Forum » Distrikts- och klubbforum » Bohuslän-Dals BF » Juleknask, drama i flera akter.

Juleknask, drama i flera akter.

22 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Juleknask, drama i flera akter.

Första akten.
Syd ska klara 3NT om utspelet blir hj 5 till 10, hj 4 till kung som han tvingas släppa. Väst vänder bort träkarlens hj ess och spelet kan börja.

D3
E98
Ekn2
kn8652
754
Dkn1043
76
K103
K862
72
KD109
ED7
Ekn109
K65
8543
94
1
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Joakim Holmberg

Spela klöver från Nord och bara täcka öst`s kort. Åter in på Nords hand och upprepa klöver masken

Håkan Nilsson

Trots att man ser den aktuella sitsen tror jag ändå att det är bättre att spela kl till D och hoppas på Kx före. Då går man hem oavsett var Sp Ä sitter. Nu går man ju ändå hem genom att spela sp mot D och sedan peta in V i spader efter att ha tagit rutersticken först.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Håkan,

jag tänkte precis som du elimination med inpetning av väst (när man ser sitsen) Men efter lite begrundan är det kanske inte rätt spelsätt, för det första ska man saka ett kort på Syd på hj ess, och efter eliminationen har du inga ingångar kvar till Nord. Möjligt att jag förbisett något.
Rätt variant är som Joakim skriver, eller kl J och upprepad kl mask till väst nia, och ingång finns på Sp Q /ruter vid behov

Håkan Nilsson

Eftersom man endast behöver Kl K andra för att lösa klövern kan man lugnt saka en kl på tredje hjärtern. När inte detta lyckas får man ta 9 stick utan klövern genom att spela sp till damen och sedan 4 ruterstick innan man petar in väst på Sp . Man behöver inga ingångar.
Med öppna kort är det givetvis rätt att ge bort ett klöverstick, men jag tror inte att det är rätt i längden i praktiken.
Nu får du ta och läxa upp oss L-G. Smile

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Men då är väl ditt spelsätt ”bäst”, testa Kx i klöver genom mask+kl ess, när inte det satt så, eliminera rutern och spaderbehandling med esset hos väst.

Lars-Göran Larsson

Jag behöver verkligen inte läxa upp någon, det är bra spelat av alla. Som jag tänkt mig förutsättningen, så ser man alla kort och därför kan det skilja sig från teoretiskt rätt spelsätt (med dolda motståndarhänder).

Som akt 1 tänkte jag mig det spektakulära i att vara tvingad att ge bort till klöver 9! (och sakar spader på tredje hjärtern). Hur tvingarjag fi till det?
1a) Spela kl kn, som måste täckas, ta över med esset och spela in bordet på ru ess. På liten klöver måste MTH lägga lågt och vi täcker och ger bort till kl 9. MTV kan inte spela in MTH och vi har nio stick medelst 0+1+4+4.
1b) Samma men enklare är att direkt spela liten kl till 7:an. MTH kan inte gå upp med 10:an för antingen gör vi om manövern eller bättre - spelar knekten från bordet och vi får tio stick.

Lars-Göran Larsson

Även akt 2 har redan besvarats rätt.
Jag hade tänkt mig flytta kl 9 så att MTH har K109, vilket gör att vi inte kan få mer än två klöver. Hur får man då nio stick?

  1. Även nu måste man släppa hj kung och ta tredje hjärtern men med klöversakning på handen. Efter en klövermask spelar man upp mot sp dam, MTH får inte inte ta esset nu.
    Därefter tar man alla sina stora lågfärgskort (1+3+4+2 = 10 spelade kort) och det är tre kvar. Då spelar vi in MTV i spader och han kan ta två men får ge oss det sista sticket och nionde spelet för hemgång.
Lars-Göran Larsson

Akt 3.
När vi nu flyttat om så att MTH har kl K109 och MTV två hackor, så jäklas försvararna lite genom att spela ut låg hjärter till 10, men vänder i spader!
Kan vi spela hem 3NT nu?

D3
E98
Ekn2
kn8652
754
Dkn1043
76
K109
K862
72
KD109
ED7
Ekn109
K65
8543
43
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Lars-Göran Larsson

Arne Jordestedt skrev:


Men då är väl ditt spelsätt ”bäst”, testa Kx i klöver genom mask+kl ess, när inte det satt så, eliminera rutern och spaderbehandling med esset hos väst.


Notera att Arne har rätt men - att man delvis måste bestämma sitt spelsätt när MTH vänder in bordet på hj ess. Då ”skvisas” handen att välja klöver- eller spadersakning (och därmed spelsätt, men naturligvis kan man saka klöver och slå klövermask först för att kolla om det är exakt K andra hos MTH.
Lars-Göran Larsson

Svar akt 3:
Jag tror att herrarna tyckte det var för lätt och tyckte att svaret var någon annans.

Svar: 3NT går hem genom att ta sp dam i andra stick, slå en klövermask och ställa upp klövern för totalt fyra stick. Motståndarna kan högst ta två spader och en hjärter och en klöver. Och vi nio stick.

Lars-Göran Larsson

Akt 4:
Nu byter syd och öst sjuorna i klöver och hjärter. Med hjärter ut till 10:an och spader vända har ni fått mer att bita i. Spela hem 3NT mot alla försvar?

Dx
Exx
Eknx
knxxxx
xxx
Dkn10x
xx
K1097
Kxxx
xxx
KD109
ED
Ekn109
Kxx
xxxx
xx
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Lars-Göran Larsson

”Göbber och gummer! Huk er int i bänka, res er och ladde öm,!
Modifierat från T Erlander i Hylands hörna -62.
https://www.oppetarkiv.se/video/16667374/hylands-horna

Lennart Johansson

Jag tar sp D i stick 2. Maskar i klöver och tar ut kl E. Fyra mål ruter då mth slänger en sp o en klöver. På bordet sakas klöver. Nu spelas låg hj mot bordet, tar mtv k får bordet lägga lågt, lägger mtv lågt tar bordet E och mer hj för inpetning av mtv.

Håkan Nilsson

Jag skulle vilja gå tillbaka till Akt 3 efter Lennarts eminenta svar.
Där skulle jag gärna se någon spela hem 3 NT efter 2 ronder hj och sedan sp 9 i vända .( man måste givetvis lägga hj K andra gången)

Lennart Johansson

Ta sp D. Maska i klöver o ta ut klöver E. Fyra mål ruter och släng klöver på bordet. Hjärter till E och sp 3 petar in mtv för spaderfavör o 9 stick.

Lars-Göran Larsson

Eminenta svar, det var ett bra epitet på Lennarts båda svar.

Akt 4:
I första akten skulle vi tvinga motståndarna att ta för kl 9 (eller hålla MTH ute och MTV inne i klöver).
I senaste uppsättningen kort gäller en sak framför andra: tvinga MTV att ta för hjärter kung! Det görs, som beskrivet, genom att spela upp mot Ex, lägga lågt om MTH lägger kungen. Och omvänt, ta för hj ess om han lägger lågt. Det funger lika bra om MTH frivilligt lägger hj K i andra stick och själv vänder i spader.
Den spelföringen ger spel för både spader dam och kung. Så nio stick fås via 2+1+4+2.

Lars-Göran Larsson

Akt 5.
Då inställer sig frågan om 3NT alltid kan spelas hem mot bästa försvar?
Eller hur skulle det gå till att straffa, samma sits som senast beskrevs?

Lennart Johansson

Spader 9 i utspel ser bra ut

Lars-Göran Larsson

Lennart Johansson skrev:


Spader 9 i utspel ser bra ut


Utmärkt, sp 9, 10 eller knekt straffar.
Nio utspelskort finns då vi klarar kontraktet.
Saknas ett som betar. Vilket?
Håkan Nilsson

Hj K ?

Lars-Göran Larsson

Ja, riktigt Håkan, hjärter kung ut straffar.

Svar slutakt: Utspelen sp 9, 10, knekt eller hj kung straffar 3NT eftersom MTH vänder i spader när han kommer in. Hjärterkung kan vi inte sticka och då vänder MTV med sp 9.
Dessa försvar gör att inget slutspel fungerar och försvaret får tre spader och två hjärter eller vice versa.

Nu har vi nog hittat och analyserat allt som den given hade att komma med. Ha de’ gott.

Logga in för att kommentera