Senast påstod jag att spelföring i matchspel är lättare, så denna ska alltså vara det.
Spelet är naturligtvis inte lätt men om man är lite familjär vid slutspel och kommer in på rätt tankespår är själva planen lättare än att välja olika riskmoment i partävling.
6hj med kl knekt i utspel.
♠KD10
♥D1098
♦E743
♣K5
♠—
♥—
♦—
♣—
♠—
♥EKkn753
♦Dkn85
♣E73
♠—
♥—
♦—
♣kn
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Ingen i zonen
Ja, jag håller med. Matchspel lättare
Ta kl K, sp och stöld.
Trumf mot bordet och ytterligare sp till stöld.
Trumf mot bordet igen (uttrumfat) sista sp till stöld, kl E och kl till stöld.
Nu liten ru till ru D. Inpetad för dubbelrenonsvända eller spela från sin ev ruter 109x efter att ha vunnit med ru K.
Guldstjärna!
Med rutern 3-2 spelar det ingen som helst roll hur man spelar, alltid sju hjärter + tre ruter + två klöver (eller en dubberenonsvända och åtta hjäerterstick) = tolv. Men med sned rutersits?
När tio stick enl Kjell har spelats ser det ut så här:
Ingen i zonen
Roligast är när fyra goda spelare sitter runt bordet.
Ingen i zonen
Om ni inte tror att roliga, otroliga saker kan hända när lirande spelare finns vid bordet så kolla det här:
Hur får spelföraren bara två spel i sang på följande, fast masken gick och 10:a föll i andra stick:
Ekn92
D76
???
Med min partner Göran Väst och spelföraren inne på bordet skulle han behandla färgen.
Ingen i zonen
Naturligt spelades liten till 9 och min 10.
Eftersom Göran duckat valde spelföraren senare att toppa färgen - två stick på enda möjliga sättet att inte få tre.