Bästa budet?

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kjell Glans
Bästa budet?

Du sitter väst och ser din P öppna i lagmatch med 3ru vilket lovar (i första och andra hand) 7-korts med 2 topphonnörer och eventuellt någon honnör i sidofärg.
Vad bjuder ni? Motivera, tack.
Skulle erat val av bud påverkas om det är partävling?

EKDxxx
D10xx
knxx
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
3
Pass
?
Lars-Göran Larsson

Med lagberäkning brukar jag försöka se så positivt som möjligt på läget och målar först upp partnerns bästa tänkbara hand. Det skulle väl i detta fallet vara ungefär: xx / Kx / EKxxxxx / xx.
Sen ställer jag mig frågan ”har vi en bra utgång?”. Sen ställer jag mig frågan ”ska jag måla en så positiv hand och hur stor är chansen att partnern har just den idag?”
3NT? 4sp? 5ru? Först- och sistnämnda har ingen chans,
4sp? Man ser att inte ens med utspel klöver ess och spadervända har det goda chanser. Kan partnern därtill ha tre spader och singel klöver? Nä, nä, dags att vakna ur drömmarna.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

a) Störst chans till in på spelet, är att passa och hoppas på 9 stick eller att fommen Nord ”balanserar” då man kan straffdubbla eller sp.

b) Störst chans till utgångsbonus är att bjuda 4S, direkt. (bjuder du 3sp rondkrav + 4Sp sen är det slamish)

Du kan välja själv vilken tävlingsform du vill välja strategi a) och b).

Jag tycker korten är för dåliga till en spärröppning för att bjuda vidare, så bra spärrar har aldrig min makker. Han spärrar oftst mig som här. Crying

Lars-Göran Larsson

Lagtävlingstänk: Jag kom att tänka på att många gånger går 3ru en straff eller två. Om man är fräck och kastar in 4sp och det, som oftast går dåligt (en, två tre straff). Förlorar jag ofta och mycket på det? Kanske inte. Och då har jag som bonus att en eller annan gång går något galet i försvaret och jag ”oförtjänt” får en fin inkomst. Om jag är i ozon skulle jag gärna göra på det sättet.
I partävling verkar det inte speciellt smart och ta en sån chans med utbetalning något större i 4sp än 3ru gång på gång.

Lennart Johansson

Jag tror pass blir mest rätt i längden

Kjell Glans

Jag tänker…
-finns det ngn ingång till bordet om jag spelar spaderkontrakt? Om det finns har jag ju endast nytta av den om P har ru Ess. Det kan ju vara så om P har bästa tänkbara hand.
Observera att med LG’s uppmålade ’bästa hand’ finns ju endast ingång till bordet om hj Ess är före Kx.
Alltså:
Spader ut och ingen ingång till bordet ger 6st spaderstick (om spadern sitter jämnt), 1 hjärterstick (2st hj-stick om hj kn sitter 3:e)
Och om P inte har bästa tänkbara hand Crying
I ett ruterkontrakt finns ju ngt större chans till ingång hos träkarl och då ha lite nytta av denna

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Kjell Glans skrev:


—…
Och om P inte har bästa tänkbara hand Crying
I ett ruterkontrakt finns ju ngt större chans till ingång hos träkarl och då ha lite nytta av denna


1) I ett ruterkontrakt kan också ett ”blint” spaderutspel underlätta sticktagandet.
2) ”Om pd har bästa tänkbara hand” För många år sen mynta vi uttrycket ”Lex Gullberg”; Tommy Gullberg (en av Sveriges mest meriterade spelare) sa efter ett spel där diskussionen efteråt var ungefär så; ”pd kan ju ha det o det”. Tommy kommentera då att om det ”målas en perfekt hand, så har partnern inte den”. Mycket tänkvärt, Lex Gullberg fungerar, så var det färdigt med det
Håkan Nilsson

Till och med jag passar utan att blinka. Dessutom är det väl alltid partävling. Wink

Logga in för att kommentera