Forum » Tävlingsledare och domslut » Hur skall detta dömas?

Hur skall detta dömas?

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Hur skall detta dömas?

Nord är giv.

Nord öppnar med 1 ruter.
Öst lägger upp en stopplapp, och för sedan handen till budlådan för att avge sitt bud.
Syd ser en röd lapp så han passar.
Väst bjuder 1 spader.
Nu lägger öst upp 2 hjärter, lyckligt omedveten om att två andra hunnit bjuda under den tid det tagit öst att ta fram sitt bud.

Hur döms detta?

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Förslag: ”Backa bandet” - 1 ru - 2 hj.. och Syds tur att bjuda. Västs 1 sp är OI för Öst, vilket förhindrar honom att bjuda spader utan att ha väldigt mycket (vilket han omöjligt kan ha med sina 2 hj). Dessutom får hans fortsatta budgivning på inget annat sätt påverkas av att Väst har 5+ i Spader.

Lars Adie

1Sp är ett otillräckligt bud och partnern avstängd.

Björn Westling

Så här skulle jag tänka mig:

passet var utom tur, men det godkändes av väst, som ju bjöd 1 spader. Nord skall alltså bjuda.
Nu är östs 2 hjärter utom tur. Syd kan således godkänna detta bud och bjuda vad som helst, varefter budgivningen går som vanligt.. Att Öst har en svag hand är OI för väst. Att väst kan ha en svag hand är OI för öst.
Om syd inte godkänner så tas 2 hjärter bort, Nord skall bjuda och öst får bjuda vad som helst, medan väst är avstängd resten av budgivningen.

Men det här är ju inget facit.

Björn Andersson

Enligt lag 28B
Ett bud anses avgivet i rätt tur när det bjudits av spelaren i tur, innan det beslutats om korrigering för ett motståndarbud utom tur. Därmed bortfaller varje rätt till korrigering för budet utom tur. Budgivningen fortsätter som om motståndaren inte bjöd vid det felaktiga tillfället, men lag 16D2 gäller.

Så enligt tidigare svar så är backa bandet rätt sätt att hantera det på. Däremot så är inte Öst-Väst den felande sidan så 1 är inte OI för ÖV.

Leif Lundberg

Den här tråden är en i raden som visar hur korkat det är att ha samma färg på dubblingslappen som på stopplappen.
Byt färg på nån av dem, förslagsvis stopplappen, så är problemet oftast löst.
Det är alltför vanligt att folk ser en röd lapp och ser den som en dubbling oavsett vad det står på den.

Björn Andersson

Efter lite diskussion med andra TL så får jag väl tillstå att 1 förverkar rätten till korrigering och då är inte 28B tillämplig. 2 får dömas som ett helt vanligt bud utom tur vilket jag tycker blir en orimligt hård bestraffning för den som inte gjort nått fel.

Björn Sörling

Är det inte så enkelt att Syds pass behandlas som bud utom tur? (Öst har ju faktiskt inte bjudit något) I så fall har Väst i och med sitt 1Sp-bud godkänt Syds pass utom tur. Så långt är allt ok och då Östs 2Hj bud utom tur.

Tobias Bende

Trodde väst också att öst dubblade? Eller hade väst ett så självklart 1sp-bud så det inte var så viktigt vad öst bjöd?

Lars Adie

Kanske §33 kan användas ?,
Ett bud som avges samtidigt som ett i rätt tur avgivet bud anses ha bjudits efter detta.

Stopp är trots allt inte ett bud utan som jag ser det har både syd och väst bjudit efter syd och då blir 1Sp ett otillräckligt bud.
(båda skulle ha sett att det var en stopplapp och inte en dubbling).

Philip Berggren

Lars Adie skrev:


Kanske §33 kan användas ?,
Ett bud som avges samtidigt som ett i rätt tur avgivet bud anses ha bjudits efter detta.

Stopp är trots allt inte ett bud utan som jag ser det har både syd och väst bjudit efter syd och då blir 1Sp ett otillräckligt bud.
(båda skulle ha sett att det var en stopplapp och inte en dubbling).

Det är enbart tillämpbart på faktiskt samtidiga bud dvs. fysiskt samtidiga bud. Det är inte fallet här.

Thomas Ålander

Svart lapp med vit text föreslås.
Alla ”speciallappar” verkar ha vita tecken mot färgad bakgrund. Svart är en ”ledig” färg.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Att byta färg på stopplappen är naturligtvis den bästa lösningen! Clapping

Fram till det sker kan jag tipsa om att lägga stopplappen snett framför spelaren till vänster, mitt emellan oss! Det fungerar alla gånger som inte MTV slänger upp sin passlapp innan min stopplapp har landat på bordet.

Kram V-ås-åsa

Thomas Ålander

Eftersom skriften på lapparna är i vitt mot färgad bakgrund föreslås att stopplappen görs i svart färg, med vit text, STOP!
Redubbelt och alert, vilka också har lika färg kanske bör koloristskt skiljas åt?

Björn Sörling

Naturligtvis ska också alla tricknivåer ha olika färger. Speciellt 1-nivån och 7-nivån som är typografiskt lika borde ha differentierade färger så att spelare utan intresse för budgivningen ska förstå vilka bud som avges.

Sedermera ska ingen spelare ställas några krav för att intressera sig för vilka bud som avges under budgivningen, eller vilka kort som spelas under spelet.

David Johansson

Varför inte göra stopplappen så här…

Eller så här…

Logga in för att kommentera