Ett utspel till.

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Ett utspel till.

Utspel är ofta svårt. Man behöver ta vara på all tillgänglig information och dra slutsatser utöver de grundläggande man lärt sig från kursen. Lite fantasi skadar verkligen inte heller och då gäller det liksom för en spelföring att skapa sig en plan (eller idé).

Dina kort i lagtävling: D9753 / 1075 / 5 / D964

Budgivning där din partner är giv:
1sp - (2ru) - 3sp [spärr] - (5ru). Slut.

Vilket blir ditt utspel?

Daniel Salomonsson

sp dam

Lennart Johansson

Jag provar med ruter 5

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

kl 5.

hj någon nu? Smile

Kjell Glans

Kl 4 menar du nog Wink

Håkan Nilsson

Kl. 4

Henrik Fryklund

Röstar som DM-4:an dvs spader dam.

Lars-Göran Larsson

För att straffa kontraktet krävs tre stick och då måste man nog få en spader annars verkar det svårt.
Att spela trumf ut kan man genast välja bort. För att få de där två sticken krävs två sidostick. Som några pekat på är det troligen klöver. Men skulle klöverutspel vara favör är det katastrof. Det finns ju en möjlighet att hjärter måste angripas så att den inte får sakas på klöver.

Normalt ska man nog spela ut partnerns färg för att få sitt stick där och sedan lättare se vad som ska angripas. Och då kommer valet av spader. Det kan helt enkelt inte vara fel att spela ut damen (om man tycker som jag att spader ska spelas ut). Ibland måste partnern ta esset men någon gång kan han få valet att lägga lågt och låta mig vara inne.

x
EKDx
knxxxx
K10x

knx
knxx
EKD10xx
xx

Om något liknande dyker upp på bordet och man får behålla spader dam är det inte svårt att vända med klöver. Skulle bordet ”skifta hjärter och klöver” bör man väl iställer skifta till hjärter i andra stick.

Visst kan spader kung dyka upp på bordet eller handen och partnern tvingas in på spaderess. Den gången finns en risk att klöverutspelarna är vinnare. Men å andra sidan kan partnern som öppnat ha kl kung plus hjärter ess (och spaderess som enda tillgång).

Lars-Göran Larsson

Om jag tycker att spader dam är allra bäst måste också sägas att ni som valt klöver dam klarade samma resultat i praktiken och det är säkert ett bättre val än hjärter. Jag avsåg visa fördelen med ett utspel i partnerns färg som dessutom gjorde att jag kanske även kunde vända i andra stick (i rätt färg) om det uppenbart var hjärter.
Därför tyckte jag sp dam 10 p och kl dam 7 (hj 5; låg sp 2)

Logga in för att kommentera