DM Par kval

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
DM Par kval

Jag har läst tävlingsregler för DM, ett utmärkt dokument som ger förutsättningarna för resp disciplin. Kan vi få ett förtydligande (och jag skriver på forumet för jag antar det är av allmänt intresse).

DM par kval görs i år via simultan och normalt ska det vara 28 par i finalen. Förr hade de olika spelställena tilldelning av par till finalen i förhållande till antalet som spelat just det kvaltillfället (och jämfört med totalantalet). Så är det väl inte i år? Kan man anta att de högst placerade i simultantävlingens sverigelista har första tjing på final? M a o spelplats spelar ingen roll - endast simultantävlingens placering?

Thomas Axenbratt
Bild för Thomas Axenbratt

TK tackar för berömmet av dokumentet med tävlingsregler.

Du har helt rätt i dina antaganden. Det kvittar var man kvalar. Vi gör en sammanställning med enbart distriktets resultat. De fyra arrangörerna sänder in rapportfilerna till oss så sammanställs de till en slutlig kvallista där de 28 första erbjuds en finalplats i DM. Skulle någon av dessa 28 avstå sin plats går erbjudandet i tur och ordning till placering 29 osv.

Lars-Göran Larsson

Ahha. Då förstår vi också att man deltar i två simultantävlingar samtidigt, en sverigedel och en distriktsdel. Vilket innebär att ett par som exempelvis blivit 5:a i Sverige kan bli 3:a i distriktet, samtidigt som den som blir 7:a i Sverige kan komma före distriktstrean (beroende på olika jämförelsescore).
Det har naturligtvis ingen större betydelse men verkar principiellt rätt och man kan väl tänka sig att de flesta ser det som en förbättring jämfört tidigare kvalprinciper (även om det med stor sannlikhet blir samma par som spelar final). Hoppas det får ett positivt mottagande av spelarna även om man inte kan välja kvaldag som tidigare.

Logga in för att kommentera