DM lag.

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kjell Carlsson
DM lag.

Under rådande pandemi anser jag att spela DM lag kval/final på bbo vore en smidig lösning. Eftersom antalet lag under de år jag bott i distriktet inte ökat kan det ju va ett utmärkt tillfälle att se om vi skulle kunna höja deltagarantalet genom att testa något nytt.
Det är ju inte hellre säkert att en livefinal går att genomföra så för att gardera sig för att överhuvudtaget kunna spela tycker jag att vi tänker om och satsar på nåt nytt. Andra distrikt har redan startat upp kval efter liknande tankar.

Kjell Carlsson

Kent Maltein

Spännande med exakt noll svar på Kjells inlägg.
Jag har haft kontakt med Kjell och han har inte hört något från GBF. Överraskad? Nej!
De sista fem åren, kanske de senaste tio har det av olika anledningar varit väldigt lite deltagande från distriktet i DM/SM lag. Varför?
Troligen p.g.a. dåligt intresse?

Vad har GBF gjort för att öka intresset? I min värld ingenting.
Jag kan börja med inbjudningen, personligen har jag inte fått en enda personlig inbjudning att skapa ett lag för att spela dm lag. Om man har någon tilltro till hur många som läser på GBF:s hemsida där alla inbjudningar ligger så är man i dagens IT samhälle helt fel ute. Har påtalat det ett antal gånger till styrelsen för GBF, inga förändringar eller ens försök att göra dm lag till en populär tävling i distriktet.

Förvisso så ser många jag pratar med en form av ”rädsla” att spela dm lag då alla lag är så bra. Det är väl OK, men å andra sidan kan alla lag vara med om det sker i mindre grupper i kvalet där man får spela X antal matcher mot både bra som likvärdigt motstånd under ett kval.

Kan vi i Sandviken ha 13 lag på BBO med världsmästare, svenska mästare, lite orutinerade och SM finalister så kan GBF ordna ett likvärdigt kval om man vill. Bollnäs har tio lag på BBO och Gävle 6 lag. Förvisso spelar ett antal i både två och tre av dessa serier. Men generellt så är det minst 18-20 olika lag som troligen skulle kunna vara intresserade av att spela bridge.

Nu har man dessutom begränsat antal lag (vad står i stadgarna för SM kval?) till 12 vilket är förkastligt och dessutom tror man att vi ska spela live om 8-9 veckor. Obegripligt.

SBF ger ut nyhetsbrev och information om att man kommer att spela kval, semifinaler och kanske finaler på BBO. Går det att spela live är det troligen endast finalen som kan komma ifråga i maj. Sannolikheten är väl ca 1% idag.
Då lägger GBF ut en inbjudning där man ska spela live 10-11/4, där man skriver att Gävle och Sandviken har de två största lokalerna och därmed minimera riskerna för att för mycket folk ska vara på samma plats.
Andra distrikt är redan igång med online spel, SBF uppmanar även distrikt som kan ha svårt att få ihop tillräckligt med lag att kontakta närliggande (andra) distrikt för att tillsammans arrangera ett dm lag kval online.

Kjell kommer med ett förslag om spel på BBO/Real bridge. Min fråga är om det överhuvudtaget diskuteras en plan B då C 19 och en ny mutation som med största säkerhet ger ett ökat antal smittade i landet. Plan B = BBO.
Om så är fallet, varför frågar inte GBF:s styrelse olika spelare i länet om intresse för ett dm lag kval och final som spela på BBO? Använd inte mail och GBF:s hemsida, för det löser inget, direkt kontakt via telefon och de som har ett intresse att ”fixa” till ett bra DM lag är det enda rätta.
Ni har idag namn på en kapten i minst 20 lag som spelar på BBO idag. Fråga dem! För vad jag förstår kan inte distriktet minimera antalet startande lag i ett SM kval.

Personligen spelar jag ingen live bridge den 10/4. Jag håller alla tummar att bridgefestivalen kan genomföras med start den 30:e juli Sadsmile
PÅ BBO ordnar jag ett lag för DM. Clapping
Kenta

Stefan Westlund
Bild för Stefan Westlund

Håller med dig Kjell.
Läser man protokollet från senaste styrelsemötet så verkar det som man börjat tänka i dom banorna.
Men jag hoppas man håller sig till BBO som det stora flertalet spelare är bekanta med.

Lite off-topic så tycker jag nog att man ska lägga ut som nyhet på hemsidan när man publicerat ett protokoll.

Kent Maltein

När man ser hur det ser ut i samhället idag brukar jag säga att ”sunt förnuft” är död och att syskonen ”girig” och ”allt ditt är mitt” som regerar Wink
Men jag får ge mig, det verkar finnas en del sunt förnuft kvar Smile

Bra beslut

Logga in för att kommentera