Om Rogers Bridgeskola

Efter att själv lärt sig bridge så sent som 1991 höll Roger Olsson sin första nybörjarkurs redan hösten 1993. Kurser i BK Zonens regi har han hållit på sin fritid fram till 2004.

Roger tvingades 1998 sluta en 28-årig karriär som asfaltläggare efter det att hans knän blivit utslitna. Med nya knän och lång sjukskrivningsperiod gjorde han, med Bridgeförbundets hjälp, en ungdomssatsning i Trelleborg. Detta gick ut på att besöka högstadieskolor och intressera ungdomar för bridge. Detta blev en stor succé och som mest hade BK Zonen i Trelleborg ett 50-tal ungdomar som spelade på klubben flera dagar i veckan.

Att lära tonåringar att spela bridge är en utmaning. Det går inte att försöka sig på att visa ”bildspel” på PowerPoint eller att stå och rita och berätta vid Whiteboardtavlan.
Det ska vara full rulle vid borden i stället – Spelkort i händerna och lära dem direkt vid bordet!
Denna pedagogik applicerar han på sina ”vuxna” elever också och det är det som gör honom till en så populär bridgelärare.

Efter några år som ungdomskonsulent på Sveriges och Skånes Bridgeförbund bestämde sig Roger för att satsa på kurser på heltid och firman Rogers Bridgeskola registrerades 2004.
Kurser utannonserades i några dagstidningar och resultatet lät inte vänta på sig…
Rogers pedagogik var redan känd i Trelleborg och hade spridit sig till Falsterbonäset och Malmö-Lundregionen. Det blev succé direkt, 180 elever på 7 kurser första terminen.

Rogers Bridgeskola har numera endast Nybörjarkurser och några enstaka Fortsättningskurser. Vill man lära sig mer, så erbjuds det allt möjligt att lära sig på Träningsspel-tillfällena, som är i gång alla helgfria måndagar 18.30 och onsdagar 13.30 på BK Bridgehuset i Malmö.
Det är ”Drop in” och ingen föranmälan.
Vill man träna på något speciellt så krävs det att man meddelar vad man vill träna på några dagar innan!

Därtill är det en del klubbar och företag som hyr in Bridgeskolans tjänster på övrig tid.

Rogers Bridgeskola arrangerar också ”Trivselbridge för mindre rutinerade”.
Alltså för kategorin spelare från nybörjare till hyfsade klubbspelare.

”Trivselbridge med middag på Rydsgårdshus” några söndagar om året har varit en succé i många år.
Då Sambon/Krögaren Marianne numera slutat sitt uppdrag där, så blir det inga fler arrangemang med ”Trivselbridge med middag på söndagar”

”Bridge-Weekend är ett återkommande populärt arrangemang, ofta i Allhelgonahelgen.
Två övernattningar, Helpension, en massa mat och ca 90 givar på en helg är rena ”Träningslägret” för orutinerade spelare!
Hit kommer även spelare från andra distrikt.

”Bridgeresan” i maj, till ett varmare land, är också ett populärt återkommande arrangemang.