Forum » Tävlingsledare och domslut » Bud utom tur... Rätt dömt?

Bud utom tur... Rätt dömt?

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Zylberstein
Bud utom tur... Rätt dömt?

Det hände för några veckor sedan.
Min partner är en orutinerad, ofta långsam spelare. NS är klubbens skickligaste och snabbaste spelare.

Jag vecklar ut korten, sorterar, räknar fördelning och poäng, får 16 hp och sangfördelning. Nu har det gått en bra stund, så jag öppnar 1NT. Hallå, ropar NS, det är din partner som är giv, och han sitter än…. Opps… Mea Culpa.
Man ropar på TL. Denne frågar om de godtar budet. Ja säger oppsarna. OK, läget är följande: Din partner är avstängd nu. Du får bjuda ditt bud som du redan avgett… Nej du får inte bjuda 3NT istället…
Så jag får spela 1NT… Partner visar sig ha 10 halvdåliga poäng. Vad han satt och funderade på så länge vet jag inte, för han har vare sig normal öppning eller en normal svag tvåa i ruter; men 3NT torde vara uppkast…. Ja ja.

Oppsarna synes få en gratis topp, så för en gångs skull gör Syd ett mindre bra utspel; och jag gissar rätt, 10 trick hemma, fast normalt är det bara 9…
180, surt.

Men när resultaten kommer är det nästtopp; de flesta missade utgången, och ingen tog 10 trick…

Rätt dömt? Jag VET att det finns dylika lägen med avstängd partner, där standardbudet är att bjuda 3NT, och hoppas på det bästa…

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det var exakt 0% rätt dömt.

Stefan Zylberstein

Henrik Johansson skrev:


Det var exakt 0% rätt dömt.

Jag accepterade, för bättre en halvdan bedömning än att vi skulle sitta och vara sura på varandra….

Vad och hur skulle det dömts?

ps. Och varför någon skulle rapportera mig till moderator, det förstår jag inte… Okynne??

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Stefan Zylberstein skrev:


Henrik Johansson skrev:


Det var exakt 0% rätt dömt.

Vad och hur skulle det dömts?

Med risk för att göra mig till åtlöje pga eventuell okunskap då jag ännu inte är TL men…

…om MTV godkänner ditt bud och varken din partner eller din MTH har hunnit avge något bud, inklusive pass, fortskrider budgivningen precis som om du varit giv helt utan bestraffning.

Jag tror vidare inte din MTH har något som helst att säga till om vad gäller godkännandet av 1NT, det är MTV som avgör helt och hållet huruvida denne godkänner 1NT eller ej.

Leif Lundberg

Om partnern blir avstängd får man själv gissa ett slutbud. Att tvingas bjuda budet man bjöd (1N) med partnern avstängd kan inte vara rätt.

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Om fi godkänt ditt bud utom tur så finns inga avstängningar mm. Då fortsätter budgivningen som normalt.

Stefan Zylberstein

Tack allihopa för svaren! Uppskattas.

Petter Fryklund

Jag trodde att man kunde få nån info om rapport genom att klicka på rapport, men det räknade bara upp antalet rapporter. Sorry.

Mattias Andersson

Stefan Zylberstein skrev:


ps. Och varför någon skulle rapportera mig till moderator, det förstår jag inte… Okynne??

Jag rapporterade ditt inlägg eftersom det bryter mot forumreglerna och hoppades att moderatorn skulle flytta det till rätt forum.

Logga in för att kommentera