Forum » Tävlingsledare och domslut » Ny färg av SH som okrav efter öppning på 2-läget, alert?

Ny färg av SH som okrav efter öppning på 2-läget, alert?

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Erik Sjöstrand
Ny färg av SH som okrav efter öppning på 2-läget, alert?

Efter partnerns färgöppning på 1-läget ska ny färg av SH alerteras, om budet inte är krav. Hur är det med öppning på 2-läget? Jag tänker nu inte på hur man ”bör göra”, utan huruvida det ska dömas om någon inte alerterar.

I förbundets alerteringskompendium står att 2Kl-2hö (där 2Kl är naturlig öppningshand med 5+Kl och 2hö är okrav) ska alerteras. Hur är det med svag tvåöppning och ny färg av SH? Om det kommer ett mellankommande bud? Jag vill minnas att TK för ett tag sedan dömde att 2Sp efter partnerns öppning i 2Hj, där 2Hj var svagt med 5Hj och 4+lå, inte behövde alerteras. Öppning med 2Kl enda krav och svaret 2hö som okrav?

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Det finns inget explicit som säger att 2x - 2y där 2y är okrav ska alerteras. Alerteringsreglerna är vaga med avsikt. Hela idén är att undvika att reglera ett stort antal fall med precisa regler, som ingen kommer att komma ihåg i vilket fall som helst. Man får bedöma från situation till situation.

I fallet 2 (5+ klöver) - 2hö (naturligt okrav), skulle jag göra bedömningen att eftersom det inte finns någon uppenbar standard för svar på naturlig 2 så kan motståndarna inte förutsätta något särskilt om kravläget, och då finns heller inget starkt skäl att alertera ett i övrigt naturligt bud.

I fallet 2 enda krav - 2hö skulle jag göra bedömningen att det är synnerligen ovanligt (och antagligen också dåligt) med naturligt och okrav, och därför tycker jag att det behövs en alert. 2hö okrav i detta läge kommer att vara mycket oväntat för motspelarna.

Torbjörn Gustavsson

Vi vet inte med säkerhet vad som gäller i dessa fall förrän vi har fått ett prejudikat. Annars är tanken att man ska alertera om det avviker från standard. Om det saknas en standard och om budet är naturligt utan bibetydelser finns normalt sett inget krav på att alertera,

Torbjörn Gustavsson

Jan-Eric Larsson skrev:


I fallet 2 (5+ klöver) - 2hö (naturligt okrav), skulle jag göra bedömningen att eftersom det inte finns någon uppenbar standard för svar på naturlig 2 så kan motståndarna inte förutsätta något särskilt om kravläget, och då finns heller inget starkt skäl att alertera ett i övrigt naturligt bud.


Jo, detta exempel är explicit nämnt som alerteringspliktigt. Se http://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/1617_general_coc_161019.pdf sid. 33.
Erik Sjöstrand

Jan-Eric Larsson skrev:


I fallet 2 enda krav - 2hö skulle jag göra bedömningen att det är synnerligen ovanligt (och antagligen också dåligt) med naturligt och okrav, och därför tycker jag att det behövs en alert. 2hö okrav i detta läge kommer att vara mycket oväntat för motspelarna.


Jag har sett en hel del par som spelar så. Normalt då om 2 innehåller typ 20-21 NT eller UK. Då är alla bud utom 2 (och kanske 2NT samt hopp till 3+) att spela mot svaga sangen.
Ola Brandborn

Erik Sjöstrand skrev:


Jan-Eric Larsson skrev:


I fallet 2 enda krav - 2hö skulle jag göra bedömningen att det är synnerligen ovanligt (och antagligen också dåligt) med naturligt och okrav, och därför tycker jag att det behövs en alert. 2hö okrav i detta läge kommer att vara mycket oväntat för motspelarna.


Jag har sett en hel del par som spelar så. Normalt då om 2 innehåller typ 20-21 NT eller UK. Då är alla bud utom 2 (och kanske 2NT samt hopp till 3+) att spela mot svaga sangen.

Ja, jag skulle gärna vilja veta varför det är ett dåligt bud, det är snarare ett väldigt bra bud.
Ovanligt är det i alla fall inte. Och definitivt inte synnerligen ovanligt.
Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Om öppnaren har 20-21 balanserad eller utgång på egen hand borde man väl använda någon form av överföringssvar? Jag tycker att allt annat är mer eller mindre dåligt.

Philip Berggren

Jan-Eric Larsson skrev:


Om öppnaren har 20-21 balanserad eller utgång på egen hand borde man väl använda någon form av överföringssvar? Jag tycker att allt annat är mer eller mindre dåligt.

Varför det? 2 2 visar typ max Qxxxx slut. Går då öppnaren vidare vet man att det är en endakrav hand. Öppnaren vet direkt att partnern har ingenting och exakt vad partnern har för eventuell färg att spela i. Man passar således enbart med 20-21nt. Ser inte varför det ska vara så dåligt.

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

möjligen då att spelföringen kommer på ”fel” hand…

Torbjörn Gustavsson

Det problem man kan ställas inför är att 2kl-öppningen störs. Det blir lite meckigare när man måste gardera in att man kanske ska bromsa under utgång. Samtidigt blir budgivningen efter en 2NT-öppning stabilare, så min erfarenhet är att det går på ett ut.

Tobias Bende

En fördel med att spela 2kl-2hö som svagt är att man kan spela överföringar efter 2kl-2ru; 2NT som utgångskrav och öppningshanden kan direkt visa om stöd finns i svarshandens högfärg (så här kan man väl iofs spela ändå men det känns lite mer naturligt om 2hö är svagt).

Jag tycker fortfarande att naturligt starka svar på 2kl är för värdefulla att ge upp för att spela 2hö som okrav.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Jag har inga starka åsikter i frågan, men tror själv att det oftast är bättre att bjuda 2 - 2; 2N - överföring. Då kommer spelföringen på rätt hand. Men det kan naturligtvis vara så att man ibland klarar precis två trick men inte tre.

Jag tror för övrigt att man ska ha överföringssvar även med positiva händer. Så här spelar jag gärna själv efter 2 enda krav:

2 0-5 alla fördelningar
2 6+ minst fem spader
2 6+ balanserad eller 4441
2N 6+ minst fem hjärter
3 6+ minst fem ruter
3 6+ minst fem klöver

Detta är de berömda Kaninöverföringarna.

Uppenbarligen tycker jag att det är viktigt att få spelföringen på den starka handen. Smile

Ola Brandborn

Johnny Petersson skrev:


möjligen då att spelföringen kommer på ”fel” hand…


Exempel: Jxxxxx slut mot en 20-21 NT

Par 1 spelar 2 spader på ”fel hand”
Par 2 spelar 3 spader på ”rätt hand”

I långa loppet tror jag att Par 1 får ett bättre resultat, i fyrmanna (vilket är vad jag spelar)

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

Jag kommer i 2sp på rätt hand efter min starka kl-öppning Smile men i det aktuella fallet tror jag att du har rätt.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

I det aktuella fallet är det säkert bättre att hålla sig nere i 2.

Men den konstruktiva budgivningen efter 2 behöver ju också bud. Jag skulle gissa att det i allmänhet är bättre att svara 2 svagt och använda resten av svarshandens bud för att söka utgång och slam.

Det bästa är naturligtvis att spela stark klöver. Smile

Ola Brandborn

Jan-Eric Larsson skrev:


I det aktuella fallet är det säkert bättre att hålla sig nere i 2.

Men den konstruktiva budgivningen efter 2 behöver ju också bud. Jag skulle gissa att det i allmänhet är bättre att svara 2 svagt och använda resten av svarshandens bud för att söka utgång och slam.


Jag spelar så med min partner, men egentligen vill jag ha 2hö som svagt.
Logga in för att kommentera