Styrelsemötesprotokoll

Årsmötesprotokoll, Tranås Bridgeklubb 11/9 2024

Närvarande: 17 medlemmar i Tranås Bridgeklubb

  1. Mötet öppnades av Johan Lindström.

  2. Det fastställdes att samtliga närvarande är röstberättigade i Tranås BK.

  3. Till mötesordförande valdes Johan Lindström och till mötessekreterare valdes Katarina Hoffmann.

  4. Till justerare, tillika rösträknare, att jämte mötesordföranden justera mötesprotokollet valdes Matz Hansson och Yngve Thörn.

  5. Mötets utlysande godkändes.

  6. Verksamhetsberättelsen lästes upp av Katarina Hoffmann, sekreterare, och lades till handlingarna. Bilaga 1.

  7. Årsredovisningen redovisades av Inger Niklasson, kassör, och lades till handlingarna. Bilaga 2.

  8. Revisionsberättelsen föredrogs av Barbro Hast, revisor tillsammans med Anita Widestrand, och lades till handlingarna. Bilaga 3.

  9. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

  10. En motion gällande önskemål att samtliga tävlingar, utom klubbmästerskap, skall vara handicaptävlingar, har inkommit från en medlem. Styrelsens förslag är att motionen avslås. Efter en lång och livlig diskussion genomfördes en öppen omröstning där 6 medlemmar röstade för motionen. I diskussionen framkom två starka önskemål från medlemmarna, dels att styrelsen tar upp frågan igen så att samtliga fördelar, respektive nackdelar med att följa motionärens önskemål utreds och klargörs, dels att endast de 10 bästa resultaten för varje tävling offentliggörs i lokaltidningen.

  11. Budget för verksamhetsåret fastställs fortlöpande av styrelsen.

  12. Medlemsavgift för nästkommande år. Årsmötet beslutade att medlemsavgiften även kommande år är 0 kr.

  13. Ersättningar till styrelsen, utgår inte.

  14. Ett övrigt beslutsärende från styrelsen behandlades, det gällde flytten till nya lokaler. Styrelsen redogjorde för hur diskussionerna med Wigénsgruppen fortgår och svarade på diverse praktiska frågor. Inga invändningar mot att kontrakt på 3 år för den nya lokalen undertecknas av klubbens firmatecknare, dock med ett observandum gällande klubbens respektive Wiegénsgruppens villkor för andrahandsuthyrning av lokalen. Ett klargörande av detta kan behövas i kontraktet före undertecknandet.
    Punkterna 15, 16, 17 och 18 föredras av valberedaren Ola Åkerö som i sitt arbete assisterats av Leif Karlsson.

  15. Val av ordförande. Vivianne Carlsson valdes till ordförande på ett år.

  16. Antalet styrelseledamöter fastställdes till fem ordinarie och tre
    suppleanter.

  17. Val av styrelseledamöter. Inger Niklasson är tidigare vald för ännu ett år. Vivianne Norman valdes på ett år, Sven-Åke Arvidsson omvaldes på 2 år, Katarina Hoffmann omvaldes på 2 år. Gunilla Carlsson nyvaldes på 1 år. Till suppleanter på ett år valdes Jimmy Häll, Ing-Britt Johansson och Barbara Lind, att inkallas i denna ordning. Till Festkommitté nyvaldes Vivianne Carlsson, Gunilla Carlsson och Urban Johansson. Till Tävlingskommitté valdes Johan Lindström, Sven-Åke Arvidsson, Matz Hansson och Stefan Gustafsson. Till firmatecknare för Tranås bridgeklubb valde årsmötet Inger Niklasson (480507-1042) och Sven-Åke Arvidsson (510513-2038).

  18. Val av revisorer: Till revisorer valdes Anita Widestrand och Barbro Hast, på 1 år.

  19. Val av valberedning: Ola Åkerö biträdd av Leif Karlsson omvaldes på ett år.

  20. Informationsfrågor och övriga frågor: På uppmaning av valberedningen fick styrelsen i uppdrag att se över klubbens stadgar.

  21. Mötet avslutandes och Johan Lindström tackade alla.

Vid tangentbordet Katarina Hoffmann

Justeras


Johan Lindström, mötesordförande

——————————————– ———————————————–
Matz Hansson Yngve Thörn.

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 3/9 2024

Närvarande: Vivianne, Inger, Barbara, Sven-Åke, Ing-Britt Johansson, Gunilla Carlsson och Katarina.

  1. Mötet öppnades av Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för att det finns 91000 på banken och 2000 i kassan.
  4. Förslag till information om det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper”: Katarinas förslag godkändes och sattes upp på anslagstavlan.
  5. Lokalfrågan: Styrelsen diskuterade hur lokalfrågan ska presenteras på årsmötet. Sven-Åke kollar med Linus från Wigénsgruppen om de har någon uppfattning om ”störande ljud” i den tilltänkta lokalen.
  6. Rapport från Tävlingskommittén: Det nya spelprogrammet finns på hemsidan och i klubblokalen.
  7. Rapport från den interimistiska Festkommittén: Vivianne berättade att man ligger lågt tills vidare men har planer på såväl inflyttningsfest som julfirande.
  8. Förberedelse inför årsmötet: Vem gör vad? Katarina skriver verksamhetsberättelsen och dagordning (20 ex), Sven-Åke beställer fika. Katarina bifogar den motion som inkommit och styrelsens förslag.
  9. Övriga frågor:
  10. Nästa styrelsemöte: I samband med årsmötet håller den nya styrelsen ett konstituerande möte, där datum för nästa styrelsemöte bestäms.
  11. Mötet avslutades: Katarina tackade för ett givande möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 6/8 2024

Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina och Ing-Britt Johansson (suppleant)

  1. Mötet öppnades av Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes.
  3. Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns 1000 kr i kassan och 85 000 på banken.
  4. Förslag till information om det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper”: Katarina får i uppdrag att göra nytt försök till informationsaffisch.
  5. Lokalfrågan: Styrelsen kommer att sammanträffa med Wigénsgruppen den 21.8.kl 10.30
  6. Rapport från Tävlingskommittén: Inget nytt
  7. Rapport från den interimistiska Festkommittén: Inget nytt
  8. Förberedelse inför årsmötet: Katarina skriver verksamhetsberättelse. Datum och tid fastställdes till den 11.9. kl. 18.00. Katarina lägger ut på hemsidan och offentliggör i klubblokalen.
  9. Medlemsmotioner: En medlemsmotion behandlas. Förslagsställaren föreslår att alla tävlingar skall vara handikaptävlingar. Styrelsens kommer att föreslå årsmötet att motionen avslås med motiveringen att såväl scratch- som handicapresultat redovisas efter varje tävling och att tävlingar med priser varannan gång belönas enligt handikapresultatet, varannan gång enligt scratchresultatet. Klubbmästerskapet undantas.
  10. Övriga frågor: Inga övriga frågor behandlades.
  11. Nästa styrelsemöte: 3.9. kl.17.00
  12. Mötet avslutades och Katarina tackade för ett väl genomfört möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 28/5 2024

Närvarande: Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina, Vivianne från pkt 6.

1.Mötet öppnades av Katarina
2.Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
3.Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns 3600 kr i kassan och 88 000 på banken
4.Katarina presenterade förslag till information om det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper”: Sven-Åke kollar med SISU på vilket sätt klubben tjänar på att starta och rapportera ”lärgrupper” så att informationen till klubbmedlemmarna kan kompletteras med en ”klatschig” motivering.
5.Lokalfrågan: Sven-Åke har inget nytt från hyresvärden.
6.Rapport från Tävlingskommittén: Sven-Åke har inga ändringar att rapportera. En fråga angående Ruterprogrammet vidarebefordras av Sven-Åke till Matz och Stefan.
7.Rapport från den interimistiska Festkommittén: Vivianne har inget att rapportera.
8.Medlemsmotioner och åtgärdsförslag till årsmötet: Katarina fixar med en låda för, och information om, motioner inför årsmötet. Motionerna ska lämnas senast 1.8.
9.Övriga frågor:
Styrelsen beslutade att kalla till extra styrelsemöte om något nytt gällande lokalen skulle dyka upp.

Fri diskussion om hur vi bäst ”tar hand om” de kursdeltagare som följer fortsättningskursen i höst. Vi funderar vidare på formerna för att välkomna dem till tisdagsbridgen.

Styrelsen beslutade att kaffe/te från och med nu ingår i spelavgiften.
10.Nästa styrelsemöte: 6.8.kl 17.00
11.Mötet avslutades och Katarina tackade för ett konstruktivt möte:

Vid tangentbordet: Katarina

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 23/4 2024

Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina, Barbara efter pkt 3, Vivianne efter pkt 6.

1.Mötet öppnades av Katarina
2.Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
3.Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns ca 5000 i kassan och 78000 på banken
4.Förslag till det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper” (minst tre deltagare, minst 3x45 minuter: Katarina fick i uppdrag att ta fram en kortfattad information att sätta på anslagstavlan.
5.Lokalfrågan: Sven-Åke berättade att han varit i kontakt med hyresvärden för att få veta hur långt de kommit med förberedelserna för vårt kommande byte av lokal. Hyresvärden lovar återkomma när han fått besked om när anpassningen av den tilltänkta lokalen kan genomföras.
6.Rapport från Tävlingskommittén: Inga förändringar har gjorts.
7.Rapport från den interimistiska Festkommittén: Vivianne berättade om Ärtbridgen. I en därpå följande diskussion beslutades att kassören i framtiden behöver ha en ekonomisk redovisning från den typen av aktiviteter.
8.Övriga frågor: Katarina väckte frågan om information till styrelsens suppleanter. Beslut fattades att de från och med nu ska få protokoll och dagordningar för kännedom.
9.Nästa styrelsemöte: 28.5. kl17.00
10.Mötet avslutades: Katarina tackade för ett konstruktivt möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 12/3 2024

Närvarande: Vivianne efter pkt 7, Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina och Gunilla Carlsson (för festkommittén).

1.Mötet öppnades av Katarina
2.Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
3.Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns 85 000 på kontot och 3000 i kassan.
4.Uppföljning av villkoren för samarbete med SISU: Sven-Åke håller i kontakterna med SISU och fyller i de deltagarlistor som är nödvändiga för att ersättning ska kunna utgå. Eventuella utgifter som klubben vill ha ersättning för, skall ha godkänts av SISU i förväg. Hitintills har en tilläggsbeställning av kursböcker till den nu pågående kursen ersatts av SISU. Sven-Åke kollar om det kan utgå några medel redan till årets ”Ärtbridge”.
5.Lokalfrågan: Sven-Åke håller i kontakten med Linus från Wigéns, ännu är inget datum för flytten bestämt.
6.Ansökan om kommunalt bidrag: Ingen ansökan har hitintills varit aktuell.
7.Rapport från Tävlingskommittén: Inga nyheter enligt Sven-Åke
8.Rapport från Festkommittén: Vi diskuterade ”Ärtbridgen” och beslutade att styrelsen inte har några synpunkter på själva upplägget av tävlingen, utan delegerar de besluten till den interimistiska tävlingskommittén (Vivianne Carlsson, Gunilla Carlsson och Urban Johansson). Klubben får 60 kronor/deltagare i spelavgift.
9.Övriga frågor: Beslut fattades att vi i framtiden har en stående punkt på styrelsemötena som gäller förslag till det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper” (minst tre deltagare, minst 3x45 minuter). Vidare beslutades att var och en i styrelsen som upptäcker att något saknas, typ tvål, toapapper etc, skriver upp det på därför avsedd lista. Sven-Åke ombesörjer inköp av det som saknas. Inger ansvarar enligt tidigare beslut för de inköp som gäller ”köksavdelningen”.
10.Nästa styrelsemöte: 23/4 2024 kl16.30
11.Mötet avslutas: Katarina tackade för ett livligt möte

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll för styrelsemöte den 13/2
Närvarande: Barbara, Sven-Åke, Inger och Vivi
1. Mötet öppnas:
5. Vi gick direkt på Lokalfrågan och Sven-Åke berättade att han ska få ett kostnadsförslag ifrån hyresvärden.
9. Övrigt
Nybörjarkursen går fortsatt bra med intresserade deltagare.
Vi alla behöver bli lite bättre på att hjälpas åt med fylla i vad som behövs köpas i förbrukningsväg. Det går sådär…..
Ett lite annorlunda men ändå konstruktivt styrelsemöte

  1. Därefter Sisu som kom och bjöd på smörgåstårta som var väldigt god.
    Inbjuden Jonas Andersson ifrån Sisu berättar och presenterar sig,
    Jonas berättar att vi ingår i den delen som heter folkbildning och att vi kan söka folkbildningsmedel, varje sammankomst bör dokumenteras och skickas in. Varje möte med minst 3 deltagare.
    Spelkvällar ska dokumenteras och prickas av, festkommitténs möte, styrelsemöte samt givetvis nybörjarkursens deltagare.
    Han berättar att ju mer vi dokumenterar och sedan skickar in till honom ju mer kan vi sedan ansöka om. Detta för att han ska ha underlag för att kunna i sin tur redovisa att vi har kontinuerliga möte och sammankomster.
    Det vi sedan exempelvis kan få är mat för extra tillfälle så som påskfest, inflyttningsfest eller liknande. Vi kan inte få några pengar men det ger ju en del ändå att få maten gratis.
    Nästa fortsättningskurs kan vi tex skicka in faktura för material / böcker till deltagarna
    Maten på nästa årsmöte
    Johan, Sven-Åke, Mats, Stefan och Inger kan ingå i en egen grupp eftersom de håller i alla spelsammankomster både innan, före och efter. (Det skulle vara så roligt att kunna ge dessa slitvargar något extra någon gång)
    Hans-Erik som håller i nybörjarkursen skulle tex då kunna få någon form av ersättning.
    Det vi behöver göra är att ansöka innan och få det godkänt och därefter skickas fakturan till Sisu.
    OBS! Vi kan inte få något betalt i efterskott……så det är viktigt med planeringen och att vi får det godkänt innan.
    Det gäller ifrån årets början men vi tar med nybörjarkursen ändå med tanke på att vi ska köra fortsättningskursen också under våren. (Scannar in lappen för alla att läsa)
  2. Nästa möte 12/3 klockan 17:00
    Har jag missat något??
    Stand in för Katarina (Vivianne Carlsson) Skickat från min iPad
    SvaraVidarebefordra

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 9/1 2024

Närvarande: Inger, Sven-Åke, Barbara och Katarina. Vivianne efter pkt 7.

  1. Mötet öppnas: Katarina hälsade välkommen

  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes.

  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 74000 och i kassan ca 7500. Den 16.12.2023 var klubblokalen uthyrd, vilket gav 800 kr till klubben. Fyra ”Halva Potten” à 260 kr har hitintills genomförts.

  4. Kommunala bidrag: Kommunen har skickat ut en lista på olika föreningsbidrag och slutdatum för att ansöka. För bridgeklubben kommer det eventuellt att vara aktuellt med bidrag till hyran, vilket kan bli aktuellt när vi bytt lokal. Frågan tas upp igen nästa styrelsemöte.

  5. Lokalfrågan: Vi har inte hört något nytt från hyresvärden.

  6. Samarbete med SISU: Sven-Åke har skickat in begärda kompletteringar och avvaktar svar från SISU och Bridgeförbundet.

  7. Minnesgåva Johnny Kronquist: Inger ombesörjer att 300 kr lämnas som gåva till BRIS.

  8. Festkommitté: Vivianne har väckt frågan om att åter få till en festkommitté, vilket inte lyckats vid de senaste årsmötena. En interimistisk kommitté bestående av Vivianne, Gunilla Carlsson och Urban Johansson tillsattes. Vivianne är sammankallande.

  9. Övriga frågor: Hans-Eric, Vivianne och Helena ansvarar för nybörjarkursen med 11 deltagare. Styrelsen tog upp frågan om hur dessa elva deltagare ska välkomnas till tisdagsbridgen. Sven-Åke som har tidigare erfarenhet av att tisdagsbridgen spelas i två klasser föreslog att vi bjuder in nybörjarna att komma och spela halva antalet brickor för halva avgiften (första gången gratis). Barbara fick i uppgift att kontakta tidigare kursdeltagare och bjuda in även dem att komma och spela i ”nybörjarklassen”.
    Styrelsen beslutade också att ta ett gemensamt ansvar för inköp av förbrukningsmateriel. En lista på städskrubbens dörr fylls i när något saknas.
    Inger ansvarar för inköp som gäller fikat.

  10. Nästa styrelsemöte: 13.2.2024 kl. 17.00

  11. Mötet avslutas: Katarina tackade för ett konstruktivt möte

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 28/11 2023

Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina och Vivianne efter pkt 5.

  1. Mötet öppnas: Katarina hälsade välkommen

  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes.

  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 83 000 och i kassan ca 6000.

  4. Adventsöverraskning: Förra året fixade vi glögg, och vi bestämde att göra detsamma i år. Sven-Åke köper in glögg, pepparkakor russin och mandel. Katarina tar med gryta och muggar. Barbara och Katarina fixar med julpynt.

  5. Lokalfrågan: Vi har inte hört något nytt från hyresvärde.

  6. Övriga frågor: Hans-Eric, Vivianne och Helena ansvarar för nybörjarkursen. Hitintills har 11 deltagare betalat kursavgiften.
    Sven-Åke har kontakt med SISU för eventuellt samarbete när det gäller kurser.
    Styrelsen beslutade att den styrelsemedlem som är förhindrad att närvara vid styrelsemöte, själv kontaktar någon av suppleanterna. Suppleanter är Inger Gustafsson och Ing-Britt Johansson.

Klubben bjuder på glögg även till nybörjarkursens deltagare.
Det har inkommit en förfrågan om uthyrning av klubblokalen den 16.12. Styrelsen är positiv till detta och villkoren är desamma som tidigare beslutats. (2000 kr deponeras, hyran är 700 kr /kväll, depositionen återbetalas om och när Sven-Åke, måndagen efter festen inspekterat lokalen och funnit den i samma skick som före uthyrningen.)

  1. Nästa styrelsemöte: 9.1.2024 kl. 17.00

  2. Mötet avslutas: Katarina tackade för ett konstruktivt möte

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll fört vid konstituerande möte med ny styrelse för Tranås Bridgeklubb 3/10 2023.
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Inger Niklasson, Vivianne Norman, Katarina Hoffmann

  1. Val av ledamöter i tävlingskommittén för ett år. Sven-Åke Arvidsson, Stefan Gustavsson, Mats Hansson och Johan Lindström. (Punkten föll bort från årsmötet).
  2. Posterna i styrelsen fördelades enligt nedanstående:
    • Ordförande och vice ordförande: Vakant
    • Kassör och Firmatecknare: Inger Niklasson
    • Sekreterare: Katarina Hoffmann
    • Vice sekreterare: Vivianne Norman
    • Tävlingskommitténs representant i styrelsen: Sven-Åke Arvidsson
    • Ledamot: Barbara Lind
  3. Styrelsen beslutade att införa lotteriformen ”Halva potten”. Vi provar oss fram och börjar med att sälja 52 spelrätter à 10 kronor. Dragning sker när alla spelrätter sålts och vinnaren får hälften av de 520 kr lotteriet dragit in, den andra hälften tillfaller klubben. Katarina fixar namnlista för spelrätterna. Sven-Åke håller i själva lotteriet.
  4. Styrelsen beslutade att från och med nu uppmärksamma klubbmedlemmars frånfälle genom att skänka 300 kr i form av blommor eller motsvarande i samband med begravningen. Inger och Vivianne håller i detta.
  5. Klubbens nya hyresvärd vill träffa representanter för styrelsen den 10/10 kl. 15.30 för att informera om sina framtidsplaner i fastigheten. Sven-Åke meddelar plats för mötet.
  6. Tid för nästa styrelsemöte 31/10 2023 klockan 17.00.

Vid tangentbordet
Katarina Hoffmann

Årsmötesprotokoll, Tranås Bridgeklubb 27/9 2023
Närvarande: 16 medlemmar i Tranås Bridgeklubb
1. Mötet öppnades av Johan Lindström.
2. Det fastställdes att samtliga närvarande är röstberättigade i Tranås BK.
3. Till mötesordförande valdes Johan Lindström och till mötessekreterare valdes Katarina Hoffmann.
4. Till justerare, tillika rösträknare, att jämte ordföranden justera mötesprotokollet valdes Ing-Britt Johansson och Yngve Thörn.
5. Mötets utlysande godkändes.
6. Verksamhetsberättelsen lästes upp av Katarina Hoffmann, sekreterare, och lades till handlingarna. Bilaga 1.
7. Årsredovisningen redovisades av Inger Niklasson, kassör, och lades till handlingarna. Bilaga 2.
8. Revisionsberättelsen föredrogs av Ola Åkerö, revisor, och lades till handlingarna. Bilaga 3.
9. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
10. Inga motioner har inkommit från medlemmarna.
11. Budget för verksamhetsåret fastställs fortlöpande av styrelsen.
12. Medlemsavgift för nästkommande år. Årsmötet beslutade att medlemsavgiften även kommande år är 0 kr.
13. Ersättningar till styrelsen, utgår inte.
14. Övriga beslutsärenden från styrelsen. Två beslutsärenden väckte livliga diskussioner: Städning av klubblokalen och Tävlingspriser. Beslutades att styrelsen och andra ”frivilliga” storstädar en gång per termin och bjuds i samband med det på något matigt. Veckostädning av toaletter och kök i närtid efter tisdagsbridgen, utförs av frivilliga enligt löpande schema. Ersättning för den som så vill, är fritt spel aktuell städdag. Sex frivilliga anmälde sig direkt. Katarina Hoffmann fixar en lista där fler frivilliga kan anmäla sig. När det gäller tävlingspriser godkändes efter handuppräckning styrelsens förslag att behålla samma modell som beslutades förra årsmötet.
15. Val av ordförande. Uppdraget har inte lockat någon, platsen alltså även fortsättningsvis vakant.
16. Antalet styrelseledamöter fastställdes till fem.
17. Val av styrelseledamöter. Johnny Kronquist, valberedare, redovisade. Inger Niklasson omvaldes på två år. Vivianne Norman nyvaldes på två år. Till suppleanter valdes Inger Gustafsson och Ing-Britt Johansson på ett år.
18. Val av revisorer. Till revisorer omvaldes Anita Widestrand och nyvaldes Barbro Hast, på 1 år.
19. Val av valberedning. Till valberedare valdes Ola Åkerö biträdd av Leif Karlsson, på ett år.
20. Informationsfrågor. Öppen diskussion om frågor gällande a) åtgärder för att stärka klubbens ekonomi, b) hur vi enkelt kan hitta spelpartner om den en brukar spela med har förhinder, c) för -och nackdelar med förhandsanmälan till tisdagsbridgen. Den nygamla styrelsen fick i uppdrag att ta tag i dessa frågor.
21. Mötet avslutandes och Johan Lindström tackade alla.

Vid tangentbordet Katarina Hoffmann

Justeras


Johan Lindström, mötesordförande

————————————————- ——————————————–
Ing-Britt Johansson Yngve Thörn.

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 26/9 2023

Närvarande: Johnny, Inger, Sven-Åke, Katarina, Barbara (efter pkt 6).

  1. Mötet öppnas: Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 77.500 kr.
  4. Kommande kurs: Sven-Åke redogjorde för läget. Bridgeklubben presenterades på SPF den 14/9 av Sven-Åke, Barbara och representanter från SBF i Jönköping visade en PP-presentation. En handfull personer anmälde intresse för att delta i en kurs. Även från aktiviteterna under ”Tranås at the fringe” finns ett par intresseanmälningar. Hans-Erik meddelar tid för kursstart. Katarina fixar information när datum är klart, affischer(A4) och i fb-gruppen ”Det händer i Tranås”. Sven-Åke ordnar annons i annonsbladet.
  5. Städlösning: Frågan behandlas på årsmötet. Styrelsen är beredd att under trevliga former gemensamt städa själva lokalen ordentligt två ggr per år. Toaletterna behöver städas varje vecka i närtid efter tisdagsbridgen. Någon form av ersättning bör utgå.
  6. Årsmötet: Styrelsen beslutar att använda SBF:s dagordning för årsmöten. Katarina drar ut ett antal ex.
  7. Övriga frågor: Sven-Åke meddelar ny kod. Från 3.10.
  8. Nästa styrelsemöte: Bestäms på konstituerande möte efter årsmötet.
  9. Mötet avslutas:

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 8/8 2023

Närvarande: Johnny, Inger, Sven-Åke, Katarina, Barbara (efter pkt 6).

  1. Mötet öppnas: Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 77.000 kr, i kassan 6000 kr.
  4. Kommande kurs: Johnny tar kontakt med Hans-Erik för att bestämma datum och tid. (Starten blir vecka 43). När detaljerna är klara tar Katarina fram information att spridas på lämpliga ställen, inklusive golfklubben och SPF.
  5. Städlösning: Johnny har hitintills skött städningen utan annan ersättning än klubbens tacksamhet. Efter årsmötet den 6.9. kommer styrelsen att dela på uppdraget att hålla snyggt i klubblokalen och på toaletterna medan en mer permanent lösning beslutas. Ett tänkbart alternativ är ”gratis spel” för den som åtar sig toalettstädningen i närtid efter tisdagsbridgen.
  6. Uthyrning av klubblokal: Styrelsen beslutade, i enlighet med tidigare beslut, att klubblokalen kan hyras ut på följande villkor: 2000 kr deponeras, hyran är 700 kr /kväll, depositionen återbetalas om och när Johnny, måndagen efter festen inspekterat lokalen och funnit den i samma skick som före uthyrningen. Sven-Åke åtar sig att introducera ”hyresgästen” till lokalen och den utrustning som finns inför uthyrningen.)
  7. Kallelse till årsmötet 6.9.2023 kl. 18.00: Katarina ordnar ”go´fika” och kallelse.
  8. Övriga frågor: Inga övriga frågor
  9. Nästa styrelsemöte: 5.9. 16.45
  10. Mötet avslutas:

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 20/6 2023

Närvarande: Johnny, Inger, Sven-Åke, Katarina.

  1. Mötet öppnas: Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
  3. Ekonomifrågor: Inger meddelade att det för närvarande finns 81 000 kronor på bankkontot och 2000 i kassan. Fasta kostnader för klubben är: Hyra 8.400/kvartal, El ca. 600/månad, Bredband 300/månad.
  4. Klubbens deltagande i Tranås at the Fringe. Vi sätter upp ett eller flera bord på biblioteket den 4/7.kl 15.00 – 17.00. Johnny kollar med biblioteket, Katarina ser till att ”evenemanget” marknadsförs av Fringeansvarig. (Under den tid som gått sedan styrelsemötet hölls och detta protokoll skrivs har tid och plats för klubbens deltagande i Fringen bekräftats och kommit med i programmet för Tranås at the Fringe.)
  5. Annonsering av kommande kurs: Sven-Åke har kollat upp priserna i Annonsbladet. Pris enspaltig annons 6 kr/mm.
  6. Funderingar inför årsmötet ang. priser. Styrelsen tänker inte föreslå några förändringar från det som beslutades vid senaste årsmötet. (Punkten ang. vinster från årsmötet 2022 bifogas.)
  7. Datum för årsmötet: 6/9 2023
  8. Övriga frågor: Johnny, som hitintills skött städningen vill att vi hittar en annan lösning än den nuvarande efter årsmötet. Styrelsen funderar vidare inför nästa styrelsemöte.
  9. Nästa styrelsemöte: 8/8 kl. 16.45
  10. Mötet avslutas: Tack för engagerat deltagande.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 9/5 2023

Närvarande: Johnny, Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina.

  1. Mötet öppnas: Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
  3. Ekonomifrågor: Inger berättade att klubben har 6000 kr i kassan och 72 000 på banken.
  4. Ärtbridgen: Gav 2000 kr i överskott för klubben.
  5. Deltagande i ”Tranås at the fringe”: Styrelsen ser positivt på att klubben presenterar sig vid lämpligt tillfälle på fringefestivalen om en inbjudan kommer.
  6. Funderingar inför årsmötet ang. priser: Styrelsemedlemmarna funderar på förslag som kan presenteras på årsmötet.
  7. Övriga frågor: Information om höstens planerade bridgekurs. Inger har undersökt kostnaderna för annons i Boxholmsbladet. Efter diskussion beslutades att Sven-Åke kollar kostnader för annons i Tranås Aktuellt. ABF kan bidra med att ta fram affischer.
  8. Nästa styrelsemöte: 20/6. kl. 16.45
  9. Mötet avslutas: Katarina tackade för ett givande möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 4/4 2023

Närvarande: Johnny, Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina.

  1. Mötet öppnas: Katarina
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
  3. Ekonomifrågor: Inger meddelade att det för närvarande finns 72 900 kronor på bankkontot. I den summan ingår inbetalade avgifter för ärtbridgen.
  4. Ärtbridgen: Arbetsfördelning enligt föregående protokoll och dessutom åtar sig Sven-Åke att göra nödvändiga inköp den 5.4. så att det blir klart hur stor summa som kan användas för inköp av priser. Sven-Åke, Johnny och Barbara träffas torsdag kl. 11 för att köpa priser och kolla av att allt är under kontroll. Katarina skickar beslutad inköpslista till Sven-Åke.
  5. Övriga frågor: Johnny som hitintills skött städning av bl.a. toaletterna vill lämna över uppdraget till någon annan. Katarina erbjuder sig att ta över sysslan när Johnny är förhindrad.
  6. Nästa styrelsemöte: Förslag om lämpligt datum lämnas till Katarina. Förslag: 9.5. kl. 16.45
  7. Mötet avslutas: Tack för engagerat deltagande.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 14/3 2023

Deltagare: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann

  1. Mötet öppnas: Katarina hälsade alla välkomna
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående protokoll upplästes. Inga synpunkter.
  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget.76 500 kr på banken 1100 kr i kassan.
  4. Spelprogram våren 2023: Sven-Åke meddelade att inga ändringar gjorts i förhållande till det preliminära spelprogrammet. Ärtbridgen Långfredagen den 7/4 (se nedan) kommer att läggas till. För hela programmet se hemsidan.
  5. Kommande kurs: Inga nya idéer presenterades. Arbetsfördelningen från tidigare kvarstår.
  6. Ärtbridgen: Styrelsen beslutade att anordna traditionsenlig Ärtbridge Långfredagen den 7/4 kl. 12.00. Lista för bindande anmälan (senast 31.3) sätts omedelbart upp i klubblokalen. I samband med anmälan betalas deltagaravgiften 150 kr/person. Deltagare från andra klubbar välkomnas. Betalning sker direkt till Inger eller via Swish 123 40 14 247. I priset ingår spelavgift, ärtsoppa, smör, bröd ost, kaffe och kaka, lättöl och vatten. Karlshamns Punsch kommer att finnas för försäljning. Överskottet, förutom 1000 kr som tillfaller klubben, kommer att användas för inköp av priser. Hur arbetet fördelas mellan styrelsemedlemmarna kommer att beslutas när antalet deltagare är klart. Dock har Barbara redan åtagit sig att baka kaka, Sven-Åke att hålla i tävlingen, Johnny att ställa i ordning lokalen med hjälp av Barbara, Katarina att hålla med soppgryta och att fixa information och anmälningslista.

  7. Övriga frågor: Inga övriga frågor

  8. Nästa styrelsemöte: 4/4 2023 16.45

  9. Mötet avslutas: Katarina tackade de närvarande för ett effektivt möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 24/1 2023

Deltagare: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann

  1. Mötet öppnas: Katarina hälsade alla välkomna
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående protokoll upplästes. Inga synpunkter.
  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget.71 800 kr på banken 4700 kr i kassan.
  4. Spelprogram våren 2023: Sven-Åke meddelade att inga ändringar gjorts i förhållande till det preliminära spelprogrammet. För hela programmet se hemsidan.

  5. Bredbandsuppkopplingen: Johnny berättade att ändringarna i bredbandsuppkopplingen genomförts och sedan 6/12 2022 fungerar som förväntat.

  6. Uthyrning av klubblokalen: Roger Larsson, som bor i samma hus som klubblokalen har framfört önskemål om att få hyra lokalen för en privat tillställning. Styrelsen beslutade att tillmötesgå Roger Larssons begäran med följande villkor: 2000 kr deponeras, hyran är 700 kr /kväll, depositionen återbetalas om och när Johnny, måndagen efter festen inspekterat lokalen och funnit den i samma skick som före uthyrningen. Sven-Åke åtar sig att introducera Roger Larsson till lokalen och den utrustning som finns inför uthyrningen.

  7. Föranmälan till tisdagsbridgen: Ett önskemål från Stefan att vi föranmäler oss till tisdagsbridgen lämnades utan åtgärd då det är styrelsens uppfattning att det riskerar att verka dämpande på intresset att spela.

  8. Övriga frågor: Kommande kurs. Hans-Erik kan tänka sig att leda en kurs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Styrelsen beslutade att en ny kurs planeras och marknadsförs under våren och sommaren, för att sedan erbjudas intresserade hösten 2023. Tills vidare ser arbetsfördelningen ut som följer: Styrelsen beslutade att sikta på en kurs med start i oktober 2023. Barbara och Katarina fixar information på golfklubben i slutet av sommaren, Inger kontaktar ABF och sonderar möjligheter att bedriva kursen i deras regi, vidare sprider Inger information via Boxholmsbladet, Sven-Åke deltar i ett möte med SPF i september och introducerar bridgen och inbjuder till kurs. Johnny bidrar med förtryckt informationsmaterial. Katarina ordnar den slutliga lokala informationen när datum spikats.

  9. Nästa styrelsemöte: 14/3 2023 16.45

  10. Mötet avslutas: Katarina tackade de närvarande för ett effektivt möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, Tranås Bridgeklubb 29/11 2022

Deltagare: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann

  1. Mötet öppnas: Katarina hälsade alla välkomna
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående protokoll upplästes. Inga synpunkter.
  3. Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget.79 300 kr på banken 2000 kr i kassan.
  4. Spelprogram våren 2023: Sven-Åke presenterade det preliminära spelprogrammet. Inga invändningar. För hela det preliminära programmet se hemsidan.
  5. Luciafirandet: Inger fixar glögg och pepparkakor, Katarina kollar glöggmuggar.
  6. Bredbandsuppkopplingen: Johnny berättade om läget. Bredbandet måste förändras. Vi kommer att få 20gb för 287 inkl moms/per månad. Sven-Åke kollar att uppkopplingen fungerar efter 30/11 och före 6/12.
  7. Övriga frågor: Kommande kurs. Hans-Erik kan tänka sig att leda en kurs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Styrelsen beslutade att en ny kurs planeras och marknadsförs under våren, för att sedan erbjudas intresserade hösten 2023. Styrelsen lägger upp en plan med arbetsfördelning vid nästa styrelsemöte.
  8. Nästa styrelsemöte: 24/1 2023 16.45
  9. Mötet avslutas: Katarina tackade de närvarande för ett effektivt möte.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll, styrelsemöte Tranås Bridgeklubb 16/10 2022

Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann

  1. Sekreteraren hälsade välkommen.
  2. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Inga kommentarer
  3. Ekonomifrågor: På banken 64 000 i kassan 6 900. Nytt betalsystem övervägs. ”Biljetter” enligt Eksjömodell ersätter klippkorten. 250 Biljetter beställs från Eksjö Bridgeklubb. Vidare beslutades att klubben tills vidare betalar 22 kr/milen för resor som styrelsen godkänt.
  4. Klubbens 80 årsjubileum: När samtliga anmälningar inkommit den 25/10 har vi ett kort arbetsmöte. Styrelsen samlas kl. 11 den 29/10 för att ställa i ordning för 80-årsfesten

  5. Övriga frågor:

  6. Nästa styrelsemöte: Bestäms 25/10

  7. Sekreteraren avslutade mötet:

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll fört vid styrelsemöte Tranås Bridgeklubb 20/9 2022

Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann

  1. Uppföljning av föregående mötes protokoll: Upplästes, inga kommentarer.
  2. Ekonomifrågor: På banken 64 000 i kassan 6 900. Styrelsen beslutade att klubben står för kostnaderna (kursavgift + milersättning) för de två medlemmar som kommer att delta i TL-kursen i Jönköping 29 och 30 oktober 2022.
  3. Klubbens 80 årsjubileum:
    Datum: Lördagen den 29/10 2022 kl.13.00.
    Plats: Klubben.
    Form: Smörgåstårta på klubben, alla tar med egen dryck. Därefter spel. S-Å svarar för beställning av olika slags smörgåstårtor på ICA. Klubben bjuder på kaffe och kaka.
    Deltagare: Medlemmar i Tranås och Boxholms bridgeklubbar. Katarina ordnar inbjudan. Boxholmsklubben inbjuds via Ann-Britt.
    Avgift: 80 kr, klubbmedlemmar uppmuntras att ta med en vinst eller två.
    Anmälan: Senast tisdagen den 25/10, bindande, max 60 deltagare, först till kvarn. Barbara ansvarar för anmälningslista och anmälningar.
    Spelform: Delegeras till TK via S-Å

  4. Inbjudan till allsvenskans division 4: Inget lag från Tranås BK anmäls.

  5. Övriga frågor:
    Reviderat spelprogram, se hemsidan.

Städning: Styrelsen städar en gång före festen söndagen den 16/ 10 kl. 14.00.

Kurs i vår: Johan kontaktas angående kurs i vår. S-Å får i uppdrag att kontakta Johan.

Presskontakt: S-Å kontaktar Karl Johan Larsson angående 80-årsjubileet.

  1. Nästa styrelsemöte: 16/10 kl. 14.

  2. Mötet avslutas: Stort tack till Barbara som höll med sammanträdesrum, kaffe och bullar.

Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann

Protokoll fört vid konstituerande möte med ny styrelse för Tranås Bridgeklubb 7/9 2022.
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Jonny Kronquist, Katarina Hoffmann

Posterna i styrelsen fördelades enligt nedanstående:
• Ordförande och vice ordförande: Vakant
• Kassör och Firmatecknare: Inger Niklasson
• Vice kassör: Jonny Kronquist
• Tävlingskommitténs representant i styrelsen: Sven-Åke Arvidsson
• Sekreterare: Katarina Hoffmann
• Ledamot: Barbara Lind

Tid för nästa styrelsemöte beslutas 13/9 2022
Vid tangentbordet
Katarina Hoffmann

Tranås bridgeklubb onsdagen den 7 september 2022.

§ 1 Mötet öppnades.

§ 2 Mötet förklarades behörigen utlyst.

§ 3 Dagordningen godkändes.

§ 4 Till Mötesledare valdes Johan Lindström.

§ 5 Till mötessekreterare valdes Erik Sjöström.

§ 6 Till justeringsmän valdes Yngve Yhörn och Barbro Hast.

§ 7 Verksamhetsberättelsen lästes upp av Erik Sjöström, godkändes och lades till handlingarna.

§ 8 Kassören redovisade det ekonomiska läget. Mötet godkände den ekonomiska berättelsen.

§ 9 Revisionsberättelsen föredrogs av Johan Lindström, godkändes och lades till
handlingarna.

§ 10 Beslut enligt revisorernas förslag. Ansvarsfrihet beviljades styrelsen för förvaltningsåret.

§ 11 Posten som klubbordförande är tillsvidare fortsatt vakant då ingen varit villig att åta sig
uppdraget.

§ 12 Till styrelseledamöter för två år valdes Katarina Hoffmann, Barbara Lind och
Sven-Åke Arvidsson.

§ 13 Till styrelsesuppleanter för två år omvaldes Inger Gustavsson och Ing-Britt Johansson.

§ 14 Till revisorer för ett år valdes Ola Åkerö och Anita Widestrand.

§ 15 Till revisorssuppleanter för ett år valdes Ann-Margreth Thornell.

§ 16 Pris- och festkommittén kommer även i år att vara vilande. Önskemål om fester tas upp med
styrelsen. Vid anordnande av fest bör kommunikationen mellan styrelsen och festarrangören
bli bättre än det gångna året.

§ 17 Till ledamöter i tävlingskommittén för ett år omvaldes Sven-Åke Arvidsson,
Stefan Gustavsson, Matz Hansson och Johan Lindström.

§ 18 Till valberedningen för ett år valdes Johnny Kronquist.

§ 19 Månadspriser återinförs. Var annan månad efter Handicapresultatet och var annan
månad efter Scratchresultatet.

1:an 2 gånger 75 kronor
2:an var sitt tisdagsfrispel
3:an var sin Sverigelott

Tävlingar med prispengar återinförs.

Följande förslag godkändes: Av intäkterna går 60% till klubben och 40% till prispengar.

Scratchresultatet vid KM
Fördelning av prispengarna vid KM :

1-orna 30 %
2-orna 25%
3-orna 20%
4-orna 12.5%
5-orna 12,5%

Prispengarna vid jul-,påsktävlingarna.
Följande förslag godkändes: Av intäkterna går 60% till klubben och 40% till prispengar.

Fördelning av prispengarna vid jul- och påsktävlingarna i både Scratchresultatet och Handicapresultatet enligt följande.

Scratchresultatet

Handicapresultatet

1-orna 21 %
2-orna 17 %
3-orna 12 %

1-orna 21 %
2-orna 17 %
3-orna 12 %

§ 20 Städning - Jonny fixar toaletten före tisdagsspelandet. Lösning av månadsstädning ev. på
gång.
Kaffekokning - Kaffekokning diskuterades. Förslag om Neskaffe. Beslut av nya styrelsen.
80-årsfirande - Någon gång i oktober
Framfördes önskemål om lottade tävlingar.
Klubbmedlemmar ombeds att försöka värva deltagare så att nybörjarkurs kan starta.

§ 21 Nästa årsmöte ska hållas första onsdagen i september de 6/9 - 2023.

§ 22 Ordföraren förklarade årsmötet avslutat.

Onsdagen som ovan

……………………………….
Erik Sjöström

PROTOKOLL STYRELSEMÖTE 220802

Närvarande : Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Jonny Kronqvist. Inger Gustavson.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Föregående protokoll lästes upp.

  4. Ekonomin: Banken 60000 kronor. Kassan: ca. 2000 kronor.

  5. Städ och kaffekokning tas upp på årsmötet.

  6. Läget inför årsmötet gicks igenom.

  7. Årsmötesdagordningen gicks igenom

  8. Verksamhetsberättelsen gicks igenom.

  9. Tid för årsmötet fastställdes till den 7/9 -22 klockan 18.30. Utlyses på anslagstavlan och på hemsidan.

  10. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

PROTOKOLL STYRELSEMÖTE 220607

Närvarande : Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Jonny Kronqvist.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Föregående protokoll lästes upp.

  4. Ekonomin: Banken 60000 kronor. Kassan: ca. 9000 kronor.

  5. Diskussion om läget inför årsmötet. Återinförandet av festkommittén tas upp på årsmötet.

  6. Storstädning i slutet av augusti bokas av Ann-Margret.

  7. Nästa möte 220802 klockan 16.45

  8. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

PROTOKOLL STYRELSEMÖTE 220503

Närvarande : Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Jonny Kronqvist.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Föregående protokoll lästes upp.

  4. Ekonomin: Banken 58000 kronor. Kassan: ca. 4000 kronor.

  5. Övriga frågor: Städningen görs av Ann-Margret tills Jonny är på banan igen.

  6. Nästa möte 220607 klockan 16.45

  7. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Styrelsemöte Tranås BK 220315

Närvarande: Ann-Margrethe Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Arne Niklasson, Jonny Kronqvist.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Föregående protokoll lästes upp.

  4. Ekonomin är stabil.

  5. 80-års firandet skjuts fram till efter årsmötet så att årsmötet får bestämma När och Hur det ska ske.

  6. Måndagsbridgen är igång. Vid måndagasspelet kommer handicaptävlingar att gälla framöver.

  7. Övriga frågor.

  • Önskemål om ärtsoppebridge på långfredagen:

    Under de gångna 80 åren har många fester och spelkvällar arrangerats i klubbens regi.
    Styrelsen har aldrig kunnat ta på sig äran av något av detta utan det har varit intresserade
    och engagerade klubbmedlemmar som genomfört kvällarna medan styrelserna fullgjort
    sina åtagande.

    Beslut på styrelsemötet:
    Styrelsen åtar sig inte att organisera ärtsoppebridgen på långfredagen. Höstens årsmöte får
    aktivera en festkommitté inför kommande spelår.

    Finns det intresserade klubbmedlemmar som vill organisera kvällen så hör av er till
    styrelsen.
    Avgift för spel 50 kronor, Kostnad för mat, dryck, ev. priser och tillbehör täcks av
    deltagaravgiften.

  • Biblioteksspel får eventuellt bli i höst.

  • Påsktävlingen genomförs enligt följande:
    Av intäkterna går 60% till klubben och 40% till prispengar.
    Fördelning av prispengar: 1-an 30 %
    2-an 25 %
    3-an 20 %
    4-an 12,5 % Lottas ut
    5-an 12,5 % Lottas ut

  • Elavtalet ligger på rörligt avtal i väntan på bättre nivåer på bundet avtal.

  • Ann-Margaret ordnar så att datorn får förlängd livslängd. Sven-Åke bör vara med vid
    översynen.

  • Alla tävlingar kommer framöver, förhoppningsvis, att redovisas som handicap och Scratch.

  1. Nästa möte den 3/5 -22 Klockan 16.45.

  2. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Protokoll styrelsemöte 21-12-07

1 Mötets öppnandes.

2 Kallelsen godkändes.

3 Föregående protokoll lästes upp.

4 Ekonomiläget. Banken 56000 kronor och i kassan 4000 kronor

5 En enkel enkät om bästa dagen för nuvarande ”måndagsbridgen” ska göras. Måndagsbridgen
gör jul- och nyårsuppehåll.

6 Förrådsstädningen gick bra och två bord såldes.

7 Jultävlingen: Priser kommer att delas ut.
50 % av intäkterna under de tre spelkvällarna går till klubben.
50 % av intäkterna under de tre spelkvällarna går till priser.

Prispengarna fördelas enligt följande.
Pris 1 30%
Pris 2 25%
Pris 3 20%
Pris 4 12,5 % Lottas ut.
Pris 5 12,5 % Lottas ut.

8 Nybörjarkurs ska erbjudas den 7/2-2022. Annons sätts in i Tranås Posten veckan innan.
Uppvisningsspel, 1 eller 2 dagar, görs på biblioteket under vecka 3.

9 Övriga frågor.
Städningen togs upp. Vi har fått 2 offerter. De ansågs för dyra för klubben.
Beslut: Städningen fördelas mellan mellan styrelseledamöterna. Schema görs upp för våren.

10 Nästa möte den 18/1 2022 klockan 16:45.

11 Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Protokoll styrelsemöte 211102

Närvarande: Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Arne Niklasson,
Jonny Kronquist.
1 Mötets öppnades.

2 Kallelsen godkändes.

3 Föregående protokoll lästes upp.

4 Ekonomin redovisades. Förbättring har skett.

5 Måndagsbridgen fortsätter. 2 – 3 bord per gång. Vi hoppa på fler deltagare. Enkät om eventuell
lämpligare speldag diskuterades. Tas upp igen på decembermötet.

6 Förrådsrummet ska städas, av styrelsen, den 17/11 klockan 10.00. Erik kollar upp lån av Hans-
Erik Karlssons kärra.

7 Övriga frågor:
Kontantkorts användningen upphör hos 3 och ersätts med abonnemang. Inger kollar upp alternativen.
Inger ordnar med ett bankkort för underlättande av insättning av kontanter.
En nybörjarkurs ska erbjudas i februari. Annons ska sättas in och uppvisningsspel planeras på biblioteket.

8 Nästa möte den 7/12 klockan 16.45

9 Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll konstituerande styrelsemöte Tranås BK 210921

Närvarande: Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Arne Niklason, Jonny Kronqvist, Hans-Erik Karlsson.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Konstituering
    Ordförande - Vakant
    Vice ordförande - Ann-Margreth Thornell
    Sekreterare - Erik Sjöström
    Vice sekreterare - Arne Niklasson
    Kassör - Inger Niklasson
    Vice kassör - Johnny Kronquist
    Kursledare - Hans-Erik Karlsson

  4. Till firmatecknare utsågs Ann-Margreth Thornell och Inger Niklasson att var för sig skriva under för bridgeklubbens räkning.

  5. Starttid för tisdagsspelander fortsätter att vara 18.00.

  6. Måndagsspelet återupptas den 4/10 klockan 10 – 13.00 Spelkostnad 40 kronor. Inga prispengar.

  7. Ekonomin är oförändrad 45000 på banken och 6000 i kassan.Styrelsen vill vara sparsam och
    skapa ett bra sparbelopp, för att underlätta ett ev. lokalbyte.

  8. Nybörjarkurs startas den 11/10.18.00 – 21.00. Kursledare Hans-Erik Karlsson. 12 tillfällen. Kurspris 250 kronor.

  9. Enkel torr kaffekaka ska erbjudas. Erik undersöker alternativ.

  10. Nästa möte den 26/10 Klockan 16.45.

  11. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Protokoll styrelsemöte Tranås BK 210602

Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklasson, Johnny Kronquist.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Föregående protokoll lästes upp.

  4. Kontantkort ordnat. 200 kronor.

  5. Klippkort görs klara för försäljning.

  6. Medlemskvällen bordläggs tills vidare.

  7. Ann-Margreth informerade om läget med kommunen. Inga lovande resultat.

  8. Klubben har lånat och installerat bordskryss.

  9. Ekonomin: Kassan sjunker men ljusning då spelandet har kommit igång.

  10. Sponsorer lovar lovar bistå med medel motsvarande klubbmedlemmarnas inbetalda pengar under tiden de inte kunnat spela.

  11. Nästa möte 210825.

  12. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Protokoll styrelsemöte Tranås BK 210324

Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Johnny Kronquist, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklason, Hans-Erik Karlsson.

  1. Mötet öppnades.

  2. Dagordningen godkändes.

  3. Föregående protokoll lästes upp.

  4. Stefan Gustafsson överlämnade en mobiltelefon som gåva till klubben. Inger skaffar ett kontantabonnemang till telefonen.

  5. Planerad medlemskväll tas upp på nästa möte.

  6. Erik tar fram klippkort till nästa möte.

  7. Ann-Margreth har registrerat klubben hos kommunen. Arbetet med eventuellt kommunalt bidrag är på gång. Hyran och lokalfrågan bearbetas också av Ann-Margreth.

  8. Ekonomin: Kassan 6000 kronor. På banken 21 500 kronor.

  9. Inte aktuellt med Teams-utbildning i nuläget.

  10. Arne har varit i kontakt med ABF. Vi avvaktar med deras medverkan tills vi vet om eventuellt kommunalt bidrag.

  11. Vi resonerade om Bertil Ljungars mejl men kom inte fram till några konkreta förslag som svar på mejlet.

  12. Återuppstart av spel skjuts fram.

  13. Övriga frågor:
    • Jonny fixar låset på toaletten. En lätt hand krävs vid öppnande och låsning.
    • Johan meddelade att han slutar som ordförande vid nästa årsmöte. Styrelsen respekterar hans beslut men beklagar det.

  14. Nästa möte 210602

  15. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Protokoll styrelsemöte Tranås BK 210113

Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklasson, Hans-Erik Karlsson.

  1. Mötet öppnades.
  2. Dagordningen godkändes.
  3. Föregående protokoll lästes upp.
  4. Ekonomin redovisades. På banken 21224 kronor och i kassan 6000 kronor.
  5. Begagnad mobiltelefon ska eftersökas. Vidare beslut nästa möte.
  6. Kassaskåp på plats och används.
  7. Klubben har fått deklarationsbefrielse i 5 år.
  8. Stadgarna från 2005 gicks igenom. Bokslut sista juni övriga stadgar ligger fast.
  9. Få TL- kurser. De som fanns ligger i storstäderna och på en högre nivå.
  10. Medlemskväll diskuterades. Idéer finns. Hans-Erik ställer upp. Coronaläget gör att vidare beslut tas på nästa möte.
  11. Kontanthanteringen diskuterades. Hans-Erik kollar upp klippkort. Vidare beslut på nästa möte.
  12. Coronan gör att deltagandet i Smålands längsta loppis skjuts upp till nästa år.
  13. Nybörjarkurs skjuts fram. Rekryteringidéer finns. T.ex. studiecirkel. Ann-Margreth kollar med kommunen, grupp för nysvenskar.
  14. Coronaläget gör att återuppstart av spel skjuts fram.
  15. Frågan om medlemsavgift diskuterades. Beslut :Ingen klubbmedlemsavgift för året 20210701-20220630.
  16. Nästa möte 210324
  17. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Protokoll konstituerande styrelsemöte 201117

Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklasson

  1. Mötet öppnades.
  2. Dagordningen godkändes.
  3. Konstituering
    Vice ordförande – Ann-Magreth Thornell
    Sekreterare – Erik Sjöström
    Vice sekreterare – Arne Niklasson
    Kassör – Inger Niklasson
    Vice kassör – Johnny Kronquist
  4. Firmatecknare: Johan Lindström och Inger Niklasson
  5. Måndagsspelet ligger vilande tills vidare.
  6. Tisdagsspelet vilande tills vidare.
  7. Ekonomin: Banken 27413 kronor, Kassan 6000 kronor. Johan lägger in en önskan, på hemsidan, om att klubbens medlemmar sponsrar klubben under den kommande pandeminedläggningen med motsvarande spelinkomster.
  8. Beslut om ny bridgekurs till våren tas på januarimötet 2021. Arne kommer att kolla upp med studieförbund. Erik kollar upp om eventuell invandrar-satsning.
  9. Johan har skickat in förfrågan om deklarationsbefrielse.
  10. Beslut om motioner från årsmötet.
    • Ekonomin – Inga arvoden. Frågan tas upp igen vid nästa årsmöte.
    • Priser – OBS ! Inga priser, gäller penningpriser på måndagar och priser på tisdagsspel, ska delas ut under året. Gäller tills vidare.
    • Ingen inbjudan av Mats Engman kommer att göras.
    • Ny lokal läggs på framtiden.
    • Stölder har inte klarats upp. Säkerhetsskåp har införskaffats.
    • Stadgarna från 2005 kommer att gås igenom på januarimötet 2021.
    • Johan kollar efter tävlingsledarkurs till januarimötet.
    • När spelandet kommer igång igen kommer det att vara Hcp-tävling första tisdagen varje månad.
    • Måndagsspelet ligger nere tills vidare. Klubbens framtid: Ev. medlemskväll tas upp på januarimötet.
  11. Övriga frågor:
    Frågan om eventuella rabattkort tas upp på januarimötet.
    Medverkan i Tranås loppis tas upp på januarimötet.
    Föregående protokoll ska finnas på nästa dagordning.
  12. Nästa möte i januari 2021.
  13. Mötet avslutades.

Sekreterare
Erik Sjöström

Styrelseprotokoll 201005

Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Inger Gustafsson, Inger Niklasson, Jonny Kronquist

• Mötet öppnades.
• Dagordningen godkändes.
• Datum för årsmötet bestämdes till den onsdagen 4/11 2020 klockan 18.00.
• Ekonomin – Vid dagens datum ca 25 000 kronor i kassan.
• Föreningen ska införskaffa en mobil som ersätter den fasta telefonen som nu är avslutad.
Mobilen eventuellt ansluten till swish. Allt beroende på kostnaderna.
• Johan har varit i kontakt med kommunen om eventuellt Corona-bidrag. Det fanns inga pengar att söka!
• Vi gick igenom inkomna motioner enligt följande

Motion

  1. Investeringar i diskmaskin och fläkt har gjorts och ett försök med lotteri har
    genomförts.
  2. Styrelsen har sedan tidigare bestämt att priser tills vidare inte ska delas ut.
  3. Inbjudan inte aktuell.
  4. Styrelsen ber motionären att komma med förslag på passande lokal som klubbens ekonomi klarar av i god tid till nuvarande hyreskontrakts utgång.
  5. Säkerheten vid hanteringen av klubbens pengar har förbättrats.
  6. Stadgar finns.
  7. Styrelsen ser gärna att några skulle gå utbildningen till tävlingsledare.
  8. Styrelsen är öppen för årsmötets åsikter om hur ofta handikapptävlingar ska genomföras. Genomförs nu i enlighet med resultat av tidigare genomförd enkät.
  9. Styrelsen tycker att det vore positivt om måndagsspelet återupptogs.
  10. Styrelsen är öppen för en idédiskussion om förbättringar av klubbens verksamhet och ekonomi.

• Övriga frågor.
Föregående protokoll ska läggas till på dagordningarna.
10-korts kupong diskuterades och swish diskuterades.

Sekreterare
Erik Sjöström