Forum » Tävlingsledare och domslut » Hur relevant är TL:s poll?

Hur relevant är TL:s poll?

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Joakim Möller
Hur relevant är TL:s poll?

Exx
Kxxxxx
Exxx
Kknx
EDxx
EDx
Dknx
Nord
Öst
Syd
Väst

Handen med kung 6:e i hjärter öppnade 1 hjärter och efter stenbergs och 3 ruter som lovade singel/renons, bjöd svarshanden 3 hjärter följt av 3 spader. Nu bör svarshanden bjuda 3NT oavsett vad det är överenskommet som kan det inte vara naturligt men svarshanden bjöd 4 ruter och pd gick ner i boxen och bjöd 4 hjärter. Efter ett par ytligare budronder avslutades budgivningen med 6NT som gick hem. Efter att ha tänkt över denna giv är det som först och främst ställer till problemet det oövervägda 4 ruter istället för ett annat bud men oavsett bud efter 3 spader så är det omöjligt för ÖH att få ihop till en öppning med singel/renons i ruter utan klöver kung eller ess. Det är mycket tveksamt om de som TL frågade om vad de bjuder efter 4 hjärter verkligen kan måla upp en hand där inte minst 5 hjärter står.
Det var för övrigt jag som tillkallade TL för att få en bedömning om pass är ett logiskt alternativ. Bör inte det i uppenbara fall där det omöjligt går att få ihop till sin öppning bedömas utifrån detta faktum och inte vad en annan spelare tycker efter att ha sett handen och budgivning och då kommit fram till ett dåligt beslut.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

I ett naturligt system så kan jag tänka mig att öppna med 1 med AQx, KJTxxx, J, T9x. Eller samma hand och renons i ruter och T9xx i klöver.
Vad bjuder du utan tankepause på 4 ruter då?

Lycka till med bridgen/Mikael Westerlund

Torbjörn Gustavsson

Ett logiskt alternativ definieras inte utifrån huruvida det är ett bra bud utan huruvida en stor mängd spelare med motsvarande spelstyrka som den aktuella spelaren skulle ha övervägt budet och några skulle ha valt det. Ett dåligt bud kan alltså mycket väl vara ett logiskt alternativ.

Jan Gutenwik

Då handen lades ut på syskon så passade 3 av 4 spelare (drygt 40 som svarat) på 4HJ, så pass borde vara ett logiskt alternativ.
Om partnern har AJx, KJxxxx, J, Txx och valde öppna lite tunt så kan absolut 5 vara i fara, även om det inte är troligt.

Logga in för att kommentera