På egen risk

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jan Lagerman
På egen risk

x
AJxx
KTx
KQxxx

MTV öppnar med 4Sp och partnern tänker de obligatoriska sekunderna efter MTVs stopplapp och passar.
MTH överlägger nu några sekunder ytterligare, ca 3-4 kanske, och passar.
Vi är i -zon och med tanke på östs tvekan passar vi för att inte bloda ner oss.

Partnern spelar ut hjärterkung och MTH lägger upp

xx
xx
xxxxxx
xxx

-: ”Jag funderade på att späda på spärren med 5Sp…”

Finns det något skäl att tillkalla TL nu, eller är det en giv man förlorat med sitt bleka(?) pass?

Ola Brandborn

Tänk om förbundet hade haft typ en liten databas där TL kunde skriva in liknande ”tveksamma” givar för senare genomgång…

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Denna gången tycker jag inte att öst har till att fundera. Men om öst haft
xxx
x
xxxxxx
xxx
I stället så har jag mer förståelse för att man funderar (även om jag säger pass med den handen också).
Men detta gör ju att det blir en massa bedömningsfall och det är väl i dessa tillfällen som TL skall/bör fråga några stycken med liknande spelstyrka som öst vad dom hade bjudit?
Och skall TL göra kunna göra det så krävs det ju faktiskt att man ropar på TL Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Philip Berggren

Jan Lagerman skrev:


x
AJxx
KTx
KQxxx

MTV öppnar med 4Sp och partnern tänker de obligatoriska sekunderna efter MTVs stopplapp och passar.
MTH överlägger nu några sekunder ytterligare, ca 3-4 kanske, och passar.
Vi är i -zon och med tanke på östs tvekan passar vi för att inte bloda ner oss.

Partnern spelar ut hjärterkung och MTH lägger upp

xx
xx
xxxxxx
xxx

-: ”Jag funderade på att späda på spärren med 5Sp…”

Finns det något skäl att tillkalla TL nu, eller är det en giv man förlorat med sitt bleka(?) pass?

Lag 73D1. Slutsatser av tempovariationer hos motståndarna dras på egen risk, men man får inte medvetet försöka förvilla motståndet genom att tänka 73D2, om man i enlighet med 73F inte haft något bridgemässigt skäl för sin tempovariation samtidigt som man vid tidpunkten för detta ska ha kunnat veta att det kan ge den egna sidan fördel. Om vi som TL tror på att spelaren inte avsett att medvetet förvilla med sin fundering då finns inget regelbrott. Svårt att bedöma denna typ av situation utan att ha varit på plats.

Logga in för att kommentera