Forum » Tävlingsledare och domslut » Deklaration vid onlinetävling?

Deklaration vid onlinetävling?

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kjell Staffas
Deklaration vid onlinetävling?

Jag spelar ett par lagserier på bbo, Uppsala och Dalarna, där jag tror att man delar ut mästarpoäng. Naturligtvis inte jätteseriöst men det har skickats ut regler för det så… Men om jag inte minns fel så står det inget om hur man gör med sin egen deklaration: är det tillåtet att titta i den under budgivning? Jag säger inte nu att våra motståndare gjorde så, men de kommenterade någon gång att det stod fel i kompendiet. Vad gäller?

Dan Bylund

Kjell Staffas skrev:


Jag spelar ett par lagserier på bbo, Uppsala och Dalarna, där jag tror att man delar ut mästarpoäng. Naturligtvis inte jätteseriöst men det har skickats ut regler för det så… Men om jag inte minns fel så står det inget om hur man gör med sin egen deklaration: är det tillåtet att titta i den under budgivning? Jag säger inte nu att våra motståndare gjorde så, men de kommenterade någon gång att det stod fel i kompendiet. Vad gäller?

Givetvis inte ok vid spel om mästarpoäng. Uppsalaserien har tydliga regler, se under etikavsnittet i Regelverk

Peter Swensson

Kjell Staffas skrev:


Jag spelar ett par lagserier på bbo, Uppsala och Dalarna, där jag tror att man delar ut mästarpoäng. Naturligtvis inte jätteseriöst men det har skickats ut regler för det så… Men om jag inte minns fel så står det inget om hur man gör med sin egen deklaration: är det tillåtet att titta i den under budgivning? Jag säger inte nu att våra motståndare gjorde så, men de kommenterade någon gång att det stod fel i kompendiet. Vad gäller?

Att kommentera att det står fel i kompendiet efter budgivningen är givetvis helt ok. Tycker ofta man kommer på vad som står om sekvensen i kompendiet just under budgivningen. Så … det kan vara helt i enlighet med bridgekosher.

Kjell Staffas

Dan Bylund skrev:


Kjell Staffas skrev:


Jag spelar ett par lagserier på bbo, Uppsala och Dalarna, där jag tror att man delar ut mästarpoäng. Naturligtvis inte jätteseriöst men det har skickats ut regler för det så… Men om jag inte minns fel så står det inget om hur man gör med sin egen deklaration: är det tillåtet att titta i den under budgivning? Jag säger inte nu att våra motståndare gjorde så, men de kommenterade någon gång att det stod fel i kompendiet. Vad gäller?

Givetvis inte ok vid spel om mästarpoäng. Uppsalaserien har tydliga regler, se under etikavsnittet i Regelverk

Tack för klargörandet. Jag orkade inte uppenbarligen inte läsa allt. Smile

Peder Linder

Det är problematiskt att ha regler som; 1, är omöjliga att sanktionera brott emot. 2, brott mot dessa leder till en avsevärd fördel. Att förbjuda sneglande i kompendiet under onlinespel, kommer i praktiken att leda till för stora fördelar för dom som inte tycker att regler är så värst viktiga, om man inte kan avslöjas. Allt annat är löjligt naivt.

Joakim Nordlindh

Tror du överdriver rejält med att det skulle vara en ”avsevärd fördel” att kunna spela efter sitt eget system. Det tror jag dom flesta kan ändå. Då tror jag det är betydligt värre med kommunikation och smygtittande på andra bordet.

Peder Linder

För er elitspelare med samtränade partnerskap stämmer det säkert. Men för oss andra dödliga är total systemkunskap blott en dröm.

Joakim Nordlindh

Låter som att du spelar ett för svårt system Peder.

Peter Swensson

Joakim Nordlindh skrev:


Låter som att du spelar ett för svårt system Peder.

Jocke, andra kan ha insikter som du inte har. Party

Förstår att du försökte vara rolig, … men det blir oftast lurigt när man försöker skoja till det på andras bekostnad. När någon försöker att framföra en relevant åsikt behöver det inte finnas någon koppling mellan åsikten och personen i säg.

Bättre tur nästa gång Rolling on the floor laughing

EDIT: försökte själv vara rolig lite på samma sätt. Det gick så där Sadsmile . Blev ombedd att ta bort meddelandet av JN. Gör så här i stället: -Jag ber om ursäkt för mitt klumpigt utformade inlägg ovan!

Peder Linder

Ingen fara. Det är en rimlig poäng. Det är också en rimlig poäng att för de flesta hobbyspelare är systemvurpor vanligt förekommande. Det är stor skillnad på den yppersta eliten och klubbspelare. Ännu vanligare än systemvurpor är att spelare som är osäkra på metoderna låter bli att bjuda en krånglig sekvens. Istället tar man bara ett slutbud.

Kjell Staffas

Peter Swensson skrev:


Kjell Staffas skrev:


Jag spelar ett par lagserier på bbo, Uppsala och Dalarna, där jag tror att man delar ut mästarpoäng. Naturligtvis inte jätteseriöst men det har skickats ut regler för det så… Men om jag inte minns fel så står det inget om hur man gör med sin egen deklaration: är det tillåtet att titta i den under budgivning? Jag säger inte nu att våra motståndare gjorde så, men de kommenterade någon gång att det stod fel i kompendiet. Vad gäller?

Att kommentera att det står fel i kompendiet efter budgivningen är givetvis helt ok. Tycker ofta man kommer på vad som står om sekvensen i kompendiet just under budgivningen. Så … det kan vara helt i enlighet med bridgekosher.

I det här fallet var det helt uppenbart att de läste i kompendiet under spelet (efter brickan var klar dock) då de refererade till exakt hur det var skrivet. Men det är givetvis inget fel med det.

Lars Adie

Inte tillåtet enligt bridgelagarna men skulle inte kommentera det.

Linus Olsson

Engelska bridgeförbundet har tillåtit att man läser i sin egen deklaration under spelet se 1.1 https://www.ebu.co.uk/documents/laws-and-ethics/skyblue-book-2020.pdf

Det löser en del problem med personer som glömmer systemet något som motståndarna ofta lider skada av och dessutom är det svårt att veta om någon läser systemdeklarationen eller inte på BBO.

Logga in för att kommentera