Mycket har ändrat i det som Max Ödlund kallar den gamla hederliga bridgen. En systemflora en masse har tillkommit och det är rätt kul men är det inte så att varje system har ett namn? Jag tänkte på* Modern Standard* ett system som namngavs i mitten av 1970-talet av Mats Nilsland tror jag. Det har väl ändrats en hel del och kan väl inte vara modernt efter nästan 50 år? Eller är det inget systemnamn utan bara ett uttryck?
En annan sak som slagit mig är den höga vinnarprocent som krävs för att vinna en tävling. Förr vann man med 62-63% och det är ju en bra score än idag men räcker sällan till seger. När jag började spela så började kvällstävlingarna kl 19 och man spelade 27-30 brickor. Puh! Vem har lust till det idag? Nej, det ska gå undan.
24 brickor är det numera i såväl lag som par och det gör det lite enklare och ger fler chans att vinna. Undantag är eliten där minst 28 brickor spelas och det minskar turmomentet. Att bara 4-5 brickor kan betyda så mycket.
Guldtävlingarna har reducerats till endagars medan man förr fick slita i två dagar för att få 4 gp om man vann. Kvalitén på mästarpoängen har alltså minskat i värde. Det är både bra och dåligt för fler lite svagare spelare får chansen och det kanske breddar spelarbasen. Vad tycker ni?