Namnbyte

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
Namnbyte

Hej

Inför samgåendet med Aros är det väl fritt fram med namnförslag. Jag tycker det skulle passa med Arosalliansen BK. Kom igen med lite förslag.
P

Peter Törnblom

Hej,
Fick ingen repons på namntävling så presenterar ny fundering.

I Västerås finns några bridgeklubbar som nu ska gå ihop då ABB slutat sponsra och det finns således ingen anledning att skylta med det namnet. Jag föreslog en namntävling och föreslog (BK) Arosalliansen eller kanske det ska vara Västra Arosalliansen BK eller varför inte
BK Vä(a?)staros (ganska likt Västerås) om man ska vara historiskt korrekt.
Första skriftliga belägget för Västerås är Westraarus från 1200-talets mitt. Västerås kallas i de flesta äldre källor enbart för Aros (eller en böjd form därav) men fick det särskiljande tillägget Västra för att skilja det från ett annat Aros, nämligen Östra Aros som var det tidigare namnet på dagens Uppsala (fick sitt namn först år1273).
Aros betyder ’åmynning’ och än i dag ligger Västerås vid Svartåns mynning i Mälaren. Uppsala ligger inte längre vid en åmynning, men när namnet Östra Aros myntades låg bebyggelsen vid Fyrisåns mynning i Ekoln, en fjärd i Mälaren.

Klubben har ju Arosträffen så varför inte gå fullt ut och upprätta sin historiska anknytning?

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Arosalliansen tycker jag är ett trevligt namnförslag.

/åsa

Hans Thorgren

Hej på er !
Låt en som varit medlem i ASEA/ABB sedan 1969 yttra sig.
Jag har många gånger framfört önskemål om att bryta bindningen till ABB. Jag är medlem i andra föreningar som har haft stöd av ABB men nu inte längre.
vad en organisation håller på med !
Hans Thorgren

Logga in för att kommentera