Fundering 3

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Fundering 3

Ny dag, nya möjligheter - på problem 3.
Väst giv, alla ozon, partävling.
108753 / 8754 / 3 / D96
(1hj) - D - (RD) - ?
Vad bjuder du?

Lennart Johansson

1 sp

Daniel Salomonsson

3sp

Tommy Svensson

2 spader

Lars-Göran Larsson

Det rätta svaret är ungefär så här:
.
Pass för att visa dåliga kort är en ren felaktighet. Här måste man visa spader och spelstyrka.
1 sp är ett ganska meningslöst bud, vad uppnår man? Man visar spader men inte sin spelstyrka och är en tam fiende. 1 sp ska man reservera för händer likt xxxx / xxx / xxx / xxx för att förhindra parnern att komma till 2-läget om motståndarna börjar straffdubbla.
2 sp skulle kunna vara det rätta budet. Berättat inget för partnern om hp-styrka, bara om spaderlängd och spärr. Besvärar motståndarna. Bra bud!
.
Jag brukar jämföra min svarshand mot en tänkt dubblare:
Exxx / x / Exxx / Kxxx
Det är inte alltid han har så bra defensivstick men det är en rimlig hand, spelstyrkan stämmer ofta.
Hur går ett spaderkontrakt? En/två sp-, en hj-, noll ru- och två kl-förlorare + ett halvt stick som är svårt att försörja (om dubblaren kan ha onödiga ruterhonnörer). 8 stick är rimligt och nio inte totalt omöjligt.
Hur går hjärterkontrakt för motspelarna? Vi tar ett i alla sidofärger och kanske ett halvt till i klöver eller stöld. 4 hj rimlig hemgång men tvärsäkert 3 hj hemma.
.
3sp är otroligt svårt för fienden. Man hatar dessa 3-spaderbjudare (om de inte är min partner). Det kan slå fel när UD:aren har 3-2-4-4.
Den som ogillar nervspänning väljer 2sp.
.
Svaret är också - titta på zonförhållandet (i ozon är 3sp givet, annars tveksammare).
.
Obs också att det här budgivningsläget skiljer sig markant från andra pga redubblingen (då fienden visat oss att de har majoriteten av hp, cirka 23+).

Logga in för att kommentera