Forum » Tävlingsledare och domslut » Sortera sina kort ett kort i taget

Sortera sina kort ett kort i taget

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tuve Gustavsson
Bild för Tuve Gustavsson
Sortera sina kort ett kort i taget

Fick en intressant fråga idag. Frågan gällde huruvida det är tillåtet att i början av en giv, när man plockar upp sina kort, om det är tillåtet att plocka upp ”ett kort i taget” och sedan sätta in på lämplig plats.

Det finns de som har svårt att hålla i alla korten sammtidigt. Vissa använder sig av en korthållare just för det ändamålet.
Å andra sidan kan det ge partner information om fördelning.

Detta skulle såklart vara ett icke problem ifall man såg till att försöka sortera lite ”slumpmässigt”, men ponera att man inte gör det.

Jan-Olof Hegethorn

Sålänge sorteringsalgoritmen inte är känd så kan du sortera på. Är algoritmen känd så improvisera. Prova att bakblåsa bra spelare på klubben så får du ide*er om hur du ska välja.

/janne

Ola Brandborn

Det lär ju vara OI för partnern och tillåten information för motspelarna.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Hur kan detta vara någon info till övriga spelare? Det ända man vet är att det insorterade kortet passar mellan de korten där man placerade det. Om man ponerar att de flesta sorterar korten varannan röd. T.ex från vänster hjärter, spader, ruter, klöver. Om det sista kortet sätts exakt i mitten kan det ju vara högsta kortet i en sjukortshjärter, eller en låg spader i en 4 3 3 3 hand. Eller en hög klöver med fördelningen 2 2 2 7. Eller har jag missat något?

Kram V-ås-åsa

Philip Berggren

Åsa Andersson skrev:


Hur kan detta vara någon info till övriga spelare? Det ända man vet är att det insorterade kortet passar mellan de korten där man placerade det. Om man ponerar att de flesta sorterar korten varannan röd. T.ex från vänster hjärter, spader, ruter, klöver. Om det sista kortet sätts exakt i mitten kan det ju vara högsta kortet i en sjukortshjärter, eller en låg spader i en 4 3 3 3 hand. Eller en hög klöver med fördelningen 2 2 2 7. Eller har jag missat något?

Kram V-ås-åsa

Om korten placeras samma varje gång kan du på goda grunder t.ex. veta om en person är renons i en färg eller inte. Placeras de första korten långt ut till höger eller vänster vet man vilken färg det är eftersom spelaren ännu inte sett alla sina kort och placerar därefter. Det är t.ex. väldigt osannolikt att en person som brukar ställa sin spaderfärg till vänster börjar i mitten.

Lars Adie

Tuve Gustavsson skrev:


Fick en intressant fråga idag. Frågan gällde huruvida det är tillåtet att i början av en giv, när man plockar upp sina kort, om det är tillåtet att plocka upp ”ett kort i taget” och sedan sätta in på lämplig plats.

Det finns de som har svårt att hålla i alla korten sammtidigt. Vissa använder sig av en korthållare just för det ändamålet.
Å andra sidan kan det ge partner information om fördelning.

Detta skulle såklart vara ett icke problem ifall man såg till att försöka sortera lite ”slumpmässigt”, men ponera att man inte gör det.

Du får givetvis inte tala om för partnern vilken fördelning du har men hur en spelare ska plocka upp korten eller sortera handen är inget som lagboken tar upp.

Fredrik Jarlvik

Man får inte dra slutsatser om varifrån en spelare tar (och troligen även placerar) sina kort:

Lag 74 C

  1. att under budgivningen och spelet stirra på en annan spelare, eller på en annan spelares hand för att försöka se hans kort eller var han tar ett kort (men det är tillåtet att basera sitt handlande på upplysningar man fått om man oavsiktligt ser en motståndares kort*).
Torbjörn Gustavsson

Om man alltid sorterar sina kort på ett visst sätt (och inte har korthållare) kan man inte få någon annan information genom att plocka upp korten ett i taget än hur korten låg blandade i brickan från början.

Jan-Olof Hegethorn

Varför observera hur övriga 3(eller alla andra i lokalen) sorterar sina kort? Använd den energin till att fundera över vilka strategier din fördelning kan användas till i kommande budgivning.

/janne

Peter Swensson

Fredrik Jarlvik skrev:


Man får inte dra slutsatser om varifrån en spelare tar (och troligen även placerar) sina kort:

Lag 74 C

  1. att under budgivningen och spelet stirra på en annan spelare, eller på en annan spelares hand för att försöka se hans kort eller var han tar ett kort (men det är tillåtet att basera sitt handlande på upplysningar man fått om man oavsiktligt ser en motståndares kort*).

Lagtexten är märkligt formulerad, dessutom är paragrafen placerad väl sent i lagexten.

Lite utanför scopet av Tuves fråga:

Det är ett klassiskt och välanvänt ”gubbfusk” att kika på var korten plockas. Första gången jag spelade med skärmar var första gången jag insåg hur lätt det är att läsa; och var tvungen att be partner att sortera om kontinuerligt för jag ville inte veta hur färgerna satt före markeringar och spelföraren val av spelordning.

Många i min bekantskapskrets spelar osorterat; själv sorterar jag bara fel lite då och då. Jag vill ju veta vilka som kollar/råkar ta in information. Ganska många av er är på min egen misstänktlista, några ytterligare har märkt när jag medvetet sorterat ”fel”.

Exakt när i inskolningen av nya spelare brukar ni ta upp den här diskussionen? Det finns högst troligt mer än en som fått lära sig ”tricket” tidigt av sina mentorer…

Följdfråga: hur många av er fick detta som en sen insikt i ert bridgeliv? Jag fick en lektion att sortera om kontinuerligt efter ca 10 års spel av en av mina största bridgeidoler. Det uppskattades mycket och har givet resultat.

Speciellt intressant är det att sortera om när du inte blev renons i en färg… Tänk att kunna missleda en spelförare med något som hen inte får titta efter Party . Glöm för guds skull inte att sortera om även när du blev renons … du får inte bli exporaterbar eller läsbar av partner. Plantera hjärnspöken och skörda med vitt brus. Prova att spela motståndarna ett spratt, det är mycket roande när du och de förstår vad som hänt utan att det finns något att prata om.

Till Tuves frågeställning. Jag inser inte varför det skulle vara fel att ta ett kort i taget. Däremot ökar det kraven något på med- och motspelare. Stora informationsläckaget kommer oftast senare under brickan. Lägg till vanan att flytta kort kontinuerligt under brickan; och undvik flyttningrutiner som skulle kunna dekodifieras av någon annan.

Lars-Göran Larsson

Peters inlägg är ofta trevligt läsbara med välavägda idéer (inte alltid - men roar). Till Tuve skulle jag dock säga ”glöm just det här resonemanget och den här frågan och njut av att utveckla de verkliga kvalitéerna - bridge är en utsökt konst när den spelas utan de petimätra sidoförbryllande distraktionerna”. Lycka till!

Peter Swensson

Lars-Göran Larsson skrev:


Peters inlägg är ofta trevligt läsbara med välavägda idéer (inte alltid - men roar). Till Tuve skulle jag dock säga ”glöm just det här resonemanget och den här frågan och njut av att utveckla de verkliga kvalitéerna - bridge är en utsökt konst när den spelas utan de petimätra sidoförbryllande distraktionerna”. Lycka till!

”Inte alltid” var skönt att läsa, inte för att risken är direkt överhängande men man vill ju inte hamna i någon kult … speciellt inte när syftet ibland är att skapa debatt och försöka få reda på vad andra tycker.

Philip Berggren

Lars-Göran Larsson skrev:


Till Tuve skulle jag dock säga ”glöm just det här resonemanget och den här frågan och njut av att utveckla de verkliga kvalitéerna - bridge är en utsökt konst när den spelas utan de petimätra sidoförbryllande distraktionerna”. Lycka till!

Varför ska han glömma en frågeställning han tycker är intressant? Vill man bli bättre som TL måste man analysera de frågeställningar som man inte har svaret på. Så skulle snarare säga…fortsätt ställ dessa frågor så blir du bättre för varje frågeställning!

Ps. hoppas verkligen inte detta var avsikten men om du med din kommentar ”utveckla de verkliga kvalitéerna” avsåg att det inte är väsentligt att utveckla sin förmåga som TL så tar jag det som en personlig förolämpning i egenskap av TL och anser att du bör be alla som är TL om ursäkt om du anser att deras kunskap inte ska anses som en ”verklig kvalité” som är av betydelse för bridgen.

Lars-Göran Larsson

Philip Berggren skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Till Tuve skulle jag dock säga ”glöm just det här resonemanget och den här frågan och njut av att utveckla de verkliga kvalitéerna - bridge är en utsökt konst när den spelas utan de petimätra sidoförbryllande distraktionerna”. Lycka till!


Varför ska han glömma en frågeställning han tycker är intressant?

Därför att den har inget med bridge att göra. Titta på motspelarens baksida av korten och hur de läggs/tas. Häpnadsväckande!
Philip Berggren

Lars-Göran Larsson skrev:


Philip Berggren skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Till Tuve skulle jag dock säga ”glöm just det här resonemanget och den här frågan och njut av att utveckla de verkliga kvalitéerna - bridge är en utsökt konst när den spelas utan de petimätra sidoförbryllande distraktionerna”. Lycka till!


Varför ska han glömma en frågeställning han tycker är intressant?

Därför att den har inget med bridge att göra. Titta på motspelarens baksida av korten och hur de läggs/tas. Häpnadsväckande!

Det har med bridge att göra. Det är fusk och om man inte är säker på vad som utgör ett beteende som ska bort från bridgeborden så måste man få ställa de frågorna. Att blunda för problemen är inte rätt väg att gå.

Lars-Göran Larsson

Nej, varken du eller någon annan ska ta kommentaren personligt eller i egenskap av TL. Reflektionen avser utövandet av spelet (och undvikande av dess avarter).

Ola Brandborn

Lars-Göran Larsson skrev:


Nej, varken du eller någon annan ska ta kommentaren personligt eller i egenskap av TL. Reflektionen avser utövandet av spelet (och undvikande av dess avarter).

Du verkat missat att Tuve är en TL?

Lars-Göran Larsson

Ola Brandborn skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Nej, varken du eller någon annan ska ta kommentaren personligt eller i egenskap av TL. Reflektionen avser utövandet av spelet (och undvikande av dess avarter).

Du verkat missat att Tuve är en TL?


Ja. Jag inser att min kommentar då kan bli missriktad. Behövs en ursäkt så är jag först att be/ge en.
Jag ogillar skarpt ”fake news”, hatkommentarer (o dyl) vilket jag hört talas om är vanligt i sociala medier. Jag skriver ofta ”rakt på” men försöker i möjligaste mån undvika personliga påhopp (alltså antingen hålla mig till kända fakta alternativt eget tyckande).
Så om detta klargjorde något tackar jag också Ola för påpekandet (samtidigt som jag hoppas Tuve och Philip slipper stå inför en så horribel och för bridgespelare så totalt löjeväckande situation som beskrevs - jag har så, så stark avog mot oetiskt beteende).
Logga in för att kommentera