Forum » Distrikts- och klubbforum » Bohuslän-Dals BF » Vassare lirare än Axen!

Vassare lirare än Axen!

1 inlägg / 0 nya
Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt
Vassare lirare än Axen!

Vill du se riktigt bra bridge rekommenderar jag BBO:s vugraph, vilken är gratis. Titta på sändningar från de stora tävlingarna där eliten deltar. Då kommer du garanterat se vassare lirare än mig. Notera vilka händer de kliver in på och vilka de inte gör det på och försök förstå varför. Ofta finns det två bra kommentatorer som förklarar vad som händer och vad buden betyder. Du kan lära mycket av hur de spelar försvar mm. Likaså kan du snappa upp något användbart bud som är frekvent.

Sabine Auken/Roy Welland har de senaste 5-10 åren betraktats som ett av de bästa mixparen i världen, troligen det bästa. De håller även hög elitnivå i öppen klass. Paret är heltidsproffs och mycket samspelta. De spelar en aggressiv bridge som ibland är riskfylld men underhållande att se på men inget för gemene man att ta efter. I slutet av februari spelades det första Mix-EM där ju Sverige vann. Auken/ Welland bjöds sig frivilligt till 7 spader på en bricka. Inte så bra när två ess saknades varav ett var trumfess. De allra flesta råkar ut för något budhaveri men eliten inte lika ofta. Notabelt är att jag aldrig bjudit storslam med trumfesset borta Smile

Vid samma tävling hände något ännu mer förvånande. Vid ett bord kom motståndarna i 7 NT och utspelshanden, en kvinnlig landslagsman, hade en balanserad hand med spaderess. Hon passade och det var hon väl förmodligen ensam om i hela världen att ta ett sådant beslut med ett ess och utspelet.

Det var helt rätt beslut att inte dubbla för hon spelade ut ruter 10 och spelföraren tackade och tog snabbt 13 stick och hemgång.

Sensmoral: kan du inte straffa ett kontrakt så ska du inte dubbla Smile