Forum » Tävlingsledare och domslut » är kravet på STOPP borttaget i de nya bridgereglerna ?

är kravet på STOPP borttaget i de nya bridgereglerna ?

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Agneta Aicardi-Holmström
är kravet på STOPP borttaget i de nya bridgereglerna ?

hej
i somras hörde jag att den i mitt tycke onödiga STOPP lappen tas bort i de nya bridgereglerna.
Har ännu inte sett någon sammanställning över dessa (de kanske ligga gömda i det nya BIT systemet).
Vem vet vad som gäller.

Agneta Aicardi 50831

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Du tänker nog på ACBL som har beslutat att ta bort STOP. Läs mer på http://www.acbl.org/stop-card-hits-big-stop-sign/

För svensk del så har vi snarare skärpt kravet och gjort det obligatoriskt i alla tävlingar.

Saxat från det generella regelverket
Stoppmetoden skall användas i alla tävlingar där mästarpoäng i någon form utdelas, och i övrigt i tävlingar som speciellt anordnas för uttagning av landslag eller annan internationell representation, eller om det framgår av de för tävlingen specifika tävlingsbestämmelserna.

Björn Andersson
Agneta Aicardi-Holmström

tack Tommy då vet jag o ska undvika att sprida ”irrläror”.

Varför tänker vi inte likadant i Sverige?

Stopp lappen är ju fullständigt onödig Smile

Kan jag på något sätt påverka svenska beslutsfattare att synka med ACBL och logiskt tänk?

agneta.aicardi@gmail.com

Joakim Nordlindh

ACBL är knappast något att sträva efter när det gäller regelverk.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

I själva bridgelagarna nämns stopp bara i Lag 73A2 där det står att ansvariga organisationer i de olika länderna kan bestämma om obligatoriska pauser. Det är så det fungerar i Sverige, där det står beskrivet i det Generella regelverket.

Naturligtvis kan man tycka att stopp är onödigt. Det skulle till exempel kunna vara så att varje gång en spelare bjuder ett hoppande bud, eller ett bud vilket som helst i konkurrensbudgivning på minst treläget, så ska nästa spelare ta minst tio sekunders tankepaus, (utan stopplapp). Det tycker jag vore enklast och bäst.

Det borde också vara en obligatorisk tankepaus när träkarlens kort lagts upp.

Men spelare på klubbnivå är ofta mycket dåliga på tankepauser, så stopplappen är i praktiken en bra påminnelse.

Philip Berggren

Agneta Aicardi-Holmström skrev:


Varför tänker vi inte likadant i Sverige?

Stopp lappen är ju fullständigt onödig Smile

Förstår nog inte på vilket sätt är den onödig?

Säg att vi spelar barometer. Du öppnar med ett hoppande bud och säger stopp tydligt så att motståndarna hör detta. Utan att du avsett att sprida det har du nu talat om även för andra bord som hört din annonsering att du gjort ett hoppande bud. De kan såklart inte veta vad du bjudit om de inte pga. ljudet tittar åt ditt håll men det finns en risk att det påverkar budgivningen vid andra bord. Om vi istället lägger fram lappen så kommer den risken att bli klart mycket mindre. Vi slipper även problematiken med att ”nej du sa inte stopp” då spelare är mer uppmärksamma på vad som faktiskt låg på bordet då stopplappen avviker från övriga budlappar. Precis på samma sätt som alertlapparna kan användas.

Björn Sörling

Ännu mer idealt vore ju om alla bud bjöds och alla kort spelades i samma tempo. Men dit kommer vi aldrig.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Dit kommer vi nog aldrig.

Men det kanske vore en bra idé att införa stopp även i konkurrenssituationer. Jag ska skriva ett inlägg med separat rubrik om detta.

Lars-Göran Larsson

Jag har alltid tyckt att stoppregeln, med eller utan lapp, är bland det dummaste bridgereglerna producerat.
Det borde ingå i en bridgespelares arsenal att själv kunna avgöra när någon hoppar. Dessutom är det väl redan påbjudet att man ska bjuda och spela i normalt tempo i alla budsituationer. Ta bort stopp-regeln och utbilda i etiskt beteende och förståelse (en diskussion på forum och klubbar som kan komma att göra spelet låångt trevligare). Tack för ordet.

Logga in för att kommentera