Lagtävling kan på vissa sätt vara roligare, ibland enklare på sitt sätt. Man har ofta ett givet mål för sin spelföring - minst hemgång. Exempelvis om du ska spela 3NT med spader dam i utspel med dessa tillgångar.
E3
K84
98653
Dkn5
K6
ED73
Ekn107
K72
Budgivning 1NT - 3NT, utan inblandning så inga direkta ledtrådar från budgivningen. Hur spelar du för att ha bäst chans att klara kontraktet?
Man har sex säkra stick. Det går att odla två klöverstick och sitter hjärtern 3-3 är vi hemma.
3-3 i hjärter är inte så väldigt bra chans (bara 3-4 ggr på 10). En dubbelmask i ruter går oftare (7-8 ggr på 10) och ger oss de tre extrastick vi behöver. Eller ska man toppa rutern och klara kung singel, dam singel eller kung dam punkt? Om inget bra händer när jag lägger ner ruter ess kan jag ju återgå till den första planen.
Nej. Ingendera av alternativen är den bästa. Kan någon kanske spela korten exakt i den ordning som kombinerar chanserna så att du lyckas närmare 9 gånger av 10?
OK. eftersom alla andra tycks ha semester, får jag väl svara.
Jag tar utspelet på handen, sedan tre ronder hjärter med bordet inne. Om hjärtern satt 3-3 ger jag helt enkelt bort ett klöverspel för hemgången. Annars får jag lita till dubbelmasken i ruter. Alt. ruter Ess och liten om man får lust (nog lite sämre chanser men det har L-G säkert koll på.)
Ja, exatemento! Inklusive det du säger om att toppning av rutern är lite sämre (beror på möjligheten till 4-0-sits*, så skillnaden är inte väsentligt stor). Väsentligt är däremot att spela hjärter som du gjorde, annars funkar kombinationen av chanserna inte alls.
Med Håkans nämnda spelsätt tar man reda på vilken variant som kan ge hemgång, men det måste göras i rätt ordning (och kanske det ”konstiga” för den ovane problemlösaren är att inte spela hjärtern som man lite slentrianmässigt brukar göra).
(Sitter rutern 3-1, så finns det en kung eller dam singel exakt varannan gång. Så spelar man om man inte har förbindelse till dubbelmask)
Bjuder man dåligt får man kompensera genom att spela desto bättre (jag läser spelföringsbok nu, så därifrån kommer detta). Det handlar verkligen att kombinera sina chanser när man på nåt tokigt sätt kommit i 6sp.
973
EK107
EK5
K83
Ekn1082
kn63
8
Ekn64
Utspel ruter dam. Du vinner med esset och spelar spader 7 som går till MTVs dam. Denne vänder med ruterknekt.
Du har chans att göra fel genast men också ett antal rätt, varmed du kombinerarar flera chanser.
Det är tydligen bara jag och L-G som är hemma. Jag gör ett försök även med den här.
Jag stjäl mellanhögt på handen sedan hj till K och sp 9 och lågt om inte kungen kommer. Går inte detta blir jag ledsen. Får jag på sp 9 tar jag ut hj K och hög ru och sakar hj efter uttrumfning. Sedan stjäl jag en hj och om detta går bra och det sitter jämt, kan jag saka kl på 4:e hjärtern.
Nu är det väl bara en klöver mask eller skvis kvar. Ramlar hj D andra är det ju redan klart.
Allt i perfekt ordning igen! Med två helt rätta spelföringar i rad får det allt bli en guldstjärna.
Du har all rätt i att bli ledsen om inte ett så bra tillvaratagande av alla chanser lyckas.
Det är ju viktigt att inte ta ruterung direkt eftersom man inte vet om man kan saka hjärter eller ska behålla hackan (före man undersökt hjärter, om dam sitter andra eller med fler hackor). Att också stjäla mellanhögt visar att man ser vikten av hackors värde, den lägsta spadern (på handen) ska man lägga när man maskar med spader nio andra gången - ifall trumfen sitter 4-1.
Ramlar hj dam redan på EK är det, som sagt klart. 4+4+2+2 stick. Behöver man stjäla upp hjärtertio (Dxx någonstans) får man saka en klöver och klarar sig då med klövermask (med vilken fördelning som helst istället för exakt Dxx, som är sista chansen).
Hur klarar man 4-0?
Orkade inte räkna sticken, kom precis på att man kan spela klöver om man får för ru 9
Daniels kommentar avser första brickan och om MTH har KDxx i ruter och lägger lågt första varvet. Nu är rutern blockerad för spelföraren och han kan bara få tre. Men Daniel vaknade till och löste det själv. Man får då 2-3-2-2 stick. Samma princip gäller om MTH täcker och sedan håller upp andra honnören.