Om Västeråsbridgen

Välkommen till den största och mest heltäckande Bridgeklubben i Västerås.

Klubben bildades hösten 2023 genom ett samgående av de tidigare västeråsklubbarna ABB BK och VBS AROS.
Klubben består av ca 300 medlemmar och är därmed den klart största klubben i distriktet och en av de största i Sverige.

Vi spelar i vår egen bridgelokal på Ånghammargatan 6, mellan Bäckby och Råby i Västerås. En lokal som är utmärkt för bridgespel, rymlig med två stora rum att spela i samt ett stort utrymme för cafeteriaverksamhet. Här serveras kaffe, te och andra drycker. Du kan också få smörgåsar och kakor. Allt till mycket humana priser.

I vår lokal spelar även BK Örjan och SPF, så lokalen utnyttjas flitigt för bridgespel.

Vi spelar på dagtid, måndagar, tisdagar och torsdagar samt på kvällstid måndagar och varannan torsdag. De olika tävlingarna är anpassade så att vissa lämpar sig mer för rutinerade spelare medan andra mer lämpar sig för Dig som är ny och intresserad av att tävla.

Vi genomför även utbildningar (nybörjarkurser i olika steg) på både dagtid och kvällstid.

Medlemsavgiften är f.n. 400 kr/år varav 70 kr går till Västeråsbridgen. Resterande 330 kr/år är avgift till Svenska Bridgeförbundet (FSB) och
Mälardalens Bridgeförbund. Avgifterna betalas samlat in till FSB under juni-juli varje år.

40 kr per spelare på vanliga dag- och kvällstävlingar. Normalt betalas avgiften med spelkupong som kan köpas (normalt 10 åt gången) från klubben. Har man ingen spelkupong ser vi helst att man försöker få köpa en sådan av någon annan spelare innan tävlingen börjar.
80 kr för spelare som ej är medlem i klubb ansluten till SBF.
Vid simultantävlingar debiterar SBF en extra avgift om 10 kr. Denna avgift står klubben för. Detta gäller såväl för klubbmedlemmar som för övriga spelare.

Spelare, som skall delta i en tävling, skall vara på plats senast 5 minuter före start. Detta för tävlingen skall starta och sluta på utsatt tid.
Spelare uppmanas, för allas trivsel, att vara lågmälda när spel pågår.
Vid felaktigheter under spelet skall tävlingsledaren (TL) tillkallas. Döm ej själva.

Vi rekommenderar användning av stopp- och alertkort. Regler för detta hittar Du på SBF:s hemsida. Där kan Du också hitta

Från klubbens hemsida, klicka på ”Mina sidor” högst uppe, långt till höger. På sidan som kommer upp, klicka på ”Redigera” och ändra uppgifterna. Säkerställ att du är inloggad då du gör detta.

För lagspel, Arosserien, kan lagkaptenen gå in på sitt lag och lägga till personer i spelartruppen. Detta är dock inget som kaptenen behöver göra då personen automatiskt läggs till i samband med att denne medverkar i en match.