Forum » Tävlingsledare och domslut » Bedömning vid tankepaus

Bedömning vid tankepaus

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja
Bedömning vid tankepaus

Partävling där nord-syd är medelspelare men nykomponerat par. ( fjärde tävlingen som par)

  • Rejäl tankepaus innan 4ruter bjöds.

2ruter = svag hög/marmic 16+, 2hjärter=relä, okrav, 2NT= marmic med hjärtersingel ( ingen annan styrka än 16+ ännu), 3ruter= slutbud

Hur dömer ni här?
Är pass ett alternativ eller låter ni syd bjuda utgången?

Torbjörn Gustavsson

Den första fråga man ska ställa sig är om OI:n (i detta fall tankepausen) bevisligen föreslår något bud, t.e.x. 5ru. Om OI:n inte bevisligen föreslår något bud får Syd bjuda vad som helst.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Först måste man ta reda på vad Syd har visat med 2 och 3. Jag gissar att han inte lovat mer än noll poäng. Sedan bör man också fråga hur Nords system ser ut med en överstark hand, typ 20+. Är det så att han bjuder vidare efter slutbudet 3 just med den här typen av hand?

I vilket fall som helst har Nord tänkt länge, men sedan bjudit vidare med 4 som uppenbart inte kan vara något annat än extra styrka. Budet 4 och tankepausen visar samma sak. Mitt domslut skulle bli att Syd har ingen extra otillåten information. Han får bjuda 5.

Philip Berggren

Som tidigare talare skrivit bör man veta lite mer om systemet. Men kan inte se hur pass skulle kunna vara ett logiskt alternativ då jag bjuder likadant med sex hackor i ruter. Nu har jag en stark ruterfärg till partnerns överstarka hand med fyrstöd! Förvisso singel till Kxx, men att passa på 4ruter som PD bjuder mot i princip inga kort hos mig är inte ett logiskt alternativ. Finns ingen OI att utnyttja eftersom den presterade budgivningen ger samma information som tankepausen skulle kunna göra.

Thomas Ålander

Felinmatning tycks f ö ha skett.
Budgivningen visar att Nord skall vara spelförare, men i resultattabellen är Syd spelförare, även när klöver 10 spelas ut från Öst.
Men det påverkar ju inte resultatet, antar jag.

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Jag dömde att resultatet skulle stå på samma grund som Jan-Eric och Philip.
Att syd i praktiken kan ha en blank hand med sitt 3 ruter bud.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Huvudpoängen är att Syd får samma information av budet 4 (invit) som han får av tankepausen. Syd har alltså ingen extra OI som skulle kunna hindra honom från att bjuda 5.

För övrigt en bra illustration till den enkla principen att om man råkar tänka länge, är det bättre att välja att bjuda. Då blir det ändå ofta ingen extra OI.

Logga in för att kommentera