Forum » Tävlingsledare och domslut » LK 1606(SM par semi)

LK 1606(SM par semi)

76 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars Durlow

TL:s beslut får gälla.

Jag kan tänka mig att i vissa speciella fall så kan en överprövning få ske.

Då kan man tillfråga en expertjury ( på nätet ). Säg 10 meriterade bridgespelare.

Jag kan också tänka mig att i dessa sällsynta fall så kan man ställa en fråga på nätet där folk får rösta.

Sidor

Ola Brandborn

Jan Lagerman skrev:

Läget påminner om att ni som Syd har AKT9 i en färg som spelförare.
MTH är inne i spelet och vänder med damen.
Ni frågar hur de spelar inne i spelet och får höra 2/4 genom spelföraren, varför ni inte maskar senare i spelet. MTH har dock QJx och ni missar ett stick.

Läget påminner bara lite om ditt exempel; Orsaken är att de flesta par har överenskomna metoder hur man vänder genom spelföraren. Det hade man inte här. Det verkar dock på rapporten som att Väst försökte förklara vad han av erfarenhet visste att Öst spelade på, i stället för att svara ”vi har inga överenskommelser”. Och för denna hjälpsamhet blev han sedermera bortdömd… (dessutom när det fanns ett safetyspel för spelföraren om han inte sakar bort sig i stick två).
Dessutom ska man enligt lagarna redovisa för sådana saker som samspelhet osv även om det inte finns någon explicit överenskommelse. När man läser det här domslutet så får man börja undra om man verkligen ska tala om hur man vet att partnern spelat tidigare, då man bara kan bli bortdömd, om man inte väger sina ord på en guldvåg.

Slutligen, frågan ”hur splittar ni honörerna” och svaret ”högsta från tre, lägsta från två”: Här finns ett stort utrymme för en kommunikationsmiss. Jag är inte ensam i tråden att trott att Väst sanningsenligt har svarat ”högsta från tre (kort), dvs damen från QJx, lägsta från två (kort), dvs knekten från QJ” Har TL och LK frågat Väst hur han uppfattat frågan? Även om det är självklart ur frågeställarens perspektiv vad som avses, så är det inte det ur svararens perspektiv, och det måste vara den som ställer frågan som är ansvarig för att frågan kan tolkas på ett entydigt sätt.

Sidor

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:

Läget påminner bara lite om ditt exempel; Orsaken är att de flesta par har överenskomna metoder hur man vänder genom spelföraren. Det hade man inte här. Det verkar dock på rapporten som att Väst försökte förklara vad han av erfarenhet visste att Öst spelade på, i stället för att svara ”vi har inga överenskommelser”. Och för denna hjälpsamhet blev han sedermera bortdömd… (dessutom när det fanns ett safetyspel för spelföraren om han inte sakar bort sig i stick två).

Visst. Så kan det vara. Men spelföraren visste inte i stick två och tre vad som skulle hända (blockad spader) och att kalla det bortspel är lite hårt under dessa omständigheter.
Att Väst ville vara hjälpsam och förklara vad han, Väst, ansåg om hur han spelar eller trodde sig spela med Öst, kanske inte Syd har en aning om?

Dessutom ska man enligt lagarna redovisa för sådana saker som samspelhet osv även om det inte finns någon explicit överenskommelse. När man läser det här domslutet så får man börja undra om man verkligen ska tala om hur man vet att partnern spelat tidigare, då man bara kan bli bortdömd, om man inte väger sina ord på en guldvåg.

Visst igen. Ibland kan hjälpsamhet stjälpa och detta är ibland surt som fan om hjälpsamheten, trots goda intentioner blir fel. Att Väst blir bortdömd för hjälpsamhet vet jag inte. Om Väst hade rätt i sin förklaring hade han. Men tydligen höll Öst inte med eftersom han spelade annorlunda än vad Väst ansåg föreligga vilket troligen innebär att det inte förelåg någon erfarenhet. Iallafall inte så stark som man kanske kan förvänta sig. Här får man hoppas att TL och LK tar reda på lite mer om vad som egentligen förelåg och hände.

Slutligen, frågan ”hur splittar ni honörerna” och svaret ”högsta från tre, lägsta från två”: Här finns ett stort utrymme för en kommunikationsmiss. Jag är inte ensam i tråden att trott att Väst sanningsenligt har svarat ”högsta från tre (kort), dvs damen från QJx, lägsta från två (kort), dvs knekten från QJ” Har TL och LK frågat Väst hur han uppfattat frågan? Även om det är självklart ur frågeställarens perspektiv vad som avses, så är det inte det ur svararens perspektiv, *och det måste vara den som ställer frågan som är ansvarig för att frågan kan tolkas på ett entydigt sätt.

Denna var ny för mig. Vet inte heller om jag håller med.
-:”Hur splittar ni era honnörer”?
-:”Högsta från tre och lägsta från två” tycker jag låter som om Väst fattade exakt vad som menades. Jag har aldrig hört någon tex svara så på en fråga om längdmarkering. Här brukar man svara ’Malmö’ eller ’högt från udda lågt från jämnt’. Inte ”högt från tre och lågt från två”, som är specialfall av längdmarkering. Västs svar tycker iallafall jag tyder på att Väst förstod vad Syd syftade på. Självklart kan jag ha misstolkat. TL och LK har förhoppningsvis inte gjort det.

Sidor

Björn Westling

Grattis till Syd för att hitta en 100%-ig spelföring.
När han frågade och en förbluffad motståndare svarade som väl alla hade gjort så hade han nu en hundraprocentare. Han spelar på att väst har knekten, och har öst den så får han gå hem i efterhand.
Vi andra vanliga dödliga frågar självklart inte eftersom vi ju vet att om vi hade suttit öst hade vi spelat endera honnören alldeles oavsett vilka eventuella överenskommelser vi har, eftersom det här är ett läge där enbart spelföraren är betjänt av att få veta vår honnörssättning.
Vi vanliga dödliga hade alltså gissat på något och sedan tagit nästa bricka.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Nja, spelföringen blir bara 100 %-ig under förutsättning att förklaringen var osann, dvs. att de inte hade den överenskommelse som förespeglades. Om förklaringen var korrekt men Öst valt att göra ett icke överenskommet avsteg, då gäller det spelade resultatet.

Sidor

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Torbjörn Gustavsson skrev:


Nja, spelföringen blir bara 100 %-ig under förutsättning att förklaringen var osann, dvs. att de inte hade den överenskommelse som förespeglades. Om förklaringen var korrekt men Öst valt att göra ett icke överenskommet avsteg, då gäller det spelade resultatet.


Om överenskommelsen finns tillkommer väl ändå det momentet att Väst kan ha kännedom om att Öst ibland brukar göra avsteg från överenskommelsen. Isf bör även Syd få kännedom om detta av Väst.
Känner Väst sin ”kluriga” Öst väl? Troligen.

Sidor

Jan Lagerman

Björn Westling skrev:


Vi andra vanliga dödliga frågar självklart inte eftersom vi ju vet att om vi hade suttit öst hade vi spelat endera honnören alldeles oavsett vilka eventuella överenskommelser vi har,

Spelar du dina honnörer lite random när du spelar ut också?
Eller spelar du (ni) bara random i andra hand?

Sidor

Ola Brandborn

Jan Lagerman skrev:


Björn Westling skrev:


Vi andra vanliga dödliga frågar självklart inte eftersom vi ju vet att om vi hade suttit öst hade vi spelat endera honnören alldeles oavsett vilka eventuella överenskommelser vi har,

Spelar du dina honnörer lite random när du spelar ut också?
Eller spelar du (ni) bara random i andra hand?

Ärligt talat, hur många par har diskuterade överenskommelser på hur man splittar QJT vs QJ(x)? Är det ett par på tusen?

Sidor

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Problemet är ju att Ö-V är rökta oavsett när frågan ställs.

även om svaret blir ”ingen ÖK” så kan det finnas en dold ök.
finns det inte skriftliga överenskommelser om varje läge så är det kört.

bra regelverk.

Sidor

Björn Westling

Jan Lagerman skrev:


Björn Westling skrev:


Vi andra vanliga dödliga frågar självklart inte eftersom vi ju vet att om vi hade suttit öst hade vi spelat endera honnören alldeles oavsett vilka eventuella överenskommelser vi har,

Spelar du dina honnörer lite random när du spelar ut också?
Eller spelar du (ni) bara random i andra hand?

Jag spelar honnörerna random i de situationer där det är bridgemässigt påkallat, dvs varenda gång som man kan misstänka att det är spelföraren som är mest intresserad av hur jag har det i färgen.

Exempel:
Syd lägger ner ett ess och har hackor på bordet.
Jag har DJ punkt före bordet. Nu lägger jag inte varje gång knekten, och inte varje gång damen. Jag förmodar att samma gäller dig.

Sidor

Jan Lagerman

Stefan Lilja skrev:


Problemet är ju att Ö-V är rökta oavsett när frågan ställs.

även om svaret blir ”ingen ÖK” så kan det finnas en dold ök.
finns det inte skriftliga överenskommelser om varje läge så är det kört.

bra regelverk.

Det är inget problem, eftersom det inte är sant.
Om Väst berättar om deras överenskommelser kan inget ont hända.
Om svaret blir ’ingen överenskommelse’ så händer normalt sett ingenting alls.
Att de skulle vara rökta oavsett är en villfarelse.

Sidor

Jan Lagerman

Björn Westling skrev:


Jan Lagerman skrev:


Björn Westling skrev:


Vi andra vanliga dödliga frågar självklart inte eftersom vi ju vet att om vi hade suttit öst hade vi spelat endera honnören alldeles oavsett vilka eventuella överenskommelser vi har,

Spelar du dina honnörer lite random när du spelar ut också?
Eller spelar du (ni) bara random i andra hand?

Jag spelar honnörerna random i de situationer där det är bridgemässigt påkallat, dvs varenda gång som man kan misstänka att det är spelföraren som är mest intresserad av hur jag har det i färgen.

Exempel:
Syd lägger ner ett ess och har hackor på bordet.
Jag har DJ punkt före bordet. Nu lägger jag inte varje gång knekten, och inte varje gång damen. Jag förmodar att samma gäller dig.

Sant.
När spelföraren lägger ner ett äss har jag ingen överenskommelse alls och försöker variera mitt spel.

Sidor

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:


Jan Lagerman skrev:


Björn Westling skrev:


Vi andra vanliga dödliga frågar självklart inte eftersom vi ju vet att om vi hade suttit öst hade vi spelat endera honnören alldeles oavsett vilka eventuella överenskommelser vi har,

Spelar du dina honnörer lite random när du spelar ut också?
Eller spelar du (ni) bara random i andra hand?

Ärligt talat, hur många par har diskuterade överenskommelser på hur man splittar QJT vs QJ(x)? Är det ett par på tusen?

Troligen ligger du ganska nära sanningen, men detta faktum att det är få som har några fasta principer innebär inte att Syds rättigheter att fråga om detta par är ett av dessa få på tusen försvinner.
I SM-par torde frekvensen för en överenskommelse öka dramatiskt mot vad den är på en lokal klubbtävling.

När så Väst svarar på frågan OCH Öst spelar avvikande OCH framför allt, Öst håller inte med om att de har den överenskommelsen, ja då kan det bli korrigering.
Om Öst svarat -:”Jag ville inte lägga knekten när Syd spelade ruter för att det verkade vara hans långa färg. Normalt sett spelar vi knekten precis som min partner svarade, men nu ville jag sprida dimma.” så tror jag Syd fått stå sitt kast (kanske iallafall).
Men om Väst svarat ett svar som Öst inte var med på, vilket verkar vara det som hände, så tror jag det kan bli korrigerad score.
För att Syd ska få korrigerad score måste Väst ha givit fel info, eller möjligen info som inte kan verifieras om den känns tveksam. Annars kan normalt sett inget hända.

Ja, jag känner till att spelare som kan lagarna ibland slipar sina svar till TL och LK. Det verkar som om några anser att Syd ställt en fråga för att fånga några på kroken. Även om ni har rätt så ser inte jag att det måste vara så. Det är dessutom en elak insinuation.
Dessutom tror jag att TL och LK är betydligt mer skickade att insamla information och fatta sina beslut därefter, än vad vi som sitter här med bristfällig info någonsin kan göra.

Sidor

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Stefan Lilja skrev:

Problemet är ju att Ö-V är rökta oavsett när frågan ställs.

även om svaret blir ”ingen ÖK” så kan det finnas en dold ök.
finns det inte skriftliga överenskommelser om varje läge så är det kört.

bra regelverk.

Det är inget problem, eftersom det inte är sant.
Om Väst berättar om deras överenskommelser kan inget ont hända.
Om svaret blir ’ingen överenskommelse’ så händer normalt sett ingenting alls.
Att de skulle vara rökta oavsett är en villfarelse.

Det blir samma läge som nu om SF hävdar felaktig förklaring och att dom spelar högsta från denna kortsättningen.
Hur ska TL veta att det inte har hänt tidigare och att väst inte har information om hur partnern spelar i liknande lägen?

Oavsett svar på frågan som ställdes vid bordet så kommer Ö-V aldrig komma bra till i slutändan om NS väljer att kalla på TL.

Sidor

Jan Lagerman

I inledningsinlägget står det:

Förklaringen är felaktig,

Detta är en avgörande faktor i hela förloppet.
LK har fastställt att Väst givit en förklaring som var felaktig.

Ja, jag tycker synd om Väst som ville vara hjälpsam.
Varför förklaringen var felaktig vet vi inte exakt men man fortsätter att skriva att ÖV inte hade någon överenskommelse.

Dessa två saker tillsammans är inte bra. Ett svar som inte stämmer med verkligheten.

Ni som tycker att detta är ett justitiemord skulle jag vilja be att fundera på varför ni tycker det.
Var det för att Syd ställde en ’dum’ fråga som inte borde ha ställts, eftersom det bara är något/några få par som har en överenskommelse?
Eller var det för att Syd spelade lite slarvigt i ett tidigt skede och sedan genom en listig fråga lyckades ta igen?

Jag tror mig iallafall se varför LK dömde som man gjorde.

Sidor

Jan Lagerman

Stefan Lilja skrev:


Hur ska TL veta att det inte har hänt tidigare och att väst inte har information om hur partnern spelar i liknande lägen?

Oavsett svar på frågan som ställdes vid bordet så kommer Ö-V aldrig komma bra till i slutändan om NS väljer att kalla på TL.

Det kan nog aldrig TL veta.
Precis som Ola tror jag det är ytterst få spelare som har en överenskommelse.
Än färre är de som dessutom dokumenterat hur de splittar och läget är ganska ovanligt att många inte har en susning om hur de splittar.

Ditt ’oavsett svar på frågan … så kommer ÖV aldrig komma bra till’ tror jag är felaktigt.
Om Väst sagt ingen ÖK om ingen ÖK finns, kommer han normalt sett aldrig dåligt till.
Om Väst sagt, ingen direkt överenskommelse, men tidigare i tävlingen spelade han högsta från tre intilliggande, så tror jag heller inget hänt.

Men ett svar ”Vi spelar högsta från tre och lägsta från två” som inte är en överenskommelse, kan få svåra konsekvenser.

Sidor

Nils Andersson

Vet inte vad som gäller hur korten spelas, men när det gäller bud har jag fått lära mig att man skall döma felaktig förklaring isf felaktigt bud om man inte kan visa dokumentation. Gäller samma här ligger Ö/V verkligen illa till.

Hade blivit rättshaverist om brickan hade drabbat mig bara för att jag försökte förklara iaf för som de flesta svarar i detta läge. Ingen överenskommelse.

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Vill inte lägga mig i diskussionerna, men jag funderar över en sak, kanske står det i tråden men jag missat det.

Om spelarna hade den överenskommelsen alternativt man har den bridgeerfarenheten från samspelthet, som man svarade

…högsta från tre och andra från två…

och partnern på det aktuella spelet valt att spela på annat sätt, dvs frångå normala principer. Är man rökt då? Upplys mig!

Sidor

Eric Arvidsson

@Arne. nej då står det spelade resultatet, Iofs måste man kunna styrka sina metoder, annars får TL göra en bedömning om vad som är troligt, att paret i fråga medvetet frångått sina metoder eller huruvida det varit en felaktig förklaring.

Om man har som ÖK att spela högsta från 3 respektive lägsta från 2 Honnörer måste man hädanefter svara att sina generella metoder är ovan men avvikelser har förekommit.

Observera att man inte får svara ”ingen överenskommelse” (kan vara ok om man bara spelat några gånger, annars måste man i min värld både vara blind och döv, om man aldrig sett vad sin partner sysslar med)

Däremot kan ett svar som, Vi har ingen explicit ÖK, men genom samspelthet har partnern en tendens att lägga lägsta från 2H och högsta från 3H i de fall han tror att jag har nytta av informationen. I de fall han tekniskt måste Splitta H försöker han variera sitt kort för att i största mån skapa en gissning för spelföraren.

Sidor

Ola Brandborn

Av denna tråd har jag lärt mig att man som spelförare kan öka sina hemgångschanser genom att ställa frågor. Exempel:

Vi spelar ett sangkontrakt där bordet i utspelsfärgen har xx och spelföraren har QTx. Väst spelar ut en hacka och Öst vinner med esset. Öst vänder med en hacka. Det naturliga är nu att maska med tian, men vi kan faktiskt ”gardera” att Öst lurat oss med AKxx genom att ställa frågan ”vilken honnör vinner ni första stick med från AKxx, Esset eller Kungen?”.

Västs rätta svar är ”ingen överenskommelse”, men han vill säkert vara snäll och berätta att normalt sett så spelar de normal bridge vilket normalt är att vinna med Kungen… satt det sedan Jxxx till AKxx så tar man reda på om ÖV verkligen har en överenskommelse kring detta, och kan de inte bevisa det så vinner man i överklagandet.

Sidor

Philip Berggren

Ola Brandborn skrev:


Av denna tråd har jag lärt mig att man som spelförare kan öka sina hemgångschanser genom att ställa frågor. Exempel:

Det som borde framkommit är att man när man besvarar en fråga oavsett situation och har god anledning att veta/misstänka varför frågan ställs så ska man vara försiktig med att deklarera något så som definitiva överenskommelser om man är osäker på om man har dem eller inte.

Sidor

Tomas Brenning

Ola Brandborn skrev:


Av denna tråd har jag lärt mig att man som spelförare kan öka sina hemgångschanser genom att ställa frågor.

Salig Daniel Auby kunde inte ha uttryckt det bättre. Han tillstod med illa dold förtjusning att två bra saker kunde hände om man ställde tillräckligt många frågor:

  1. Fi avslöjade för mycket
  2. Fi svarade fel, och då kunde man klämma dit dem hos TL

Sidor

Ola Brandborn

Jag tycker inte det är ett bra regelverk om det mer eller mindre krävs en juristutbildning för att framgångsrikt spela vårt roliga spel.

Sidor

Per Leandersson

Hej Bridgesverige!

Stort tack för ert engagemang i denna dom. Det är alltså jag som är Syd i sammanhanget och min partner Pontus Silow ska inte blandas in i det hela.

Normalt när jag spelar och det kommer höga kort så brukar jag fråga hur paret splittar/lägger honnörer. Självklart inte i vanliga tävlingar men i landets finaste partävling tycker jag att man bör få ställa frågor. Dock är det så att denna gång har jag visat ruter och sedan så ligger det T9 på bordet. Jag borde alltså inte ställt den fråga som jag brukar göra utan låtit bli att fråga. Därtill borde jag inte heller ha ropat på TL.

Mycket ledsen för det inträffade!

Sidor

Ola Brandborn

Per, jag är nyfiken: Har du och Pontus några överenskommelser hur ni splittar honnörer i det här läget, och hur har ni dokumenterat det?

Sidor

Stefan Andersson

Snygg kommentar Per. Nu släpper vi den här.

Sidor

Per Leandersson

Hej Ola!

Vi har dokumenterat det i vårt kortspelskompendium.

4. Splitta honnörer

Vi lägger högsta kortet från 3 intilliggande och lägsta kortet från 2 intilliggande när vi Splittar honnörer. Om vi med säkerhet vet att det är en färg som partnern inte kan var intresserad av så lägger man valfritt kort.

Varför det blir stor stil vet jag inte och fattar inte hur jag ska redigera efter några försök heller. Innehållet är det centrala och hoppas storleksvariationen inte ses som stötande.
/Per

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Om 10,9 i ruter låg på bordet (träkarlen) så var ju brickan fel inlagd här från början. Och då är ju hela diskussionen felaktig (har dock inte själv deltagit alls).

Och har Per själv skrivit ut detta i sitt kompendium och har denna överenskommelse med sin partner så tycker jag inte att det är fel alls av Per att fråga motståndarna om dom har en liknande överenskommelse.
Vad det gäller själva spelet att saka eller inte tycker jag ju inte riktigt har med saken att göra kanske. Har ett fel begåtts eller har det inte begåtts något fel? Det är väl det som är frågan?

Vad händer om Per inte frågar och det sedan visar sig att ö/v har en överenskommelse likt den Per har med sin partner? Skall då inte Per kunna få samma info som ö/v har när han skall bestämma spelsätt?

Skulle man däremot fråga enbart för att skaffa sig dubbla chanser så är det naturligtvis förkastligt. Men det känner jag mig dock 100%-igt säker på att Per inte har gjort.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Peter Swensson

Per Leandersson skrev:


Hej Bridgesverige!

Stort tack för ert engagemang i denna dom. Det är alltså jag som är Syd i sammanhanget och min partner Pontus Silow ska inte blandas in i det hela.

Normalt när jag spelar och det kommer höga kort så brukar jag fråga hur paret splittar/lägger honnörer. Självklart inte i vanliga tävlingar men i landets finaste partävling tycker jag att man bör få ställa frågor. Dock är det så att denna gång har jag visat ruter och sedan så ligger det T9 på bordet. Jag borde alltså inte ställt den fråga som jag brukar göra utan låtit bli att fråga. Därtill borde jag inte heller ha ropat på TL.

Mycket ledsen för det inträffade!

http://arkiv.svenskbridge.se/e107_plugins/competition/competition.php?deal.226379.6

Du minns fel du hade T9 på handen, makker tog 12 stick så den brickan minns man

Sidor

Ola Brandborn

Snyggt Per!

Sidor

Logga in för att kommentera