Veckans bridge tips?

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Martin Leggett
Veckans bridge tips?
Martin Leggett

Ett annat idé, ”Regler, på lätt sätt.” Visst finns det ett regelbok, men vanliga misstag, som t.ex. utspel från fel hand, gör att en spelare drunkna i vad man kan välja, oftast med följd att de fatta ”fel” beslut. Godkänna, godkänna ej, krav att felande partner spelar ut färg/alt. förbjuda färgens utspel. Straff kort. Godkänner utspel med sin partner som spelförare/alt. Godkänna utspelet och behålla spelföring. Har jag glömt något?
När man sitter med Kx och 11 tryck eller 2 bet beroende på sitt beslut, gäller det att inte vara stressad över sitt val.
Jag skriver detta eftersom jag har sätt mindre rutinerad har svårt med detta barrage. Kunskapen ger möjlighet att fatta den rätta beslut.

Martin

Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Hej
Ja som du skriver kan man bli stressad av mindre. Men om våra spelare ägnar lite tid åt att läsa våra vanligaste domslut så kommer stressen att minska något.
I bland funderar jag varför just bridgespelare är så pass okunniga på regler jämfört med andra utövar av idrott.
Exempelvis inom fotbollen kan all publik se om det är offside eller hands från hur långt håll som helst (Obs: Humor)

Skämt åsido tror jag att mycket beror på att man försöka lösa problemen själva ”för att vara snäll” och då kanske det inte blir enligt regelboken. Regelboken är inte till för att straffa någon utan för att skydda den som inte gjort fel.

Just nu pågår en diskussion på nätet om stopplappen och här kan man se många kommentarer från folk som inte förstått regel överhuvudtaget.

Logga in för att kommentera