Forum » Distrikts- och klubbforum » Mälardalens BF » Västeråsbridgen » En bricka fr Arosserien 3:2

En bricka fr Arosserien 3:2

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Rainer Trapp
En bricka fr Arosserien 3:2

Man hade ♠QJ10976 ♥K972 ♦Q54 ♣- till ♠43 ♥A864 ♦K9 ♣AK1094. 4 spader är ett utmärkt kontrakt men endast 1 par lyckades bjuda dit, nämligen Bengt och Sujata. Många vill inte öppna med svag 2♠ med 4-korts ♥. Om man passar i stället kommer mellanhanden att öppna med 1♦. Om man nu kliver in med 2♣ kan man bjuda 2♠ men för tog det slut för oss. Kanske handen ändå bör öppnas med 2♠ om man har svaga 2-öppningar. Spadern är så tät att den ofta är bästa trumfen även om partnern råkar ha 4 hjärter. Annars får man värdera upp den starka handen till att vara värd inkliv med 1NT. Då bör man förstås alltid nå 4 ♠. Har någon andra ide’er?

Nils Andersson

Det är bricka 20.

På aktuell bricka var det rätt att vara i 4 spader. Men i längden spelar jag hellre på 4-4 i Hjärter. För att göra 10 stick i spader krävs ruter ess rätt och rätt giss i klöver.

Argumentet att inte öppna med 2 spader är att man har 4a kort i andra högfärgen. Argumentet att öppna är att 2 spader spärrar väldigt bra. Den här gången är det partnern man spärrar, men sånt händer ibland när man spärrar i 1a och 2a hand. Så man kan ju spela olika i 1a och 2a hand mot vad man gör i 3e hand. Hur man väljer att spela beror mycket på hur man vill spela bridge och vad man kommit överens med partnern om.

Rainer Trapp

Någon gissning i klöver behövs nog inte. 4 stick i spader, 2 i hjärter, 2 i klöver och 1 i ruter. Det 10:e sticket kommer från ett stick till i ruter om motståndaren hoppar upp med ruter ess. Om de inte hoppar upp med ruteress kan man saka bort alla ruter på handen på EK i klöver, och sedan godspela 4:e hjärtern. Så det krävs att ruteress sitter på rätt hand och hjärter 3-2 och klövern sämst 6-2. I fyrmanna är det absolut en utgång man vill vara i, särskilt i zonen. Men hur ska man bjuda för att komma dit?

Nils Andersson

I 4 manna hade jag bjudit
p-p-1kl-p
1sp-p-1nt-p
2hj-p 4 hj- pass runt.

I partävling hade jag nöjt med en invit (3Hj) detta om jag spelat naturligt.

Skulle jag spela med något som väljer att öppna med 2 svaga spader så passar jag.

Spelar jag med någon som öppnar med multi bjuder jag, 2 sp, invit med hjärter.

Så jag erkänner att jag aldrig skulle hitta 4 spader.

Rainer Trapp

En konvention som heter Raptor kan vara användbar. Inkliv med 1NT visar 4-korts högfärg och 5-korts lågfärg. Då går budgivningen pass - (1 ruter) - 1NT - (pass); 2 ruter - (pass) - 2 hjärter - (pass) - pass. 2 ruter är fråga efter inklivarens högfärg, och man hittar lätt anpassning i hjärter, men inte bästa budet 4 spader.

Peter Törnblom

Självklar 2 spader om man öppnar med handen. Att man inte får öppna med 4 korts hjärter bredvid är f ö ett obsolet 1970-tals argument.
Man slår bort plattformen för fi samtidigt som man informerar p om
styrkan. Då vet personen i fråga (använder aldrig ordet hen) ska spärra, kräva, dubbla eller passa. Iofs en spelbar utgång men jag passar på 2 spader.

Logga in för att kommentera