Forum » Tävlingsledare och domslut » Nytt förslag: stopp i konkurrensbudgivning

Nytt förslag: stopp i konkurrensbudgivning

17 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson
Nytt förslag: stopp i konkurrensbudgivning

Hej, alla!

Detta har nämnts och/eller diskuterats i många år, men det har vad jag vet aldrig föreslagits på allvar. Men nu kanske det kan vara dags?

Varför inte utvidga stopp till konkurrensbudgivning? För att vara tydlig, ger jag ett enkelt och direkt förslag, så här:

Stopp ska användas när en spelare gör ett hoppande bud, eller när en spelare bjuder på fyrläget eller högre, och minst en av motspelarna har bjudit tidigare.

Vad tycks om detta?

Björn Ohlsson

Jan-Eric Larsson skrev:


Stopp ska användas när en spelare gör ett hoppande bud, eller när en spelare bjuder på fyrläget eller högre, och minst en av motspelarna har bjudit tidigare.

Så man skall använda stopp på fyrläget eftersom fienden utspelsdubblade 2kl enda krav tre-fyra budronder tidigare?

Motförslag: Efter hopp eller om ingetdera av de två senaste buden var ett pass.

/B

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Har för mig att jag läste i bulletinen i Toronto att ACBL hade bestämt att stopp-lapar skulle tas bort helt… Men jag kan komma ihåg fel.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

ACBL lär vilja ta bort stopp, men jag vet inte hur resonemanget bakom har gått. Är det någon som kan upplysa om varför? Det lär ju knappast vara för att ACBL vill att folk ska få lov att kommunicera med hjälp av tankepauser…

I Sverige går trenden åt andra hållet. Numera säger det Generella regelverket att stopp ska användas i alla tävlingar. Förr gällde det silver och guld.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Jag kollade själv varför ACBL går ifrån stopp.

Skälet är att man ansåg att stopp används för att göra den egna sidan uppmärksam på att man hoppar. I stället ska nu inom ACBL gälla att man ska ta en obligatorisk tankepaus efter varje hoppande bud, men utan stoppkortet.

Eftersom jag själv skrev just detta i en annan tråd, har jag full förståelse för ACBL. Ta bort stoppkortet, men behåll tankepausen.

Länk: http://cdn.acbl.org/nabc/2017/02/bulletins/db6.pdf

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Björn Ohlsson skrev:


Motförslag: Efter hopp eller om ingetdera av de två senaste buden var ett pass.
/B

Det tycker jag låter mycket bra!

Agneta Aicardi-Holmström

det låter vettigt - men vad väntar vi då på ?? Agneta A H

Thomas Ålander

Alertlappen väcker motståndarna.
Stopplappen väcker partnern.

Lars-Göran Larsson

Jag har alltid tyckt att stoppregeln, med eller utan lapp, är bland det dummaste bridgereglerna producerat.
Det borde ingå i en bridgespelares arsenal att själv kunna avgöra när någon hoppar. Dessutom är det väl redan påbjudet att man ska bjuda och spela i normalt tempo i alla budsituationer. Ta bort stopp-regeln och utbilda i etiskt beteende och förståelse (en diskussion på forum och klubbar som kan komma att göra spelet låångt trevligare). Tack för ordet.

Torbjörn Gustavsson

Jag håller inte med. Stoppregeln fyller funktionen att man efter ett hopp alltid bryter det normala tempot med en något längre tankepaus. Syftet är att få bort OI de gånger man faktiskt behöver tankepausen.

Därför är det intressant att införa regeln även i konkurrensbudgivning, där man ofta men inte alltid behöver tänka om man ska bjuda en gång till. Dessa lägen uppkommer ofta när motståndarna varit med i den senaste budronden. Det går säkert att formulera någon enkel regel utifrån detta. Många jobbiga OI-lägen skulle försvinna.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Man borde inkludera även den här typen av budgivningar:

1 4 4 pass
pass 5

Här bör 4 föregås av stopp eftersom det är ett hopp. 4 eftersom man bjuder över ett motståndarbud på fyrläget, och även 5 av samma skäl.

Nytt förslag: stopp ska användas för hoppande bud och när man bjuder över ett motståndarbud på fyrläget eller högre.

Bud här bör inkludera dubbelt och redubbelt men inte pass.

Vad sägs om detta?

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

I Norge använder de stopp i konkurrensbudgivning, kopierat nedan.

Stopp med obligatorisk tenkepause
Det skal markeres pause med stoppkort eller ved å si Stopp:

  •  Etter åpningsbud på totrinnet eller høyere.
  •  Etter alle bud med hopp
  •  Etter alle meldinger, unntatt pass, i alle konkurransepregede meldings-forløp
    fra 3 innet og oppover.
Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Den norska lösningen verkar väl utmärkt?

Thomas Ålander

Man lägger i Norge således upp stopplappen efter budet, inte före?

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Thomas Ålander skrev:


Man lägger i Norge således upp stopplappen efter budet, inte före?

Nej varför tror du det?

Länk till den aktuella PDF med stopp, alertering och annonsering. Det är inte jag som gulmarkerat i dokumentet.


Tror inte man ska ta allt för bokstavligt utan hitta former som passar och accepteras/förstås.

Thomas Ålander

Utgick från att ordet Etter betyder efter. Men jag har kanske fel där.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Thomas Ålander skrev:


Utgick från att ordet Etter betyder efter. Men jag har kanske fel där.

Ja det betyder det, men i sitt sammanhang menas det nog inte det. I vart fall så de som följer ”regeln” gör det i samband med budet.

Logga in för att kommentera