Om Alvik BC

Klubbens historia.
Tennisklubben SALK startade redan 1943 (fem år tidigare än storklubben St Erik!) en liten bridgeklubb inom sin verksamhet. Medlemmarna tyckte att bridge var ett trevligt socialt komplement till tennisen. Bridgeintresset växte efter hand och efter några år fick även icke tennisspelare vara med.

I SALK-hallen spelade vi till 1982 då tennisklubben blivit så stor att samboende blev ohållbart. Bridgefolket flyttade då till Alviks kommunalhus, banden med SALK bröts i ömsesidigt samförstånd och bridgeklubben ändrade 1983 namnet till Alvik Bridge Club (den engelska ”snobbtiteln” kom sig av att förkortningen ABC låter bättre än ABK!).

Medlemsantalet i klubben har skiftat rätt kraftigt under decenniernas gång. De första 35 åren växte klubben från cirka 10 till 15-20 bord, men därefter började åldern ta ut sin rätt hos många och antalet hade i slutet av 70-talet sjunkit till bara 9 bord.

Nya tag
Klubbens existens var hotad och något måste göras! Styrelsen förnyades, vi genomförde en rad utvecklingsåtgärder (bl a genom familjen Kindströms och Ulf Heneruds engagemang), vi fick en egen tidning ABC-Bladet (Tack Maj-Britt Ödlund!), vi fick tag i en större och bättre lokal och klubbens generationsskifte utmynnade i att medlemsantalet hade växt till hela 24 bord i början på 90-talet.

Mot slutet av 90-talet började leden åter att tunnas ut, i första hand beroende på den allt högre medelåldern i klubben. Allt fler av våra trogna medlemmar ville spela på dagtid och yngre spelare slukades oftast upp av storklubben S:t Erik.

ABC:s kvällsspelare till BK Två Ess
År 2004 insåg vi att medlemsantalet var för lågt för att fortsätta kvällsbridgen på måndagarna. Men till all lycka önskade sig vår vänklubb Två Ess fler lag, eftersom även deras medlemsantal hade sjunkit betänkligt. Summan av kardemumman blev att kvällsfolket i ABC gick över till Två Ess som nu bland sina 24 lag innehåller sex lag från ABC.

ABC:s dagbridge fortsätter
Redan på 80-talet begrep (!) vi att våra medlemmar blev äldre och följaktligen bildade vi en pensionärssektion inom klubben, ledd av Bo Kindström. Där har alltsedan starten 1986 spelats dagbridge på onsdagarna och när kvällsbridgen 2004 lades ned så blev dagbridgen den egentliga Alvik Bridge Club. Klubben fick en ny styrelse och dess verksamhet expanderade successivt, främst tack vare superentusiasten Lennart Ekman. Medlemsantalet fördubblades under de följande åren, men har därefter minskat igen och i dagsläget spelar vi som vanligt partävlingar vid 8 – 10 bord varje onsdag mellan kl 10 0ch 14.