Glöm inte detta!

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Glöm inte detta!

Jag har en fråga som jag undrar om någon kan svara på. Det gäller bridge och det gäller ett läge när du har två kort kvar i samma färg. Du har fått en av de vanliga minnesluckorna Sleepy som dyker upp allt oftare men du är helt viss om att esset finns kvar hos en motspelare i samma färg som dina två kort. Du tycker det är genant att fråga men du har glömt kontraktet också! OK, nu påminner partnern att det är din tur att spela. Vilket kort spelar du och varför? Surprised

Lennart Johansson

Högsta för att ev. sänka en singel i färgen som är högre än mitt andra kort i färgen och hoppas på att den som har E också har ett lägre i samma färg än mitt andrakort. Sitter det inte så kan jag aldrig få 1 stick.
Jag tror vi haft liknande frågeställning tidigare

Lars-Göran Larsson

Star Utomordentligt!
Sorry om det var en repris.
Men jag är förvånad att se felspel i det läget då och då. Lova mig nu alla att sluta tänk och spela ditt högsta kort från två i samma färg när det är två kort kvar. Skulle det vara fel kommer du till mig och får ett årskort på klubben.
Slutet gott, allting gott, hoppas jag.

Lars-Göran Larsson

Nytt år, ny månad och ny dum (?) fråga.
Dina motståndare bjuder ostört: 1NT-2kl-2ru-pass. Vad spelar du ut?
.
(Ja, jag anser frågan och förutsättningarna fullt ut förklarad med tillräcklig information. Svara som du själv tycker bäst passar. Långfärg, högfärg, lågfärg, kortfärg, dra för ess, singel om du har, stark sekvens eller precis vad din bästa analys säger dig.)

Lennart Johansson

I nämnd budsekvens, trumf=ruter

Lars-Göran Larsson

Rätt. Generellt sett, precis som frågan var generell. Bravo!
(man kan möjligen lära sig innehav av handtyper då generella råd inte gäller)
.
Varför trumf? Flera svar:
a) Svarshanden vill inte spela sang (tyder på obalans och svaghet i hp)
b) Försvaret ska försöka trumfa (ut) och efterlikna sangspel.
c) Spelförarsidan ska troligen få extrastick genom stölder.
d) Vi vet att svarshanden har fördelningen (ungefär) 4-4-4-1, alternativt 4351 eller liknande.
.
Exempel kan vara:
knxxx / xxxx / Kxxx / x
Ex / EDx / Dknx / Dxxxx

Här är det ”mitt i prick” att spela ut trumf, så att försvaret även hinner med en extra trumfvända före spelföraren korsstjäl svarta kort (framför allt förhindras spaderstöld på korta trumfhanden).

Lars-Göran Larsson

Lennart Johansson skrev:


Högsta för att ev. sänka en singel i färgen som är högre än mitt andra kort i färgen och hoppas på att den som har E också har ett lägre i samma färg än mitt andrakort. Sitter det inte så kan jag aldrig få 1 stick.
Jag tror vi haft liknande frågeställning tidigare


Nu har ni fått tillräckligt med tid (2½ mån) för att upptäcka mitt misstag och tjäna ett årskort på klubben. Det finns ett undantag från regeln att alltid spela högsta kortet av två, i en färg, när det återstår två kort i kontraktet. Vilken är den situationen?
.
Alltså… två kort i samma färg kvar, du är inne på handen och har oväsentliga kort hos träkarlen. När ska man spela det lägsta?
Håkan Nilsson

När färgen är trumf. När kan jag hämta mitt årskort ?
(Och det finns tre kort ute som är högre än mitt lägsta och ett som är högre än mitt högsta)

Lars-Göran Larsson

Det är så rätt så! Star
Årskortet blev tyvärr förbrukat igår men eftersom du är en trevlig prick ska jag bjuda på en ”kaffe hela dagen”, en lunch eller en öl - vilket som passar sig bäst när vi ses.

Logga in för att kommentera