Forum » Distrikts- och klubbforum » Bohuslän-Dals BF » Bjuder man dåligt får man spela bra

Bjuder man dåligt får man spela bra

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Bjuder man dåligt får man spela bra

Klantat till budgivningen igen! Kommit i 4hj på 4-3 i trumf. Såklart de hittade spaderutspelet (tvåan till ess och vände med trean). En bra spelplan?

Träkarl
xxx
EDx
EDxx
Exx

Spelförare
x
Kkn10x
Kkn10x
Kkn10x

Joakim Holmberg

saka 2 klöver tänker jag

Lars-Göran Larsson

Joakim tänker rätt, tänker jag.
Istället för att stjäla på handen och korta trumfen så att man bara kan dra ut motståndarnas trumf om de sitter 3-3, så sakar han klöver. Det gör han två gånger och skulle lede fi fortsätta i spader en fjärde runda stjäl han på den ”korta trumfanden” på bordet med hj ess. Sen kan man dra ut trumfen och får resten - tio stick (förutsatt att trumfen inte sitter 5-0). Detta lyckas mer än 95% av alla givar.

Spelar man partävling bör man överväga saken så här: Om jag stjäl andra klövern kan jag dra ut trumfen om den sitter 3-3. Det gör den mellan 3 och 4 ggr på 10. Vill jag försöka på en topp? Nja, tar jag den spelplanen har jag fyra hjärter, fyra ruter och två klöver. Det betyder att jag måste lösa klövern för extra stick. Det får jag visserligen något mer än 50% av gångerna men sammanlagt lyckas det spelet högst 2 gånger av 10.

Nej, bättre då att hålla sig till Holmbergs plan. Dessutom är det bara 6ru som ger mer än 4hj (420), förutsatt att man spelar hem det.

Lars-Göran Larsson

Den här är kanske lite svårare. För några veckor sedan spelade jag mot Larsen-Lundqvist. Man gjorde ett teoretiskt pyttelite fel i försvaret som gjorde att jag kunde spela som i ett skolexempel (felet var dessutom kanske inte fel, utan en mycket logisk vända i andra stick).

E2
8765
EK98
972

K953
EK2
753
Ekn3

MTH hade först passat och sedan klivit in med 2kl efter vår första budrond. Vi slutade i 3NT med klöver 8 i utspel till dam som jag släppte. Hjärter knekt i vända. Åtta ganska sterila toppstick och jag nöjer mig definitivt om jag får ihop nio.
Vad bör jag undersöka och hur?
Vilka olika chanser finns?
Hur kan jag kombinera de chanserna?
Kan jag dessutom få till ett slutspel? Vad krävs av mig i så fall?

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Lars-Göran Larsson skrev:


(förutsatt att trumfen inte sitter 5-0). Detta lyckas mer än 95% av alla givar.


knappast 5-0 eftersom motparten har 6 trumf.
Lars-Göran Larsson

Arne Jordestedt skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


(förutsatt att trumfen inte sitter 5-0). Detta lyckas mer än 95% av alla givar.


knappast 5-0 eftersom motparten har 6 trumf.

Och då sjönk också sannolikheten till 84%, men det är kanske inte så viktigt för poängen med spelsättet har väl framkommit ändå.
Lars-Göran Larsson

Så svårt var det väl ändå inte?
E2
8765
EK98
972

K953
EK2
753
Ekn3

  1. Undersök om hjärtern sitter 3-3.
  2. Undersök om rutern sitter 3-3.
  3. Om båda fallerar - kan jag få på sp 9?
  4. Skaffa skvistempo = släpp fyra stick till motspelarna.
  5. Se till att ha förbindelser för slutspelat.
    Den här spelföringen leder till hemgång 100% av de gånger hemgång är möjlig.
  6. klöver till dam (släpp)
  7. Hjärterknekt i vända (släpp sticket - inte ess-kung-hacka då försvaret tar ut mitt hotkort i hjärter)
  8. Hjärter till ess
  9. Ruter till liten (tredje sticket jag släppte)
  10. Spadervända, lägg lågt från båda händer.
    Nu har jag a) släppt fyra stick b) tempo c) förbindelser d) hotkort i hjärter, ruter och spader.
  11. Spader till ess.
  12. Klöver till knekt
  13. Hjärter kung (satt 4 till vänster - 2 till höger)
  14. Klöver ess
    Därefter fyra kort kvar:

sp -
hj x
ru EKx
kl -

sp E9
hj -
ru xx
kl -

  1. Spela spderess och saka hjärter om MTV inte sakar hjärter.
    Om ingen heller sakat spader, står bordets tre ruter.
    Hade MTH 2-2-4-5 var hemgång omöjlig från start.
Logga in för att kommentera