Vill börja med att tacka för ett fantastiskt trevligt arrangemang i lördagens mentor-bridge. De som valde att sitta framför Tv:n istället är att beklaga.
Efteråt uppstod en en minst lika trevlig spontanbridge och jag vill ta forumet i anspråk för att dela med mig av en intressant bricka.
Du har i ozon mot mot zon som Nord och giv följande hand:
kn 10 7 6 3 2
E D 5
E D 7
8
Jag öppnade helt naturligt med en spader. Öst spärrar med 3 klöver och det följer två pass. Vad bjuder du?
Jag sitter i det så kallade balanseringsläget och passar jag är det slut. Det finns en tumregel som säger att det är den som är kort i motståndarens färg i dessa lägen som ska agera. Min partner kan sitta laddad utan ett bud så jag kände att agera var det rätta. Att bjuda om den malätna spadern var att lägga alla ägg i en korg.
Jag föredrog en balanseringsdubbling. En extra spader . Tre bra i bägge objudna och singel spader. Vad kan gå fel? Svar: ett pass med två klöver av partnern!
Vill här betona att jag inte lägger någon skugga på min partner. Alla har vi varit nybörjare och detta var inte direkt ett budläge man lär sig i nybörjarkursen. Han tyckte säkert det var skönt att en något mer erfaren dubblade. Han borde ju vet vad han gör!
Det hela slutade i alla fall med +1 i zonen 870 ut och då nord-syd spelade hem ett delkontrakt på andra bordet blev det en så kallad dubbelbricka (dock dubbel i annan betydelse!)- 14 IMP ut. Och trots att jag som bilförare hade viss positiv handikapp av Bacchi nektar kom vi inte ifatt.
Man kan här ställa de retoriska frågan om man ska betunga nybörjare med moderna negativa dubblingar och balanseringar?
Mitt rungande svar på detta är JA!
Det är nämligen så att dessa dubblingar inte är särskilt svåra att lära och det stabiliserar budgivningen på de vanliga händerna i konkurrensbudgivningen och delkontrakt. Slambudgivnigen kan hellre vänta. Skulle tom vilja döpa on dubbel-lappen till ”du- ska -bjuda -något -partner-lappen!” . Jag har t o m lekt med tanken nybörjar kursen skulle börja med försvarsbudgivningen!
När jag spelar med en tillfällig partner börjar jag med att säga ”Alla mina dubblingar upp till och med 3 spader är upplysningsdubblingar alla mina dubblingar över detta är straffdubblingar”
Detta är förenligt med en annan viktig dubbling som man ska lära sig sig tidigt i sin bridgekarriär: Dubbling av offringar!
När vi har bjudit en utgång och som vi tror på och de bjuder över är det en offring.
De tror, ofta med rätta, att deras straff är billigare. I det läget ska de inte få spela odubblat. Du kan passa i första hand men i sista hand ska du dubbla eller bjuda över. Tror inte heller att straffpass är något som man ska ta till sig för tidigt. Bättre att bjuda sang med bra kort i motståndarnas färg. (Vis av flertal felbeslut).
Först när man är så varm i kläderna så man behärskar kravpass kan man introducera den uppsjö av andra olika dubblingslägen som finns: straff dubbling, krav pass, straff pass, utspelsdubbling, hållvisande dubblingar och invitdubblingar med trumfstöd. Kanske lära alla med en gång i en separat kurs så man inte blandar ihop dem?
Sist vill jag avsluta med följande aforism från USA som är väl värd att komma ihåg:
TAKE OUT TAKE OUT DOUBLES!
Vänligen!
Martin Flygar
Tack för ett trevligt inlägg Martin. Kul att det skrivs lite på vårt forum, förhoppningsvis är det fler som följer ditt exempel.
Beträffande brickan och ditt resonemang håller jag helt med, dubbelt är det bud som oftast leder rätt, om man är överens med sin partner om betydelsen:).
Du har här också kanske pekat ut ett ämne för vårens fortsättningskurs. Verkar som vi dessutom har en bra kursledare för den delen!
Rolf Scherdin
Hej. Tack för trevlig artikel o dina synpunkter. Tål att tänka på i vår kurs som vi har nu //Stina