Forum » Tävlingsledare och domslut » Extratid vid domslut

Extratid vid domslut

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Charles Björklund
Extratid vid domslut

Lagtävling, vid andra brickan i andra halvlek uppstod ett problem i budgivningen (själva problemet är irrelevant), varpå vi tillkallade TL.

TL var upptagen med andra aspekter av tävlingen och anlände vid vårt bord ungefär fem-sex minuter senare. Efter att TL hjälpt oss lösa situationen frågade jag om vi fick extratid pga domslutet, varpå jag fick ett nej, och ingen extratid.

Då vi spelade 7-brickors halvlekar med en rondtid på 50 minuter känns fem-sex minuter som en betydande del av rondtiden som vi inte kunde utnyttja (I det här fallet hann vi spela färdigt, varvid jag valde att inte ta upp frågan vid tävlingstillfället).

Får man inte utökad rondtid vid domslut? Om så är fallet, vad är motiveringen?

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Hej!

Det finns ingen regel eller bestämmelse som säger att man får extra rondtid om det varit ett tidskrävande domslut. I bridge är hantering av tidshållningen delegerad till tävlingsledaren, som får försöka hantera det på bästa sätt.

Skälet till att man sällan ger extra rondtid är naturligtvis att tävlingen har en tidsplan och att problem vid ett bord inte ska tillåtas påverka hela tävlingen.

Jan-Inge Troedsson

Utan att TL säger till, kan man väl lägga undan brickan så länge, och ta en annan giv tills TL har tid.
Man behöver inte göra det svårare än vad det är.

Logga in för att kommentera