Obehaglig bricka

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
Obehaglig bricka

Jag spelade bronstävlingen den sjättenovemberdagen efter att på sedvanligt sätt firat Gustaf II Adolfs dödsdag. Då dök denna bricka upp. Vi satt vid ett trevligt bord så efter en del kul funderande bjöd mannen framför mig i första hand 4 klöver!

Blev rätt överraskad för jag satt med AKQX, QX, JXXX, AJX i andra hand och partner var opassad. 17 poäng alltså så spontant vill man dubbla och få förmodade 4 hj i svar, Jag dubblade iaf och mycket riktigt kom 4 hj från partnern.
Vad gör man nu då? Ska vi spela 4 hj på AXXX till QX eller ska jag bjuda?

Nja, han kanske har JXX i spader fantiserade jag och trumfmatt blir jag inte och kanske hj kan bli reservtrumf? Nåväl 4 spader fick det bli men det var inte slut här.

Nu bjöd fi 5 kl bakom mig. Skönt, för det tänker jag dubbla. Det ville dock inte partnern för nu kom det 5 spader. Luktar singelklöver. Kan det finnas slam? Nej, jag har ju överbjudit min hand och lurat partnern lite så det fick bli pass….

Håkan la upp 9XXXX, AXXXXX, XX,- och efter nätserven klöver gick det hem.
Fiendens operation lyckades men patienten dog. Kul bricka.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Kul att följa Ditt resonemang.
/åsa

Peter Törnblom

Tack, bridge är ju konsekvenstänkande och jag tycker det är kul att veta hur partnern tänker när det blir rätt eller fel. När jag spelade förr var det alltid balanserat eftersnack när man oftast redogjorde för sina dåliga brickor och ibland de bra. Hoppas fler skriver istf att ligga och tänka på dem hemma./PH

Nils Andersson

Ja, jag saknar surret från Dovas, Pinocchio eller något annat ställe när bridgeklubben.

Peter Törnblom

Hej Nisse
Klubben har ju flyttat sen din tid som du vet så nu är det Razmoni före bridgen och Copperfield efteråt man samlas på. Visst saknar man det
och nåt ”samkväm” nån halvtimme efter avslutat spel vore kul. Kanske klubben kunde tillhandahålla lite starköl eller vin efter t o m så man får landa. Nu kör ju de flesta bil så det går väl inte tyvärr.//PH

Logga in för att kommentera