Forum » Allmänna diskussioner » Inofficiellt Mästerskap för Bridgerobotar 2023

Inofficiellt Mästerskap för Bridgerobotar 2023

1 inlägg / 0 nya
Björn Hjalmarsson
Inofficiellt Mästerskap för Bridgerobotar 2023

Ett inofficiellt bridgemästerskap för bridgerobotar har arrangerats av Christine Goulden UK. Hon har tidigare arrangerat en privat tävling mellan robotar de senaste tre åren i liten skala strax innan det officiella robot VM. Här är länken till en sida på computerbridge.se om hennes tidigare mästerskap.

VM för robotar var planerat att arrangeras i Marrakech samtidigt som VM för lag. Men tävlingen kunde inte arrangeras eftersom Al Levy, som har hållit i tävlingen tidigare, hade blivit sjuk (han är 83 år) och kunde inte arrangera den och det fanns ingen som kunde ersätta honom.

Utan ett VM i år bestämde sig Christine för att uppgradera sin privata tävling till en offentlig, med fler robotar, fler brickor m.m. Hon har en webbplats med all information om hennes mästerskap. Den kanske inte är helt uppdaterad när jag skriver det här inlägget, men det kommer att göras snart …

9 robotar (de alla bästa var med) deltog, bara fristående program, inga online robotar.

Tävlingen bestod av ett grundspel, där alla mötte alla. Dom 4 första spelade semifinal och sist en final. 16 brickar spelades i alla matcher. Anledningen till att det inte var fler, som i VM, var att inte alla robotar stöder autospel i Table Manager, som är programmet som anväds för autospel. Dessa robotar måste spelas manuellt, som är mycket tidskrävande. Det hade tagit för lång tid att spela 32 brickor i grundspelet och semifinal och 64 i finalen.

Jag har bl.a. hjälpt Christine med att göra VuGraph videos (mitt vanliga bridgearbete :-)) med några av de mest intressanta matcherna i grundspelet, semifinalerna och finalen.

Här är länkar till videorna:

Grundspelet

Jack vs GIB Jack spelade ut GIB totalt
WBridge vs Q-Plus Bridge
WBridge vs Shark Bridge
Shark Bridge vs Q-Plus Bridge

Semifinaler

Jack vs WBridge
Shark Bridge vs Q-plus Bridge

Final

WBridge vs Q-plus Bridge

Björn