klubbfusion

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
klubbfusion

Hej igen

Det har kommit till min kännedom att den ena klubben påstås ha en högre standard än den andra och därför är ett samgående något problematiskt. Hur lätt som helst att lösa! Klubben kan kanska ta 35-40 par med lite ommöblering.

När jag började spela i slutet av 1970-talet var Hägersten BK största partävlings-klubben. Man hade 54 par som man delade in i A,B och C-grupp om vardera 18 par.
Alltså Elit, medel och nybörjare/sociala spelare. Det var fritt att sitta i vilken grupp man ville. Vi var nybörjare men satte oss alltid i A-gruppen och kom givetvis sist. Efter ett antal träslevar lärde vi oss och kunde spela i A-gruppen med gott resultat.
Tänk om man kunde göra samma sak här! Ha en A-grupp med 15-16 och en B-grupp med 20? par. Gemensam spelkväll. Fri sittning och två tävlingar. Kan bli 30 par och vilken stämning det skulle bli istf 10-12 par…..Man skulle lära känna nya ansikten och kanske blanda och spela med ny partner emellanåt oavsett grupptillhörighet. Saknar stämning och lite ”trängsel” för att sitta och spela på
ST Erik ibland med 15-16 par var rätt tråkigt…………

Nils Andersson

VBS spelar så på tisdagar. Nästan iallafall. Det är två grupper och fri sittning. Grupperna räknas var för sig. Nybörjarna spelar 21 brickor och det kallas Lugna gruppen. Där spelas det utan klocka. Det spelas utan klocka i den andra gruppen också men jag brukar säga till när något par är väldigt långsamma. De andra spelar 24 brickor. Bricka 1-21 är samma så man kan kolla vad de lite mer rutinerade har kommit till resultat. Över sommaren har Lugna gruppen uppehåll. Sedan tror jag inte det finns någon möjlighet att få ner de som spelar på dagarna på kvällstid.

Logga in för att kommentera