Uttagningstävling

1 inlägg / 0 nya
Lars-Göran Larsson
Uttagningstävling

Ska strax titta på USA:s uttagningstävlingar igen, men måste dela med mig av en urtjusig budgivning och spelföring från tidigare. Världsklass, om man verkligen ser till de små finesserna.

9xx
K10xx
EDx
Exx
Kknx
ED9
Kx
KDkn10x
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Zia
Rosenberg
1

Budgivningen försvann men var 1kl - 2kl - 2ru - 2NT - 3NT - 4kl - 4ru - 4NT - 5hj - 5NT - 6NT
2kl var 5+ färg och rondkrav
2ru var kanske håll eller relä jämn (jag spekulerar)
2NT naturligt utgångskrav
När Zia bjöd 3NT kunde Rosenberg inte essfråga med 4NT för det var nog kvantitativt. Det löste han med 4kl slaminvit och på 4ru kontrollbud kom essfrågan som besvarades med två ess (nyckelkort).
5NT bad Zia välja slam ”Pick a slam” som de säger och som jag kallar ”partnern gör sista misstaget” Cool

Utspelet var neutrala klöver (vackert valt från Dxxx i spader, när han gissade att motståndarna inte hade totalt nio hp, dvs sp K, D + ett ess). Varför inte? Jo, R kunde bjudit kvantitativa 4NT om han haft en, två hp mindre. Nu verkar de ha 32+ hp.
Spelföringen var en uppvisning i kortkänsla och finess som jag älskar.
Hemgången hänger på att testa hjärtern 3-3 först, för det är dryga 50% chans att toppa den (inkl knx) och sedan kanske behöva gissa spader mot Kknx om hjärtern inte bröt. Jag är övertygad (vilket även andra bordet bevisade) att de flesta spelar ett par gånger klöver och sen tre höga hjärter för att se om det går bra.

Inte Rosenberg. Efter fem gånger klöver hade fi sakat tre ruter + två ruter och en spader.
Nu tog han ut E och D i hj, spelade tre gånger ruter och inne på bordet.

9
K10
Kkn
9
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Jag funderade som f-n varför han spelade så! Men det är ju ursnyggt!
Har samma spelare från start knxxx hj och sp ess är det omöjligt spela hem ändå (och även nu).
Men har en spelare sp A+D + hjärterhåll har han nu tvingats sakat sp dam.
Har det skett kan han spela spader och oavsett vem som kommer in kan han få två hjärterspel - om det satt snett, annars får han en spader + en hjärter. Åhh, vad jag önskar jag kunde spela så.
Om öst kommer in får han spela hj i gaffel. Kommer väst in kan man med fog maska ut hj kn.

I detta fallet satt det 3-3 i hjså en lika bricka när hj kung spelades i läget ovan och ingen sp dam sakats.