Om Nynäshamns BK

Nynäshamns BK

Klubben startades officiellt 1934. Efter några år i dvala i början av 70-talet, nystartades klubben 1974.

1948 skrev medlemmen Georg Lundström:

Klubben bildades på höstkanten 1932 av ett ”matlag”, som för att fördriva de långa vinterkvällarna, ville döda tiden med kortspel. Det blev förstås en sorts auktionsbridge, där var och en bjöd efter sitt system och alla hade lika rätt, men när så året därpå Erik Holmberg blev medlem, och han lockade med författaren till denna artikel, började så smått kontraktsbridgen göra sig mer och mer gällande och allt flera sökte sig till klubben. Genom upprepade nybörjarkurser har en relativt god standard nåtts, så att när numera en partävling spelas kunna flera par ställa upp som aspiranter på ett eventuellt klubbmästerskap. En gång i veckan, onsdag, är spelafton. Vi ha prövat oss fram med olika kvällar, men onsdagen är lämpligast. Lokalfrågan är vårt sorgligaste kapitel. Vi hyra festvåningen på hotellet, men den är i minsta laget, blott 10 högst 12 bord kunna få plats. Vår populäraste tävling är korpbridgen, där vi sista året hade 30 par, då vi hyrt Folkets Hus’ danssalong. Vår dröm är att få disponera en egen lokal då det skulle spelas cirka 3 gånger per vecka. Måtte drömmen gå i uppfyllelse med det snaraste! Så fort någon stockholmare en kväll förirrat sig ut till Nynäshamn - även andra för den delen - bjuds han välkommen till klubben att spela med, dock ha vi den paragrafen i våra stadgar att för att spela i klubbens mästerskapstävlingar fordras medlemskap i klubben. Så önska vi ett livligare utbyte i form av klubbmatcher mot andra klubbar än Stockholm, ty mot dem står vi oss slätt, det är alldeles för många ypperliga spelare för att det skall kunna bliva tal om klubbmatcher, dock förfoga vi över ett fyrmannalag, som många gånger ställt till en massa förtret för mycket goda lag från Stockholm.

Avgifter

Medlemsavgiften är f n 430 kr/år varav 280 kr går till Sveriges Bridgeförbund och 150 kr går till Nynäshamns BK.
* 40-50 kr för medlem i klubb ansluten till Sveriges Bridgeförbund. Kan vara högre vid enstaka specialtävlingar.
* 40:- tillkommer för spelare som ej är medlem i klubb ansluten till Sveriges Bridgeförbund.

Speldagar

Tisdag 13:00 och torsdag 13:00, se spelprogram. Vi spelar i egen lokal på Valthornsvägen 5. Vi spelar en blandning av partävlingar och barometrar. Föranmälan görs till Nynäshamns Bridgeklubb senast dagen innan kl 13.00
Mailtoo: nbk@live.se

Tävlingsformer m m

Spelare, som skall delta i en tävling, skall vara på plats senast 10 minuter före start. Detta för att tävlingen skall starta och sluta på utsatt tid.
Vi rekommenderar användning av stopp- och alertkort. Regler för detta hittar du på Svensk Bridges hemsida. Där kan du också hitta

Klicka på Svensk Bridge i menyn (blå knapp) därefter väljer du Medlem och sedan Mina uppgifter. Du måste vara inloggad.