Forum » Allmänna diskussioner » Utmanarmatchen över

Utmanarmatchen över

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fredrik Kronmarker
Utmanarmatchen över

Vill bara på detta sätt tacka för fina insatser under helgen med Utmanarmatchen. Tänker inte minst på Harry, Ivar och Matteo som valde att tillbringa hela helgen med att mata in varenda kort till BBO-sändningarna. Ni gjorde ett fantastiskt jobb!
Tack också till alla kommentatorer som helt utan ersättning förgyllde helgen för en massa bridgespelare.
Finns många fler att rikta ett tack till men med risk att glömma någon så nöjer jag mig så här.
Analysen huruvida Utmanarmatchen ska ha ett fortsatt liv ska förstås göras. Själv ställer jag mig tveksam till om detta är rätt väg framåt men det är inget som måste beslutas idag.
Synpunkter tas dock emot med stor nyfikenhet.

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Om man hårdrar det, skulle det vara bra om landslaget i fotboll togs ut genom att 4 lag möttes alla mot alla, och vinnaren blev landslaget?

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag kan ta ut laget till NM så länge eftersom det inte är så svårt.

Enligt förutsättningarna skall vinnarna av uttagningsmatcherna spela, dvs Nyström/Wrang, Michielsen/Cullin vilka skall kompletteras med ett ytterliggare par och det blir vinnarna av Butlern: Hult/Bertheau.

Utmanarna Eriksson gjorde annars en imponerande insats men det spännande paret Karlsson/Wiklund faller på målsnöret.

Thomas Karlsson

Lars Nilsson skrev:


Om man hårdrar det, skulle det vara bra om landslaget i fotboll togs ut genom att 4 lag möttes alla mot alla, och vinnaren blev landslaget?

Klart att det går. Ställ dig istället frågan vilket lag som de på pappret kanske bästa 11 spelare kommer välja för lag.

Kjell Staffas

Utan att ens behöva fundera på någon utmanarmatch så anser jag laguttagningen tämligen enkel: Nyström-Wrang, Bertheau-Hult och Tvillingarna. En utmanarmatch visar möjligen att även dessa par kan ha en dålig helg.
Visst finns det andra par i Sverige som är i närheten, men om man nu vill att laget skall bestå av de bästa spelarna så är det ganska så enkelt att motivera ovanstående sextett.

Ola Brandborn

Kjell Staffas skrev:


Utan att ens behöva fundera på någon utmanarmatch så anser jag laguttagningen tämligen enkel: Nyström-Wrang, Bertheau-Hult och Tvillingarna. En utmanarmatch visar möjligen att även dessa par kan ha en dålig helg.
Visst finns det andra par i Sverige som är i närheten, men om man nu vill att laget skall bestå av de bästa spelarna så är det ganska så enkelt att motivera ovanstående sextett.


Förutsättningarna var dock att vinnarlaget skulle få spela NM, kompletterat med ett par till.
Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Obegriplig nedvärdering av Pocken och Marion

Peter

Stefan Andersson

Cullin har ju förhinder

Philip Berggren

.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

En alternativ förklaringsmodell, snarare än ”en dålig dag på jobbet”, är att avståndet mellan landslagskandidater och utmanare (samt ett gäng andra spelare som inte var med) inte är så stor som man kanske vid en första anblick kan tro.

Bengt-Göran Olofsson

Jag har två funderingar, om man visste att Lag Nyström inte kunde ställa upp i NM varför deltog man då och om det vinnande laget inte kan spela varför får inte det lag som blev tvåa spela kompletterat med det par från Nyström som kan. Som det ser ut för mej är att man garderat sig så att om Något av ”landslagslagen” skulle vinna så var laguttagningen klar.

Kjell Staffas

Thomas Andersson skrev:


En alternativ förklaringsmodell, snarare än ”en dålig dag på jobbet”, är att avståndet mellan landslagskandidater och utmanare (samt ett gäng andra spelare som inte var med) inte är så stor som man kanske vid en första anblick kan tro.


…men dock väldigt tydlig…
Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Kjell Staffas skrev:


Thomas Andersson skrev:


En alternativ förklaringsmodell, snarare än ”en dålig dag på jobbet”, är att avståndet mellan landslagskandidater och utmanare (samt ett gäng andra spelare som inte var med) inte är så stor som man kanske vid en första anblick kan tro.


…men dock väldigt tydlig…

Det är din åsikt och den får du naturligtvis lov att ha.

Stefan Andersson

Instämmer med BGO. Detta verkar farsartat.

Dan Bylund

Har tänkt samma tanke som BGO. I praktiken tycks man ju nu ha skickat över bollen direkt från ettan till trean i utmanarmatchen, vilket utifrån ter sig märkligt och knappast fair.

Det finns ju anledningar till att svensk bridge sedan länge övergett ”bäst på kristihimmelsfärds” som metod för uttagning av det öppna landslaget och erfarenheten av denna helg, med alla byten av spelare i lagen mm, har väl egentligen bara ytterligare visat på olämpligheten i metoden (vilket kapten Fredrik också tycks vara inne på).

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Edit: Såg inte laget var uttaget. Ändrar istället till: vilket skämt den här uttagningstävlingen har varit!

Magnus Eriksson

Tack för en mkt trevlig helg!
Både lagkamrater och motståndare.

Har lite svårt för de spekulationer som sker efter uttagningen.

Kan bara konstatera att vi har tagit ut bästa laget med de förutsättningar som fanns.
Lycka till i NM!

Oavsett vad det hemvändande trollet tycker Lipssealed …..

Peter Swensson

Magnus Eriksson skrev:


Tack för en mkt trevlig helg!
Både lagkamrater och motståndare.

Har lite svårt för de spekulationer som sker efter uttagningen.

Kan bara konstatera att vi har tagit ut bästa laget med de förutsättningar som fanns.
Lycka till i NM!

Oavsett vad det hemvändande trollet tycker Lipssealed …..

Håller med Pappabridge!

Kul med Örebro NM och bra laguttagningar.
Kul att se flera av våra bästa spela mot varandra på hemma plan. Fina sändningar med enkla medel, och bra bridge från flera händer.

Det är guld att det tycks och skrivs, även om några mest vill klanka ner på tingens ordning. Jag får inte kalla andra gnälliga gubbar, trots att jag själv är en (speciellt när det gäller sofisteriet i bridgelagssammanhang och oviljan att modernisera både spel och utrustning). Men pappabridge får dela ut vackra epitet Party (inlove), gott så.

Det är för mig svårt att sätta ihop ett bättre lag, visst kommer de kunna bli överkörda i en enstaka match men det finns potential för metall i kommande mästerskap oavsett startuppställning.

Logga in för att kommentera