Inga konstigheter?

22 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Inga konstigheter?

Du ska spela 4hj efter en ostörd budgivning i partävling. Du får ruterutspel.

kn2
K1092
K954
Kkn5
E963
E853
Ekn
E64
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1NT
Pass
2
Pass
2
Pass
4
Pass
Pass
Pass
Du har ingen anledning att tro att du spelar ett annorlunda kontrakt än de andra i lokalen och du har ingen anledning att tro att något sitter konstigt, samt att du har ingen anledning att spela supersäkert på hemgång för det är som sagt partävling.
Vad spelar du i andra stick och varför?
Johan Wedeen
Bild för Johan Wedeen

En låg spader, för att öppna vägen till stölder. Kan senare spela ett par varv trumf - men ändå korsstjäla mig till hemgång!

Lars-Göran Larsson

Guldstjärna!

Spelförare som inte är lika förutseende råkar ut för följande: Exempelvis 1. ru dam till esset.
Man ser att man kan saka kl på ruter och undvika masken, så man tar trumfess och trumfkung, därefter ru kn och kl ess följt av kl till kung, sen ru kung (saka kl), kl till stöld.

xx
109
x
Exxx
8
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Det är omöjligt att inte släppa in en av motståndarna som då tar ut en trumf (som drar två från mig) och endast tio stick.

Om jag har kvar ess eller kung i hjärter när jag ger bort en spader kan INTE motståndarna dra ut trumf - och vi klarar elva stick. Vi bara stjäl på tills fi stjäl över (en trumf och en spader till dem).

Lars-Göran Larsson

Skulle det mot förmodan sitta Dkn ensamma i trumf tar vi tolv stick med samma spelsätt - OM VI INTE spelar två trumf själva före spader, då motspelaren drar ut två trumf för oss och vi få elva.
Med 4-1 sits i trumf händer motsvarande vilket bevisar att låg spader alltid är rätt spelsätt.
(Jag undrar hur många som spelat så vid bordet, tyvärr alltför få är misstanken. Räkna dina stick är lösningen ”som vanligt”).

Håkan Nilsson

Det ökar väl hemgångschansen ännu mer om man lägger ner Hj E innan man spelar liten spader ?

Lars-Göran Larsson

Ja, det tror jag också. Det är en jäkligt avanserad analys du gjort men jag tror du har en poäng. För skulle exempelvis dam eller knekt dyka upp från öst, så har man val att slå klövermask och spela på 4-1. Och det är en analys som jag inte är säker på att jag mäktar med eftersom ”lagen om begränsade valet” blir aktuell. Att den som lägger damen eller knekten nu inte har den andra honnören har ökat drastiskt.

Det här är ett sånt där typiskt partävlingsproblem. I lagtävling är spelföringen enkel och gardera tio stick menas det blir ruggigt svårt att spela i partävling.

Alternativt kanske man ska nöja sig med en rond trumf och spela på korsstölden ändå?

(ska man ge tusan i att lägga ner esset för att det kan bli så bedrövligt svårt då?) Smile

Lars-Göran Larsson

Att man sen kan komma in i nedanstående tankar gör att rondtiden kan ta slut. ”Den luringen Håkan kan lägga honnör från Dknx, sedan stjäla med andra honnören för att kunna spela liten trumf och ruinera min spelplan”.

Daniel Salomonsson

Finns väl sitsar där hjärtern sitter 3-2 med honnörerna splittade som man kan ta tolv stick också? Då kan man inte ta ut hjärter ess

Håkan Nilsson

Å andra sidan garderar man att någon får stöld för singeltrumf

Lars-Göran Larsson

Daniel Salomonsson skrev:


Finns väl sitsar där hjärtern sitter 3-2 med honnörerna splittade som man kan ta tolv stick också? Då kan man inte ta ut hjärter ess


Nej, det tror jag inte. Inte ens dubbel-dummy. Tolv stick kräver DJ punkt och då måste man börja med liten sp eller hj ess.

Alternativt kanske vi kan fundera på om det med öppna kort går att hitta en sits med honnör singel. Då skulle väl spelaren med fyrkorts trumf också behöva 8xxx i ruter. Klövermask och 3-3 där. Sen inpetning i spader och ingen hjärterförlorare? För att han inte ska kunna avblockera behövs väl KD punkt i spader. Hur blir det om väst har KD / Dxxx / 8xxx /Dxx ?

Lars-Göran Larsson

Detta går väl?

xx
K109x
K9xx
Kknx
knxxxx
kn
D10x
xxxx
Exxx
E8xx
Ekn
Exx
KD
Dxxx
8xxx
Dxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Oavsett utspel men vi säger spader.
1, sp ess
2. hj ess och bordets nia OBS!
3. kl till kn
4.ru till kn
5. ru ess
6. kl ess
7. kl kung
8. ru kung, saka sp
9. ru 9, saka sp
10, sp till dam
K10x
xx
x
8xx
Dxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Lars-Göran Larsson

Har Daniel kanske rätt ändå?
Om väst har trumf Dxx och öst knx och vi inte tar ut någon hjärter. Med samma tema och rutersits som ovan så kan öst stjäla ru 9 med kn och vi får samma läge. Men om han stjäl med låg hj och vi stjäl med hj 8 kommer väst att kunna vända med låg hjärter i slutläget - och vi kommer inte in på syd, vilket blir en hjärterforlorare. Jo, jäklar, fel, fel, fel - vi har ju esset kvar.
Och stjäl öst inte alls, går det ändå i slutläget då väst får ge favör från Hxx eller Hx (bara vi gissar var honnörena sitter, dvs funkar med Dknx också! Hos väst men inte hos öst).

Daniel hade rätt - det finns 3-2 - sitsar i trumf med delade honnörer där det kan bli 12 stick. Undrar om sista ordet är sagt?

Daniel Salomonsson

Håkan? Ska man lyfta på trumfess för att gardera stöld med singeltrumf dvs en objuden fördelning med 11 kort i två färger i partävling?

Daniel Salomonsson

Ja det går ta tolv med splittade honnörer. Slutspelet kallas för djävulscoup eller smootherplay. En förutsättning är dock att högeryttern har minst 4sp och vänsteryttern minst 4 ru så att man inte kan bli överstulen.

Håkan Nilsson

Daniel !!
Påminn mig om att berätta om six-six Johnny nästa gång vi träffas Smile

Lars-Göran Larsson

Daniel Salomonsson skrev:


Ja det går ta tolv med splittade honnörer. Slutspelet kallas för djävulscoup eller smootherplay. En förutsättning är dock att högeryttern har minst 4sp och vänsteryttern minst 4 ru så att man inte kan bli överstulen.


Vi är överens om det (spela låg sp utan att ta ut en enda hj). Och här ser man tydligt skillnaden mellan par- och lag, där det är mycket roligare att spela med imp-beräkning då en spelföring kan vara så pressad att man ska spela på ”enda chansen” fast oddsen är jättesmå. Med tanke på klövermask och exakta fördelningar i samtliga färger är chanserna vi pratar om enstaka procent eller mindre. Plus en jättekul analys för oss som gillar teoretiska spelföringar på pappret som variation till praktiska spel vid bordet. Å andra sidan är det också en spelföringsvariant som ger chans till elva stick när den inte leder till tolv. Kul att du slängde in den kommentaren (men bästa lösningen för elva stick är det inte).

Vi får dock ge kredit till orginallösningen på min fråga, där det handlade om att slippa en trumfutdragande hjärter från motspelaren om man inte tidigt spelade spader.

Lars-Göran Larsson

Efter en stärkande frukost tror jag att jag kom på den exakta besvärliga sitsen som Daniel ändå spelar hem tolv stick med.

xx
K109x
K9xx
Kknx
Dkn109
kn7
Dxx
D10xx
Exxx
E8xx
Ekn
Exx
K8x
D65
10xxx
xxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Spelar ingen roll om man får trumfvända från väst eller öst i tredje stick (?) så spelet går:
1. ru knekt
2. liten sp
3. ny ruter till ess
4. kl ess
5. kl kung
6. ru kung med kl sakning
7. sp ess
8. sp till stöld
9. kl till stöld
10. sp till stöld
11. ru till stöld
Oavsett om någon motståndare stulit har man kvar Kx till Ex i trumf. Obs! viktigt att stjäla ru sist ifall öst stjäl med hj kn, då man får maska ut västs hjärter dam (annan stöldordning fastnar man på bordet i elfte stick med E10 kvar och Dx hos väst).
Blev det rätt?
Daniel Salomonsson

Ja, man ska gissa vilken motståndarna som har tre trumf så att man spelar upp mot rätt hand i slutet

Håkan Nilsson

Lars-Göran Larsson skrev:


Daniel Salomonsson skrev:


Ja det går ta tolv med splittade honnörer. Slutspelet kallas för djävulscoup eller smootherplay. En förutsättning är dock att högeryttern har minst 4sp och vänsteryttern minst 4 ru så att man inte kan bli överstulen.


Vi är överens om det (spela låg sp utan att ta ut en enda hj). roligare att spela med imp-beräOch här ser man tydligt skillnaden mellan par- och lag, där det är mycket kning då en spelföring kan vara så pressad att man ska spela på ”enda chansen” fast oddsen är jättesmå. Med tanke på klövermask och exakta fördelningar i samtliga färger är chanserna vi pratar om enstaka procent eller mindre. Plus en jättekul analys för oss som gillar teoretiska spelföringar på pappret som variation till praktiska spel vid bordet. Å andra sidan är det också en spelföringsvariant som ger chans till elva stick när den inte leder till tolv. Kul att du slängde in den kommentaren (men bästa lösningen för elva stick är det inte).

Vi får dock ge kredit till orginallösningen på min fråga, där det handlade om att slippa en trumfutdragande hjärter från motspelaren om man inte tidigt spelade spader.

Daniel Salomonsson

LG, jag kommenterade bara att DQ punkt inte var den enda spelföringen som ledde till 12 stick. Jag spelar också låg spader som Johan i stick två, slutläget går att nå ändå. Kommenterade även Håkans ”ta ut hj ess först”, tycker det känns dumt att bestämma sig i stick två. Varför inte hj kung först liksom? Man vet ju ingenting hur det sitter i andra stick.

Johan Wedeen
Bild för Johan Wedeen

Jag vet nästan alltid hur det sitter i stick 2! Smile

Lars-Göran Larsson

På andra forumet berättades nyss att Arne Larsson lite försynt frågade Peter Fredin om de spelade ”Smith” då svaret blev:
- ”Smith”, e du dum i huvet? Jag vet väl för fan hur det sitter!

Logga in för att kommentera