Forum » Tävlingsledare och domslut » 2-klöveröppning. Regler för alert.

2-klöveröppning. Regler för alert.

19 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tage Ericsson
2-klöveröppning. Regler för alert.

2-klöveröppning som visar 5+ klöver och 12-16 hp ska inte alerteras enligt artikel i Svensk Bridge. Gäller detta oavsett om den kan innehålla 4-korts hf eller inte?

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Tage Ericsson skrev:


2-klöveröppning som visar 5+ klöver och 12-16 hp ska inte alerteras enligt artikel i Svensk Bridge. Gäller detta oavsett om den kan innehålla 4-korts hf eller inte?


Just detta finns med som exempel i alerteringsreglerna. I och med att exempelsamlingen inte gör någon skillnad på om budet kan innehålla fyrkorts högfärg eller inte är mitt svar att det inte påverkar. Vid spel på nätet hade jag dock lagt in detta i förklaringsrutan innan jag bjöd för att vara schysst mot motståndarna.
Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Men om 2Kl visar 5+ klöver och förnekar 4-korts högfärg blir väl budet artificiellt och ska alerteras

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Britt-Marie Warborn skrev:


Men om 2Kl visar 5+ klöver och förnekar 4-korts högfärg blir väl budet artificiellt och ska alerteras


Sidan FAQ om alerteringar säger specifikt att tvåöppningar som visar minst femkorts färg är naturliga så länge de inte också lovar längd i en annan färg.

Dessutom, om tanken med reglerna var att 2 ska alerteras beroende på om det förnekar högfärg eller inte borde det stå så i exempelsamlingen.

Eric Arvidsson

kopierat från tolkningshjälp

Väst – Nord – Öst – Syd
2
- Om budet visar ”enda krav”, ska det alerteras
eftersom det är ett artificiellt bud.
- Om budet visar 11-16 och minst 5-korts
ska det inte alerteras.

Tage Ericsson

Tack för svar. Kändes konstigt om man ska alertera ett naturligt bud om någon specifik sättning kan uteslutas. Borde kunna bli mycket som ska alerteras isåfall.

Ola Brandborn

Tage Ericsson skrev:


Tack för svar. Kändes konstigt om man ska alertera ett naturligt bud om någon specifik sättning kan uteslutas. Borde kunna bli mycket som ska alerteras isåfall.


Jag tror dock att intentionen i lagarna är att du ska alertera om det däremot garanterar en 4-korts sido/högfärg.

(vi alerterar i alla fall vår svaga tvåruteröppning som garanterar en +fyrkorts högfärg vid sidan om, det är tillräckligt konstigt då att fi bör uppmärkssammas på det).

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Japp!

Tage Ericsson

Ola Brandborn skrev:


Tage Ericsson skrev:


Tack för svar. Kändes konstigt om man ska alertera ett naturligt bud om någon specifik sättning kan uteslutas. Borde kunna bli mycket som ska alerteras isåfall.


Jag tror dock att intentionen i lagarna är att du ska alertera om det däremot garanterar en 4-korts sido/högfärg.

(vi alerterar i alla fall vår svaga tvåruteröppning som garanterar en +fyrkorts högfärg vid sidan om, det är tillräckligt konstigt då att fi bör uppmärkssammas på det).


Ja, där har man ett äkta bud som visar något mer och då ska det alerteras liksom 2-öppning i Hf som visar längre Lf vid sidan.
Johan Bjurström

Jag gick en tävlingsledarkurs en gång för länge sedan. Ralf Byström, Umeå, var kursledare. Han sa då att 2K alltid ska alerteras oavsett vad det betyder. 2K som enda krav/starka kort lärs ju ut på nybörjarkurser så det anses sannolikt som den naturliga betydelsen av många (de flesta?).

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Han sa fel, helt enkelt.

Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Efter en nybörjarkurs och några veckors spel upptäckte jag som TL (även kursledare) att ett par alerterade när dom öppnade i 2 klöver. (Öppnaren inte partnern som brukligt)

Vänligt påpekade jag att det är partnern som skall alertera.
Nej det går inte sa öppnaren då han inte vet vad jag har???
Jo du! När jag har 22 hp alerterar jag inte. Men när jag har en 5-6 kort i klöver och är svag då alerterar jag.

Detta tycker jag var finurligt och ett bevis på intresse för bridgens budgivning. Så jag gav beröm för initiativet dock fick paren en genomgång av reglerna. (Härligt med nya spelare)
Dom spelar fortfarande.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Jerry Mähler skrev:


Efter en nybörjarkurs och några veckors spel upptäckte jag som TL (även kursledare) att ett par alerterade när dom öppnade i 2 klöver. (Öppnaren inte partnern som brukligt)

Vänligt påpekade jag att det är partnern som skall alertera.
Nej det går inte sa öppnaren då han inte vet vad jag har???
Jo du! När jag har 22 hp alerterar jag inte. Men när jag har en 5-6 kort i klöver och är svag då alerterar jag.

Detta tycker jag var finurligt och ett bevis på intresse för bridgens budgivning. Så jag gav beröm för initiativet dock fick paren en genomgång av reglerna. (Härligt med nya spelare)
Dom spelar fortfarande.

Härligt kreativt! Bigsmile

Dan Bylund

Jan-Eric Larsson skrev:


Han sa fel, helt enkelt.

Nja, även om det ofta var med glimten i ögat så hade nog den gode Raffe alldeles rätt där någon gång i perioden mellan ”de 13 punkterna” och embryot till dagens alerteringsregler, dvs när man började på att inse svårigheten i att definiera vad som är standard egentligen i en allt större djungel av system och konventioner.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Guldtävling i Värnamo många år sen. Vi mötte Roger Wiklund som alerterade Gräs 2kl öppning och förklarade att ” nu är Power” och visade biceps teatraliskt som förstärkt understöd…Slutade efter kryptiskt budgivning på 5-läget och stackars Gräs som försökt bjuda så etiskt som möjligt sa före utspelet. ”Men Roger vi spelar stark klöver”. Ridå det är väl preskriberat Roger? Vi hade väldigt trevligt iaf vid bordet, Gott nytt alla.

Peter Swensson

Jan Eric Larsson skrev:


Han sa fel, helt enkelt.

Nä!

Det kan mycket väl varit så då.

Peter Swensson

Johan Bjurström skrev:


Jag gick en tävlingsledarkurs en gång för länge sedan. Ralf Byström, Umeå, var kursledare. Han sa då att 2K alltid ska alerteras oavsett vad det betyder. 2K som enda krav/starka kort lärs ju ut på nybörjarkurser så det anses sannolikt som den naturliga betydelsen av många (de flesta?).

  1. Hur man alerterade på den tiden kan inte vara relevant nu. Det har hänt rätt mycket på alerteringsfronten sedan dess.

  2. Vad de flesta är vana vid eller de ser som naturligt bör inte vara grunden för alerteringsregler. Det måste vara svårt att hitta en rationell anledning till att inte ha samma alerteringsprinciper över hela världen; och dessutom inskriva i lagboken. Förklaringen är att vi inte kan enas och att trögdjur med stort ego dominerar de flesta nationella förbund, oavsett vilken idrott eller aktivitet förbunden säger sig samordna. Ingen har fått mandat att samordna något.

  3. Alerteringsreglers utformning är ointressant för spelare som spelar mest på sin hemmaklubb och för de flesta elitspelare, som alla förstått principen att de är till för att hjälp motståndarna. För är det rationellt att bemöta motspelare som man själv vill bli bemött.
    För nybörjare är det annorlunda. Vill man ha sådana, så måste det finnas möjlighet att snabbt och enkelt läsa in.
    För paragrafryttare, spelare (oftast under eliten) som inte insett att det är vinnande att vara trevlig tillmötesgående och korrekt samt för spelare med neuropsykisk diagnos (eller som borde ha det) krävs extremt tydliga och korrekt formulerade regler - gärna med utförliga exempel - annars blir det lätt konstig stämning vid de gröna borden.

Själv brukar jag spegla motspelarnas attityd vid bordet efter bästa förmåga, på gott och ont. Otrevliga spelare skall inte ha kul, och skall aldrig vinna något på sitt otrevliga sätt, och trevliga skall trivas och får större frihetsgrader. Inte för att det fungerar att ändra någon eller att lära gamla hundar att sitta; men det är ett enkelt förhållningssätt som är lätt att vara konsekvent med. Vet man att motståndarna letar möjlighet att få kompensation för ditt och datt i tid och otid så gör man likadant. Att påtala felaktig eller utebliven alert när det rimligen inte kan påverkat budförloppet har blivit ett otyg i vissa kretsar. De vill göra folk nervösa eller irriterade och på det sättet skapa egen vinning. Vi har haft landslagsspelare som satt dylikt i system. Låt er inte falla in i den återvändsgränden; håll huvudet högt och rök ut grisarna!

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Spelar själv med flera partners 2kl och 2 ru öppning 5+färg 11-15 ej 4+ hö och alltid obalans.
Tycker själv det ska alerteras men har fått informationen att det inte ska det efter att ha frågat en av våra bästa TL i Örebro för ett par år sen.

Vi borde ha en gräns när buden är konventionella även om det är naturlig färg.

Ola Brandborn

Stefan Lilja skrev:


Spelar själv med flera partners 2kl och 2 ru öppning 5+färg 11-15 ej 4+ hö och alltid obalans.
Tycker själv det ska alerteras men har fått informationen att det inte ska det efter att ha frågat en av våra bästa TL i Örebro för ett par år sen.

Vi borde ha en gräns när buden är konventionella även om det är naturlig färg.


Du kan ju alertera buden med motiveringen att ”jag vet mer än motståndaren, de kan aldrig innehålla 4+ högfärg, det är det viktigt att upplysa om. Detta samt att 5+, alltid obalans, ej 4+hö i praktiken betyder 6+ färg eller 5/4 i lå, är inte heller så lätt att snabbt förstå från deklarationen”.
Logga in för att kommentera