Lättare plan?

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Lättare plan?

Senast påstod jag att spelföring i matchspel är lättare, så denna ska alltså vara det.
Spelet är naturligtvis inte lätt men om man är lite familjär vid slutspel och kommer in på rätt tankespår är själva planen lättare än att välja olika riskmoment i partävling.
6hj med kl knekt i utspel.

KD10
D1098
E743
K5
EKkn753
Dkn85
E73
kn
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Som väntat visar det sig under spelet att trumfen sitter 2-1 och då kan man göra en väldigt bra plan för det exakta målet tolv stick.
Kjell Glans

Ja, jag håller med. Matchspel lättare Thinking
Ta kl K, sp och stöld.
Trumf mot bordet och ytterligare sp till stöld.
Trumf mot bordet igen (uttrumfat) sista sp till stöld, kl E och kl till stöld.
Nu liten ru till ru D. Inpetad för dubbelrenonsvända eller spela från sin ev ruter 109x efter att ha vunnit med ru K.

Lars-Göran Larsson

Guldstjärna!

Med rutern 3-2 spelar det ingen som helst roll hur man spelar, alltid sju hjärter + tre ruter + två klöver (eller en dubberenonsvända och åtta hjäerterstick) = tolv. Men med sned rutersits?

När tio stick enl Kjell har spelats ser det ut så här:

9
E752
K
Dkn83
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Med bordet inne spelar man låg ruter och det spelar ingen roll hur motståndarnas kort sitter. Vare sig K singel eller K1095 på någon hand spelar roll.

Roligast är när fyra goda spelare sitter runt bordet.

8
E753
K
Dkn82
K1095
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Låg ruter till damen och femman! När spelföraren nu spelar låg till 10 - får han inte ta esset!
Lars-Göran Larsson

Om ni inte tror att roliga, otroliga saker kan hända när lirande spelare finns vid bordet så kolla det här:
Hur får spelföraren bara två spel i sang på följande, fast masken gick och 10:a föll i andra stick:
Ekn92

D76

???

Lars-Göran Larsson

Med min partner Göran Väst och spelföraren inne på bordet skulle han behandla färgen.

Ekn92
103
D76
K854
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Tvåan till damen duckades!
Naturligt spelades liten till 9 och min 10.
Eftersom Göran duckat valde spelföraren senare att toppa färgen - två stick på enda möjliga sättet att inte få tre.
Logga in för att kommentera