Forum » Tävlingsledare och domslut » Hur döma detta?

Hur döma detta?

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Hur döma detta?

Spelföraren spelar ett ruterkontrakt.
Några stick in i spelet lägger motståndarna ner en stor spader, vilken spelföraren stjäl, drar ut trumfen, sedan sakar hen någon förlorare på något och tar resten.
Efter brickan var färdigspelad kommer man underfund med att spelföraren på spadervändan satt och funderade över hur ett hjärterkontrakt gått så han ”stal” av misstag med en hjärterhacka istället för en ruterhacka - vilket ingen då upptäckte.

TL!

Philip Berggren

Så om jag förstår dig rätt så ”stal” spelföraren på handen och sen spelades brickan klart?

Förmodar att spelföraren inte vann sticket där han spelade fel kort genom att spela en ruter från träkarlen så det ska försvaret ha. Sen har försvaret godkänt utspel från fel hand när de fortsatt spela efter att spelföraren spelat ut från sin hand.

Björn Westling

Philip Berggren skrev:


Så om jag förstår dig rätt så ”stal” spelföraren på handen och sen spelades brickan klart?

Förmodar att spelföraren inte vann sticket där han spelade fel kort genom att spela en ruter från träkarlen så det ska försvaret ha. Sen har försvaret godkänt utspel från fel hand när de fortsatt spela efter att spelföraren spelat ut från sin hand.

I praktiken så insåg spelföraren att han stulit med fel trumffärg precis innan han skulle spela ut. Ingen motståndare eller träkarl reagerade innan.

Så jag undrar hur man alltså dömt om spelföraren inte vaknat till.

Jan-Olof Hegethorn

Björn Westling skrev:


Spelföraren spelar ett ruterkontrakt.
Några stick in i spelet lägger motståndarna ner en stor spader, vilken spelföraren stjäl, drar ut trumfen, sedan sakar hen någon förlorare på något och tar resten.
Efter brickan var färdigspelad kommer man underfund med att spelföraren på spadervändan satt och funderade över hur ett hjärterkontrakt gått så han ”stal” av misstag med en hjärterhacka istället för en ruterhacka - vilket ingen då upptäckte.

TL!


Mitt minne av kurser i TL-utbildning är att missstag i spel/budgivning är avslutade med påbörjande av nästa session och inte kan korrigeras.
Philip Berggren

Björn Westling skrev:

I praktiken så insåg spelföraren att han stulit med fel trumffärg precis innan han skulle spela ut. Ingen motståndare eller träkarl reagerade innan.

Så jag undrar hur man alltså dömt om spelföraren inte vaknat till.

Så de lät spelföraren ändra och stjäla med rätt färg?

Märker ingen det så finns inget problem för då klagar ingen. Märker man det efter man spelat klart så överför man bara det stick som spelföraren uppenbart inte vann till försvaret.

Björn Westling

Philip Berggren skrev:


Björn Westling skrev:

I praktiken så insåg spelföraren att han stulit med fel trumffärg precis innan han skulle spela ut. Ingen motståndare eller träkarl reagerade innan.

Så jag undrar hur man alltså dömt om spelföraren inte vaknat till.

Så de lät spelföraren ändra och stjäla med rätt färg?

Nej, de valde att istället spela ut till nästa stick.

Logga in för att kommentera