Forum » Tävlingsledare och domslut » Sittepar och väderstreck

Sittepar och väderstreck

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen
Sittepar och väderstreck

Finns det någonstans i regelverket som beskriver hur ”sitteparet” får göra när dom skall byta väderstreck? Får dom sitta kvar i sina stolar och endast svänga brickorna/guidkortet eller skall dom resa på sig och sätta sig i de korrekta väderstrecken?
Jag vet att tävlings arrangören har rätt att bestämma men undrar om något är nedskrivet?

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Nej, bara Lag 8A som säger att TL anvisar hur spelare (och brickor) flyttar.

Nils Andersson

Henrik Johansson skrev:


Nej, bara Lag 8A som säger att TL anvisar hur spelare (och brickor) flyttar.

Blev lite orolig när den här frågan kom. Är ibland TL hos pensionärerna. Det finns flera som har problem med mobiliteten. Så dem gör jag till sittepar. Sedan säger jag att det är OK att svänga brickorna. Mitt arbetssätt fungera alltså och bryter inte mot reglerna.

Jan-Olof Hegethorn

Henrik Johansson skrev:


Nej, bara Lag 8A som säger att TL anvisar hur spelare (och brickor) flyttar.

Min tolkning när Nord(sitteparet) ska sitta kvar på plats enligt TL när svängningen ska genomföras är att denna Nord bestämmer hur brickorna ska läggas upp på bordet. Ofta mycket tjafs från motståndarna var nya Nord ska ligga på bordet.

/janne

Peter Swensson

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Henrik Johansson skrev:


Nej, bara Lag 8A som säger att TL anvisar hur spelare (och brickor) flyttar.

Min tolkning när Nord(sitteparet) ska sitta kvar på plats enligt TL när svängningen ska genomföras är att denna Nord bestämmer hur brickorna ska läggas upp på bordet. Ofta mycket tjafs från motståndarna var nya Nord ska ligga på bordet.

/janne

Men det finns inget att tolka.

Philip Berggren

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Henrik Johansson skrev:


Nej, bara Lag 8A som säger att TL anvisar hur spelare (och brickor) flyttar.

Min tolkning när Nord(sitteparet) ska sitta kvar på plats enligt TL när svängningen ska genomföras är att denna Nord bestämmer hur brickorna ska läggas upp på bordet. Ofta mycket tjafs från motståndarna var nya Nord ska ligga på bordet.

/janne

Om det är 8A2 du tänker på så avser det bara att Nord ansvarar för att skicka brickorna vidare till rätt bord. Ibland kan man som TL föreskriva att t.ex samtliga vid bordet har denna skyldighet.

Det står TL helt fritt enligt 8A1 att tillåta att sittepar som ska svänga sitter kvar på samma fysiska plats. Det är den mest uppskattade lösningen för par som har problem med mobiliteten. Jag brukar dock då ålägga dessa par att vara extra noga med när de ska svänga för att undvika att de spelar i fel väderstreck.

Jan-Olof Hegethorn

Peter Swensson skrev:


Jan-Olof Hegethorn skrev:


Henrik Johansson skrev:


Nej, bara Lag 8A som säger att TL anvisar hur spelare (och brickor) flyttar.

Min tolkning när Nord(sitteparet) ska sitta kvar på plats enligt TL när svängningen ska genomföras är att denna Nord bestämmer hur brickorna ska läggas upp på bordet. Ofta mycket tjafs från motståndarna var nya Nord ska ligga på bordet.

/janne

Men det finns inget att tolka.

Min uppfattning av tolka är tidvis inte densamma som en del motståndares.

/janne

Logga in för att kommentera