Ruter utspel från väst.
♠Kkn9
♥Ekn6
♦102
♣109832
♠876
♥8
♦Dkn98763
♣E4
♠ED3
♥D7432
♦EK
♣D76
♠10542
♥K1095
♦54
♣Kkn5
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
N-S i zonen
N-S i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
3♦
3NT
Pass
Pass
Pass
Att slå en hjärtermask, ta ut esset och se att man inte kan få fyra stick ska inte komma som en överaskning. Nu försöker man med kl 10 som går till knekten och försvaret ställer sin ruter. Öst har snart kommit in på klöveress och tar en massa straff. Det var lite onödigt i mina ögon. Förslag på bättre spelplan?

Hj D i stick 2. Får man täck går man in på spader och spelar liten mot
kn 6, Får man täck tar man kn annars 6 an. Om mth skulle ha 9 8 i hj kan mth få det sticket, hemgång klar. Vid täck tar man kn spelar 6an och lägger lågt på handen, med aktuell sits. Vad väst än gör har man nu 9 stick.
3 sp + 4 hj + 2 ru
Guldstjärna.
Jag tycker inte alls att spelföringen är orimlig även med dolda kort. Att väst har minst 3 hjärter, troligen fyra efter östs ruterbud som visar minst 6/7-kortsfärg. Det svåra (för många) är att se hjärter 6 och 7:s betydelse. Att öst ska ha hj 8, 9 eller 10 singel händer tre gånger av fem om färgen sitter 4-1.
Sitter rutern 3-2 från början spelar det ingen roll. Jag tycker många kan lära sig av skillnaden att spela liten eller damen först i detta läge.
Obs! normalläget är att spela liten hjärter till knekt och få alla fem sticken om det sitter Kx för mask.
Det är de små detaljerna som skiljer agnarna från vetet, brukar det sägas.