Att tänka på vid tävling hos Saltsjöbadens BS

Om inte hela dokumentet visas, klicka på rubriken.

Bridge är ett spel med många regler. För att spelet ska bli trevligt, rättvist och fungera smidigt är det viktigt att man förhåller sig till dessa på ett bra sätt. Styrelsen har sett ett behov att påminna om några grundläggande regler på de här sidorna.

Inledningsvis
Innan tävlingen kan komma i gång måste alla deltagare anmäla sig genom att mata in sitt MID-nummer i Bridgemate-terminalen, men först efter tävlingsledarens klartecken! Terminalen startas genom att trycka ner OK-knappen längst ner till höger 2 gånger. Var noggrann med att registrera rätt MID-nr, annars kan fel spelare bli anmäld till tävlingen. Dubbelkolla! Den som saknar MID-nummer matar in siffran 0.

Budgivningen
Allmänt
All information mellan en spelare och dennes partner skall ske via budgivningen och spelarnas inbördes överenskommelser, med ett undantag: Stoppkortet (se nedan).
Ett bud bör avges utan onödigt dröjsmål, och utan botaniserande med fingrarna i budlådan. Om man av misstag (felgrepp) råkar lägga upp fel bud har man rätt att korrigera detta så länge som partnern inte avgivit sitt svarsbud. Har motståndaren i tur hunnit bjuda har denne rätt att ändra sitt bud.

Deklarationskort
Vi har inget generellt krav på deklarationskort för dem som använder konventioner som bygger på Modern standard (MS) eller Nordisk standard (NS), men de som använder 5-korts högfärgsöppning bör meddela detta, och alertera lågfärgsöppningar (se tabell i slutet av dokumentet). De som använder konventioner som inte bygger på MS eller NS, t.ex. Stark klöver eller Precisionsklöver, bör medföra deklarationskort.

Alertering
Alla bud som inte är naturliga, såsom Stenbergs 2 NT, skall alerteras av partnern till den som lagt budet genom att lägga upp det blå Alert-kortet, eller t.ex. knacka i bordet. Bud fr.o.m. 4-läget, såsom kontrollbud och ess-fråga mm, ska inte alerteras. Se vidare tabell med fler exempel nedan.
Alertering är omgärdad av en rad regler som kanske inte alla känner till. De viktigaste är:
• Efter alertering ska budet endast förklaras om en motståndare begär det.
• Endast den motståndare som står i tur att bjuda får be om en förklaring.
• Den som avgivit budet får inte korrigera partnern eller på annat sätt visa om denne tolkar budet felaktigt, och givetvis inte ”påminna” sin partner att ett bud ska alerteras.
• Budgivaren har inte rätt att utnyttja den information som en felaktig förklaring ger.
• Vid felaktig förklaring, inkl. utebliven alertering, skall budgivaren förklara budet senare:
* Om budgivaren blir spelförare eller träkarl ska detta ske omedelbart efter sista pass och före första utspel. Motspelarna har då rätt att återkalla sista pass, och fortsätta budgivningen.
* Om motspelarsidan råkat ut för samma sak ska förklaringen komma omedelbart efter sista stick. Spelföraren har då rätt att tillkalla tävlingsledaren (TL), som får avgöra om den felaktiga förklaringen varit av betydelse för spelföringen till men för spelföraren.

Exempel på bud som ska alerteras
• Tidigare objuden högfärg, som kan innehålla färre än 4 kort, eller lågfärg som kan innehålla färre än 3 kort (Nytt).
• Öppning i 2 klöver om det är ”enda krav”. Svarsbud som visar styrka.
• Reläbud.
• NT-öppning som kan vara svagare än 14 hp.
• Överföringsbud.
• Svag 2-öppning som kan vara artificiell, till exempel 2 ruter Multi.
• Dubbling som visar särskild längd i annan färg (t.ex. Negativ dubbling). (Nytt)
• Stenbergs 2NT.
• Kaplan, dvs ”omvänt” svar på lågfärgsöppning (2 lå = 10+, 3 lå = 6-9 stp).
• Försenad Stayman.
• Lågfärgsfrågan 2 spader.
• Lebensohls 2NT.
• ”Fjärde färg” som kravbud.
• Hållfrågande bud.
• Inkliv med 2NT om budet visar tvåfärgshand (Böes).
• NT-öppning som visar obalanserad hand (t.ex. ”gambling”).

Exempel på bud som inte ska alerteras (men ofta blir det)
• Spärrbud (inkl. ”svaga tvåöppningar”) om budet är naturligt.
• Upplysningsdubbling, straffdubbling.
• Överbud i motståndarnas färg, vare sig de bjudit färgen naturligt eller de visat den genom överföring. (Nytt)
• Svarsbuden 2 eller 3 klöver på NT-öppning om högfärgsfråga (Stayman) och svarsbuden 2 resp. 3 ruter, om dessa förnekar 4+korts högfärg. (Nytt)
• Bud över 3NT.

För den som vill lära sig mer om alertering rekommenderas länken https://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/alerteringsregler_230719.pdf

Stoppkortet
Detta läggs fram innan man avger ett hoppande bud, för att uppmärksamma nästa budgivare att budnivån höjts ett steg. Denne skall vänta 10 sekunder innan bud avges. Vi rekommenderar användning av stoppkortet, det ger ju faktiskt en fullt tillåten information även för partnern.

Spelet
Registrering av kontrakt
Nord ansvarar för att rätt brickor används vid ronden och registrering av slutbud, spelförare, utspel och resultat i Bridgemate. Öst kontrollerar att alla uppgifter är korrekta.

Regelbrott
De vanligaste regelbrotten i bridge är första utspel från fel hand och revoke. Dessa är omgärdade av relativt komplicerade regelsystem, och skall därför lösas av TL, som ska tillkallas innan spelet fortsätter.
En stark rekommendation för att förebygga utspel från fel hand är att spelaren lägger avsett kort med bildsidan ner, och avvaktar ett ”varsågod” från sin partner eller spelföraren innan kortet vänds. Det kan även rekommenderas att partnern frågar en spelare som inte följer färg (sakar eller trumfar) om denne de facto är renons i aktuell färg.