en av spelarna: ”då spelar vi som bestämt i morgon?”.

”Helvete, jag har glömt att göra lineup!”.

Tänk om vi missar kvalificeringen till andra veckan med en VP och det är mitt fel?
Språngmarsch till spellokalen som naturligtvis var stängd eftersom det var efter midnatt. Men vänta lite, lyser det inte lite där inne? En städerska?

”Hello, Hello!”

Och ut kommer mycket riktigt en städerska men hon är inte alls intresserad av att släppa in mig. Panik. ”Listen, I am the captain of the Austrian national team …” vilket faktiskt fungerade och jag fick gjort uppställningen.

På morgonen kommer det fram en funktionär och jag tänker att nu är det kört.

”Det är väldigt konstigt men datorn säger att ni gjorde er lineup klockan 01:15 i natt men det stämmer väl inte?”.

”Nää … mitt i natten? Jäkla datorer!”.

Vi missade kvalificering med ungefär 20 VP men tack och lov var inte en enda av dem mitt fel”.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag drömmer mig tillbaka till när skånsk bridge var bäst i Sverige.

”Jag skrev en gång att skånsk bridge alltid haft en särställning i Sverige. Det var inte sant. Jag ljög. Eller rättare sagt - jag trodde det var sant.

Jag läste nyligen Göran Gjerlings bok om Sven Welith och skånsk bridge och tänkte: ”herregud vad mycket sämre standarden är idag” (och då har jag ändå tippat att Dieden skall vinna SM nästa helg). Hur såg det då ut när jag började spela bridge?

Följande placeringar hade skånska lag i SM-finaler mellan 1985-1989:

1985 1, 2, 10
1986 1, 3, 7
1987 3
1988 1, 8
1989 5, 6

På fem år tar alltså Skåne tre SM-guld och totalt sex medaljer. Det är också imponerande att gulden är fördelade på 16 spelare och att inte mindre än 39 skånska spelare är i SM-final mellan 1985 och 1989.

Unga är de nästan allihop och det är väl ingen av de här som har fyllt 30 när de blir svenska mästare: Björn Fallenius, Magnus Lindkvist, Arne Larsson, Anders Wirgren, Johan Bennet, Göran Levan eller Andreas Könyves. Av de 39 som spelar final bedömer jag att det inte är mer än 5 som är över 40.

Hur har det sett ut de senaste fem åren?

2009 4
2010 -
2011 -
2012 7, 10
2013 -

Inga medaljer och endast tre lag i final.

Kommer Skåne att komma tillbaka som stormakt? Knappast inom de närmsta åren i alla fall. Tittar man på de tio bästa lagen i DM-kvalet i Skåne är inga juniorer och endast två eller tre av 56 spelare under 40 (och kanske bara 10 är under 50.

Och det hela gör mig lite ledsen”.

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Harplinge ligger nära Skåne. Nästan i Skåne, faktiskt.

Sidor

Logga in för att kommentera